וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא קביעה לאפליה: העליון פסל החלטה לסגור קאנטרי רק לתושבים מקומיים

14.1.2021 / 23:03

ב-2010 החליטה מועצת כוכב יאיר-צור יגאל לסגור את הקאנטרי קלאב המקומי אך ורק לתושבי המועצה, בהחלטה שהעלתה חשד כי מדובר בדרך למנוע מתושבי היישובים הערביים הסמוכים מלהגיע. שופטי ביהמ"ש העליון נמנעו מהחלטה כי מדובר בהכרח באפליה, אך הורו למועצה לדון בנושא מחדש

חנוכת קאנטרי קלאב, רהט, 29 באוגוסט 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
השופטים פסקו כי למועצה יש זכות לסגור את הקאנטרי אך ורק לתושבי המקום/מערכת וואלה! NEWS, -

בית המשפט העליון פסל היום (חמישי) החלטה של מועצת כוכב יאיר-צור יגאל לסגור את הקאנטרי קלאב המקומי אך ורק לתושבי המועצה. עם זאת, השופטים דפנה ברק-ארז, מני מזוז ודוד מינץ נמנעו מלקבוע כי ההחלטה מהווה אפליה נגד תושבי היישובים הערביים הסמוכים, והורו למועצה לדון בנושא מחדש.

ב-2010 החליטה המועצה המקומית למכור מנויים לקאנטרי "לב המקום" לתושבי היישוב בלבד. ארבע שנים מאוחר יותר שינתה את ההחלטה והתחילה למכור "מנויים משפחתיים" גם לתושבי יישובים סמוכים כמו אבני חפץ, קיבוץ אייל, סלעית ושער אפרים.

בני הזוג אחמד מנסור ואומימה מנסור-מורד מטירה הסמוכה ביקשו גם הם לרכוש מנוי כזה, אך סורבו בטענה שהמועצה לא מוכרת מינויים וכרטיסים למי שאינם תושביה למעט, "מספר מוגבל של מנויים לתושבי צור יצחק וצופים" שילדיהם לומדים במוסדות החינוך של היישוב.

בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ
בית המשפט נמנע מלקבוע כי מדובר באפליה. בית המשפט העליון בירושלים/נועם מושקוביץ

בני הזוג עתרו באמצעות האגודה לזכויות האזרח לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד. השופט עופר גרוסקופף קבע ב-2017 כי מדיניות המועצה אינה מהווה אפליה, וכי היא יכולה להעדיף את תושבי המקום - אך חייב אותה לאפשר מכירת 10% מהמינויים לתושבי חוץ. כנגד ההחלטה הזו עתרו בני הזוג לבית המשפט העליון.

היום קבעו השופטים כי "נקודת המוצא ביחס למשאבים ציבוריים היא של 'פתיחות' לכלל הציבור הרחב, ללא העדפה מובנית של תושבי המקום". עם זאת, אפשר גם לסטות מנקודת המוצא הזו בהתחשב בשיקולים שונים כמו השאלה האם מדובר במשאב מוגבל ובמחסור, ובמידת הצורך של התושבים בו.

השופטים פסקו כי נקודת המוצא שממנה יצאה המועצה הייתה הפוכה - לפיה יש להם זכות לסגור את הקאנטרי אך ורק עבור תושבי המקום. בשל כך הורו למועצה לדון בהחלטה מחדש.

בפרוטוקול מישיבת המועצה ב-2010, שנחשף במהלך התביעה שהגישו בני הזוג לאחר שלא התאפשר להם לרכוש מנוי לקאנטרי, נמצא כי למרות שלא היה חשש מעומס שיווצר במקום, דיברו חברי המועצה על הצורך לצמצם את בעלי המינוי הערבים. בישיבה נטען בפירוש שהבעיה בהרשמה למקום היא הערבים שבאים לבריכה ומבריחים לכאורה לקוחות.

עוד בוואלה!

בתי המשפט יישארו פתוחים במהלך הסגר, דיונים שאינם הכרחיים יידחו

לכתבה המלאה

עו"ד גיל גן-מור מאגודה לזכויות האזרח בירך על הפסיקה. לדבריו, "פסק הדין התקדימי מאוד משמח, ומאמץ את טענותינו כי המרחב הציבורי ברשות המקומית ומתקניה צריכים להיות פתוחים גם לתושבי רשויות סמוכות, וכי הנטל להצדיק העדפת תושבי הרשות הוא נטל כבד, וזה החריג ולא הכלל".

עוד הוסיף גן-מור כי "הפסיקה תצמצם את האפשרות להסוות הפליה מטעמי לאום, עדה או דת או מעמד כלכלי, על ידי ביסוסה על מקום המגורים. פסק הדין גם מקדם שוויון הזדמנויות בחברה וצדק חלוקתי ומהווה בשורה לכל ילד שגדל ביישוב עני בו השירותים העירוניים מוגבלים ורוצה ליהנות ממרחבים ומתקנים הקיימים ברשויות סמוכות. אנו קוראים לכוכב יאיר לפתוח מידית את הקאנטרי לכל המעוניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully