וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש לאוחנה: הנחייתך לא לחסן אסירים חסרת סמכות; השר: ההחלטה תעמוד בעינה

עודכן לאחרונה: 8.1.2021 / 18:08

המשנה ליועמ"ש הבהירה לשר לביטחון הפנים כי אין תוקף להנחייתו שלא לחסן כלואים, אלא רק אנשי סגל בבתי הכלא. "זכותם לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה", כתבה, על דעתו של מנדלבליט. אוחנה השיב שימשיך לעמוד מאחורי החלטתו: "את הדין לציבור אתן אני ולא אתם"

בווידאו: משלוח ראשון של חיסוני מודרנה הגיע לישראל/עריכה: טל רזניק

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי, הודיעה היום (שישי) לשר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, כי החלטתו שלא לחסן נגד קורונה עצורים ואסירים "ניתנה בחוסר סמכות, ולפיכך אינה יכולה לעמוד". אוחנה השיב כי לא ייסוג מההנחיה, והדגיש כי האחריות לקבלת ההחלטה נמצאת תחת תחום סמכותו.

"זכותם של אסירים ועצורים לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה", כתבה מררי, על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, "ובהתאם לכך על שירות בתי הסוהר לספק להם שירות רפואי באופן שיבטיח כי זכות זו לא תיפגע כתוצאה מכליאתם. אין בחקיקה כל מקור סמכות המאפשר לפגוע בזכות זו בהנחיה המנוגדת למתווה משרד הבריאות בנושא".

עוד כתבה המשנה ליועמ"ש כי מעבר לעונש המאסר שהטיל בית המשפט, אין סמכות "להעניש" אסירים בשלילת זכויות נוספות. לדבריה, ככל שהדבר נוגע לשיקולים בריאותיים, "אין כל בסיס משפטי להבחנה בין הכלואים ובין האוכלוסייה הכללית בכל הנוגע למתן שירותי בריאות". בסיכום המכתב כתבה מררי כי מרגע שהוקצו על ידי משרד הבריאות מנות החיסון הנדרשות לאסורים ועצירים, "הרי שעל שירות בתי הסוהר לפעול לחיסונם ללא דיחוי, בכפוף להיערכות הלוגיסטית הנדרשת".

כמאתיים אסירים פונו מכלא סהרונים בשל החשש מקורונה, 12 במרץ 2020. דוברות שב"ס, אתר רשמי
"זכותם לקבל טיפול רפואי". אסירים בכלא סהרונים/אתר רשמי, דוברות שב"ס

אוחנה השיב כי יבחן את חיסון האסירים לאחר חיסון אנשי הסגל, והדגיש שתיאם את ההחלטה עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ושר הבריאות יולי אדלשטיין. "במכתבכם שבסימוכין, ובתפוצה מרובת נמענים, אתם משיגים על הנחיה זו ונותנים הנחיה המנוגדת לה", הבהיר.

"יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד 4 בפברואר להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת ה-24, ובמידה ותיבחרו לכנסת ולממשלה, בהחלט תוכלו לעשות כן", עקץ. "עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד לביטחון הנפין מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם - החלטתי תעמוד בעינה. למותר לציין כי אהיה מוכן לגבות את עמדתי זו מול כל פורום שהוא, ציבורי או משפטי".

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט ושר המשפטים הנכנס, אמיר אוחנה במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019  1. ראובן קסטרו
"את הדין לציבור אתן אני ולא אתם". אוחנה ומנדלבליט/ראובן קסטרו

לפני כשבועיים הנחה השר אוחנה לא לחסן בשלב זה כלואים, אלא רק אנשי סגל. זאת, בניגוד להנחיות משרד הבריאות. שורת גורמים ובהם האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם ולשכת עורכי הדין פנו בכתב לשר אוחנה ולשר הבריאות יולי אדלשטיין ודרשו לשנות את ההחלטה.

בנוסף, יועמ"שית שירות בתי הסוהר, עו"ד יוכי גנסין, הצהירה בפני שופטי בג"ץ כי השירות יציג בפניהם תוכנית מפורטת לחיסון אוכלוסיית הכלואים. "אין לנו שום כוונה לא לתת לאסירים מה שהם היו מקבלים אם הם היו נמצאים בקהילה", אמרה גנסין. השופטים הורו לגנסין לעדכן בנוגע לתוכנית במשך עשרה ימים, שיסתיימו ביום ראשון. נכון לעכשיו לא הוגשה לבג"ץ הודעת עדכון כזו.

"לקח שבועיים למשנה ליועמ"ש להשמיע עמדה ברורה"

במרכז עדאלה מסרו בתגובה למכתב ששלחה המשנה היועמ"ש לאוחנה כי "אנו מברכים על ההבחנה המתבקשת של משרד המשפטים כי אין בסמכותו של שר המשפטים להורות על ענישה נוספת לציבור האסירים על דעת עצמו. ואולם תמוה בעינינו, כי תחת שעת החירום הקשה שבה אנו מצויים ולנוכח התפרצויות נרחבות שכבר התרחשו בבתי הכלא, לקח שבועיים למשנה ליועמ"ש להשמיע עמדה ברורה. מצערת גם העובדה שהמשנה נמנעת לחדד כי הכוונה שהציג השר אוחנה לשלול את החיסונים מקבוצת האסירים המוגדרים כ'ביטחוניים' אף היא פסולה מעיקרה".

לדברי עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח, "טוב עשה היועמ"ש שהזכיר לשר לביטחון פנים מושכלות יסוד - גם אסירים הם בני אדם ואסור להפלות אותם. תגובתו של אוחנה מבישה ומשתמשת באסירים ככלי פוליטי. החלטתו של אוחנה איננה חוקית, אנו קוראים לשב"ס ולמשרד הבריאות לדאוג לחיסון אסירים בדחיפות".

גם הסנגוריה הציבורית פנתה למנכ"ל המשרד לביטחון הפנים בדרישה לחסן את אוכלוסיית הכלואים, ואף מאיימת לעתור לבג"ץ אם הדרישה לא תיענה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully