וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דן באיכוני שב"כ: "400 אלף איש נכנסו לבידוד שווא"

17.1.2021 / 10:02

הרכב מורחב של 7 שופטים התכנס לדיון בעתירות נגד החוק המאפשר מעקב אחר חולים ומבודדים באמצעות הכלי הטכנולוגי. אישור השימוש יפוג בעוד 3 ימים, אך הממשלה מעוניינת להאריך אותו בעקבות פיזור הכנסת. השופט עמית: 60% מערעורי המאותרים התקבלו, זה 1.2 מיליון ימי עבודה

בג"ץ דן היום (ראשון) בהרכב מורחב של שבעה שופטים בעתירות נגד החוק שמסמיך את הממשלה להיעזר במעקבי האיכונים של שב"כ למעקב בקורונה. הנשיאה אסתר חיות תהתה אם יש סיבה מספקת להאריך את החוק במצב הנוכחי, והשופט יצחק עמית אמר שלפי נתוני קבלת הערעורים, מאות אלפי אזרחים נכנסו לבידוד בעקבות איתור שגוי.

נכון להיום, ועדת חוץ וביטחון של הכנסת אישרה להאריך את השימוש רק עד 20 בינואר. באותו יום אמור לפקוע החוק שמעניק לממשלה את הסמכות להחליט על שימוש בשב"כ. עם זאת, נציגי המדינה הודיעו לבג"ץ כי בכוונתם להשתמש בסעיף בחוק יסוד הממשלה שמאפשר להאריך את תוקפו של חוק שאמור היה לפקוע במקרה שהכנסת מתפזרת.

כניסת הסגר ההרמטי, שוק הכרמל תל אביב יפו, 8 בינואר 2020. ניב אהרונסון
"ההתחייסות ככלי משלים ולא כמוצא אחרון מעוררת קושי". שוטרים בשוק הכרמל/ניב אהרונסון

בפתח הדיון בעתירות, שהוגשו על ידי האגודה לזכויות האזרח, עדאלה, רופאים לזכויות אדם ו"פרטיות ישראל", עדכן השופט חנן מלצר את הצדדים כי לפני כשלושה שבועות רעייתו קיבלה בשל איכונים הודעה שעליה להיכנס לבידוד, אולם לאחר שהגישה השגה - ההוראה בוטלה.

הנשיאה אסתר חיות את נציגת הממשלה תהתה אם עדיין יש צורך בשימוש בכלי. "יכול להיות שלנוכח כל ההתפתחויות שקרו", שאלה את נציגת הממשלה, "לאור התקדמות החיסונים, לאור היעילות המוטלת בספק של הכלי הזה, והעלייה של האפקטיביות של החקירות האפידמיולוגיות, לנוכח שיעור ההשגות שמתקבלות ובידודי הסרק, האם בכלל נחוץ להאריך את החוק כולו?"

"יש פה תמונה של כלים משלימים", אמרה נציגת המדינה, עו"ד שוש שמואלי ממחלקת הבג"צים. "החקירות האנושיות, המגן ושב"כ. מערך החקירות האנושיות מאד הורחב, וזה לא שמשרד הבריאות מרפה מכלים אחרים כי יש לו את השירות. מערך החקירות האנושיות הוגדל בסיוע פיקוד העורף והרשויות המקומיות, וגם מערך הבדיקות".

עוד בוואלה!

מבקר המדינה: שב"כ נכשל במאבק בקורונה - צריך לשקול מחדש את האיכונים

לכתבה המלאה

"1.2 מיליון ימי עבודה למשק"

השופטת ענת ברון אמרה כי "עצם ההתייחסות לזה ככלי משלים, ולא ככלי של מוצא אחרון, היא כשלעצמה מעוררת קושי", והשופט יצחק עמית הוסיף: "אנחנו רוצים להבין את התועלת. הסתכלנו על המסמך של הכנסת, שהוא מסמך מדהים ומעיר עיניים. מתברר שאנחנו ירדנו משמעותית ל-9% בלבד שאותרו רק על ידי שב"כ. היינו על 20%-30%, וירדנו ל-9%".

"דבר נוסף", המשיך עמית, "דיברו כאן בסך הכל על כמעט 900 אלף מגעים ששב"כ וכולם איתרו יחדיו. מתוך 600 אלף שהגישו השגות, 60% בוטלו. אם עושים את החישוב של ההשגות שהתקבלו, אם מסתכלים גם על אלה שלא הגישו השגות, ונניח ש-15% מהם נכנסו סתם, אנחנו מדברים על כמעט 400 אלף איש שנכנסו לבידוד שווא. אם לכל אחד לקח שלושה ימים להשתחרר, זה 1.2 מיליון ימי עבודה למשק. זה הצד השני".

עו"ד שמואל הוסיפה: "בעיניי כשאנחנו מדברים על 10% מתוך החולים המאומתים, שבלעדית אותרו על ידי השירות, זה מספר משמעותי. המספרים המוחלטים הם גבוהים, זה בערך 9,000 חולים. זה לא מספר קטן".

ברקע הסגר | פרשי המשטרה בתל אביב 1 בינואר 2020. ראובן קסטרו
"האם בכלל נחוץ להאריך את החוק כולו?". שוטר בתל אביב (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

לפני חודשיים הוציאו שופטי בג"ץ צו על תנאי שהורה למדינה לנמק מדוע השימוש במעקבי שב"כ לא יצומצם רק למקרים בהם חולים לא משתפים פעולה עם החקירה האפידמיולוגית האנושית. המדינה נדרשה לנמק גם מדוע היא אינה עומדת, לכאורה, בסעיף החוק שקובע שעליה לקדם חלופה אזרחית לשימוש בשב"כ.

בחודש שעבר הודיעה המדינה כי היא שוקלת לצמצם את השימוש באיכונים רק למקרים בהם החולה לא משתף פעולה, וזאת בשל ירידה ביעילות של השימוש בכלי הטכנולוגי, אבל בסופו של דבר השימוש המשיך במתכונתו המלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully