וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר סגל הסוהרים: שב"ס החל במבצע החיסונים לאסירים

17.1.2021 / 18:07

פיילוט קטן של חיסון כ-20 אסירים בוצע בבית הסוהר שקמה, לקראת התחלת המבצע מחר. זאת, ברקע הנחיית היועמ"ש לפתוח במבצע החיסונים למרות עמדתו של השר אוחנה. רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח: "המדינה כשלה בחובתה לשמור על האנשים שהיא מחזיקה בבתי הכלא"

בווידאו: נתניהו ואדלשטיין באירוע ברמלה לציון חיסון 2 מיליון ישראלים/מערכת וואלה! NEWS

מבצע לחיסון האסירים נגד קורונה יחל מחר, עם תום חיסון סגל הסוהרים - כך הודיע היום (ראשון) שירות בתי הסוהר. במסגרת המבצע, היום נערך פיילוט קטן של ביצוע החיסונים לכ-20 אסירים בבית הסוהר שקמה, לקראת התחלת המבצע הרשמית.

חיסון האסירים מגיע ברקע התנגדותו של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה למהלך, בניגוד להחלטת גורמי המקצוע במשרד הבריאות. אוחנה התנה את חיסון האסירים בהשלמת החיסונים של סגל שב"ס תחילה.

העמותות רופאים לזכויות אדם והאגודה לזכויות האזרח, שעתרו לבג"ץ נגד החלטת אוחנה, נמסר כי "אל למדינה ונציגיה לראות את התחלת חיסון הכלואים כהישג. העובדה שמאז תחילת החיסונים באוכלוסייה הכללית חוסנו בישראל יותר משני מיליון בני אדם ואילו כלואים לא חוסנו עד היום, ובמקביל מספר הכלואים המאובחנים עם קורונה הוא הגבוה ביותר מהתפרצות המגיפה, הם תעודת עניות למדינה".

מתן חיסונים לנגיף הקורונה בגני התערוכה, ת"א
 28 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
מתן חיסונים לנגיף הקורונה בגני התערוכה בת"א/ראובן קסטרו

עוד נמסר כי "המדינה כשלה בחובתה לשמור על בריאות האנשים שהיא מחזיקה בבתי הכלא, וסיכנה את בריאותם וחייהם בכך שלא פעלה מיידית נגד הגחמה של השר לביטחון פנים, שהיא חסרת בסיס מקצועי, אתי ומוסרי".

בעתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם, עדאלה, המוקד להגנת הפרט ורבנים לזכויות אדם באמצעות עורכי הדין תמיר בלנק ואן סוצ'יו, דורשים הארגונים להורות לשב"ס לחסן את כלל אוכלוסיית האסירים על פי מתווה תעדוף החיסונים שקבע משרד הבריאות, בדגש על אסירים בני 60 ומעלה ובקבוצות סיכון.

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט ושר המשפטים הנכנס, אמיר אוחנה במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019  1. ראובן קסטרו
עימות נוסף בין היועמ"ש לשר לביטחון הפנים. אוחנה ומנדלבליט/ראובן קסטרו

החלטתו של אוחנה עוררה ביקורת מצד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, והובילה לעימות בין היועמ"ש לאוחנה. מנדלבליט הודיע לאוחנה כי החלטתו למנוע חיסונים נגד קורונה מאסירים ועצורים הזכאים להתחסן אינה חוקית.

במכתב ששלח לשר, כתב מנדלבליט כי הנחייתו "אינה מקובלת על המשרד הממשלתי האמון על קביעת סדרי העדיפויות במתן החיסונים, ניתנה בחוסר סמכות ונגועה באי-חוקיות בולטת. היועמ"ש קובע כי על שב"ס לחסן את אוכלוסיית האסירים ללא דיחוי, בהתאם לסדרי העדיפויות שנקבעו על ידי גורמי הבריאות המוסמכים".

כמאתיים אסירים פונו מכלא סהרונים בשל החשש מקורונה, 12 במרץ 2020. דוברות שב"ס, אתר רשמי
פינוי אסירים מכלא סהרונים בשל חשש מקורונה, בתחילת המגיפה/אתר רשמי, דוברות שב"ס

לפני שבוע, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי, הודיעה לאוחנה כי החלטתו שלא לחסן נגד קורונה עצורים ואסירים "ניתנה בחוסר סמכות, ולפיכך אינה יכולה לעמוד". השר השיב כי לא ייסוג מההנחיה, והדגיש כי האחריות לקבלת ההחלטה נמצאת תחת תחום סמכותו.

ביום שלישי הקרוב בג"ץ צפוי היה לדון בעתירות שהוגשו נגד החלטתו של אוחנה. חמישה ארגוני זכויות אדם עתרו נגדה, ואליהם הצטרפה לשכת עורכי הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully