וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופית: בג"ץ לא ידון באיסור הכנסת חמץ לבתיה"ח; החרדים תקפו: "שופטים חצופים"

ביהמ"ש דחה את הבקשה לדיון נוסף בפסק הדין שקבע שלבי"ח אין סמכות לאסור הכנסת חמץ בפסח. הנשיאה חיות הסבירה כי השאלות המשפטיות לא מצדיקות זאת ואמרה כי היא מקווה שהרבנות ומשרד הבריאות "ניסו למצוא פתרון הולם". במפלגות החרדיות מוחים: "לא מתחשבים בשומרי כשרות"

בווידאו: בג"ץ דן בעתירות נגד מבנה הממשלה/צילום: לע"מ

בג"ץ דחה היום (ראשון) את בקשת הרבנות הראשית לקיים דיון נוסף בפסק הדין שקבע כי לבתי חולים אין סמכות לאסור הכנסת חמץ לתחומם בחג הפסח. נשיאת העליון אסתר חיות קבעה כי השאלות המשפטיות בפסק הדין היו ממוקדות ונגעו לסמכותם של בתי החולים, ולדבריה הן לא מצדיקות דיון נוסף בהרכב מורחב.

"יש לקוות שהמבקשת (הרבנות הראשית) ומשרד הבריאות לא שקטו על השמרים מאז מתן פסק הדין, ופעלו על מנת למצוא פתרון הולם אשר יאפשר לשמור על זכויותיהם של כלל החולים ויתר באי בתי החולים כבר בחג הפסח הקרוב, ובטרם כניסתו של הצו המוחלט לתוקף", כתבה חיות.

מחלקת חולי הקורונה בבית החולים איכילוב בתל אביב 19 במרץ 2020. ראובן קסטרו
"למצוא פתרון הולם שיאפשר לשמור על זכויותיהם של כלל החולים". ביה"ח איכילוב/ראובן קסטרו

בקשת הרבנות מגיעה לאחר שבג"ץ קיבל את ההחלטה בנושא בחודש אפריל האחרון, במסגרת עתירה שהגישו הפורום החילוני, עדאלה וכמה חברי כנסת ממרצ, יחד עם ח"כ קסניה סבטלובה. השופטים עוזי פוגלמן ועופר גרוסקופף קבעו אז כי האיסור הגורף על הכנסת מזון (מלבד ירקות ופירות טריים ומזון ארוז שנושא חותמת כשרות לפסח) במהלך פסח פוגע בזכויות יסוד ובעיקר באוטונומיה של הפרט ובחופש מדת. עוד נקבע כי האיסור פוגע בכבוד המטופל ובהכרה בזכותו להגדרה עצמית ולמימוש בחירותיו והעדפותיו. השופטים קבעו גם כי אין כל חוק שמסמיך את בתי החולים לפגוע בזכויות אלו.

בפסק הדין נקבע עוד כי למאבטחים בבתי החולים אסור לפנות לבאי בית החולים ב"כל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון לבית החולים במהלך חג הפסח". בנוסף, הוחלט כי בתי החולים יאפשרו הכנסת מזון, כולל חמץ, בתקופת הפסח תוך קביעת הסדרים שיאפשרו שמירה על כשרות המזון המוגש על ידי בית החולים.

"לא יעלה על הדעת, נדרוש פסקת התגברות"

יו"ר מפלגת דגל התורה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מחה על הפסיקה וטען כי "שופטי בג"ץ החצופים מנצלים את התקופה שבין כנסת אחת לשנייה, שאי-אפשר להעלות את התיקון לחוק שלי בעניין הזה, ולא מתחשבים ביהודים שומרי כשרות הנזקקים להגיע לשירותי בתי החולים בפסח". הוא סיכם כי יידרשו "בכל תוקף את פסקת ההתגברות כדי לעצור ולעשות סדר בכוח הלא מוגבל שלהם".

יו"ר ש"ס אריה דרעי תקף גם הוא ואמר כי "לא יעלה על הדעת כי במדינה יהודית, בתי חולים יחוייבו להכניס לתחומם חמץ בפסח. מיד לאחר הבחירות תדרוש סיעת ש"ס בכנסת את קידום הצעת חוק זכויות החולה כפי שהוריתי לח"כ משה ארבל להגיש בכנסת ה-23, אשר מבקשת לשמור על הסטטוס קוו ולהסמיך את מנהלי בתי החולים בנושא זה. שהרי בית חולים המשרת אוכלוסייה יהודית אינו דומה לבית חולים המשרת אוכלוסיות מיעוטים".

ח"כ משה גפני בכינוס מועצת גדולי התורה של ׳דגל התורה, בני ברק, 4 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"נדרוש להפעיל את פסקת ההתגברות". ח"כ גפני/ראובן קסטרו

סגן שר התחבורה אורי מקלב מיהדות התורה הצטרף לקריאות המחאה על ההחלטה. "פסיקת בית המשפט אינה מגיע על רקע חוקתי, אלא מתוך השקפת עולם מנוכרת של השופטים שאינם מייצגים את הרוב בארץ ישראל השומר כשרות בפסח", אמר.

הוא הוסיף וטען כי "פסיקה אטומה ומנוכרת זו לא באה לאפשר חופשיות למי שאינו רוצה להקפיד על חמץ בפסח - אלא פוגעת באופן ממשי ברוב ישראל השומרים מחמץ בפסח, ופוגעת באופן המעשי מהחולים המאושפזים בבתי החולים לשמור כשרות בפסח. בית המשפט בפסיקתו זו מייצג את עצמו בלבד".

להכניס את היד לצלחת של האזרחים - לא תפקידה של המדינה"

מנגד, בתנועת נאמני תורה ועבודה בירכו על החלטת בית המשפט שלא לקיים עוד דיון בעניין: "כפי שגם אמרו השופטים, מוטב היה שלא היינו מגיעים לבית המשפט בעניין זה כלל, וחבל שהרבנות עשתה הכל כדי לדחות פשרות אפשריות ולא להגיע להסכמה בנושא".

"העמדה הציונית-דתית לא צריכה להיות התייצבות אוטומטית לצד כל חומרה שהרבנות הראשית (החרדית) מבקשת להטיל על הציבור", נכתב בהודעת הארגון. לדבריהם, "יש פתרונות הלכתיים שמופעלים מזה שנים, בתיאום עם פוסקי הלכה ואנו קוראים לבתי החולים לאמץ את המתווה שהצענו, שיש לו גב הלכתי רחב. מי שבכל זאת בוחר לצדד בעמדה המחמירה, מצופה ממנו שיתייחס באופן ענייני לעמדה ההלכתית שמנגד, ולא יבטל אותה בטענות קש של רדיפה דתית".

מנכ"ל חדו"ש - לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה כי "האמת ההלכתית, ולא רק המשפטית, היא שאין כל בעיה בהכנסת חמץ לבתי החולים, כל עוד נשמרת הכשרות בפסח במטבחים ובמזון המסופק על ידי בית החולים", והוסיף כי "מי שמאיים בכך ששומרי מצוות לא יוכלו להתאשפז משקר בחוסר אחריות ומזלזל בחיי אדם. הרבנות הראשית צריכה לאמר את ההפך, ולהבהיר לשומרי מצוות שאין מניעה להתאשפז בבתי החולים בפסח, גם אם חולים אחרים, שאינם שומרי מצוות, מחזיקים בכליהם הפרטיים חמץ".

הכנסת חמץ לבית חולים רמב"ם, חיפה 21 באפריל 2019. יואב איתיאל, אתר רשמי
"מוטב היה שלא היינו מגיעים לבית המשפט". חמץ בבית חולים רמב"ם שבחיפה/אתר רשמי, יואב איתיאל

יו"ר סיעת מרצ, תמר זנדברג, אמרה בתגובה כי "להכניס את היד לצלחת של האזרחים זה לא מתפקידה של המדינה, ולמשטרת חמץ אין מקום בישראל, ובטח שלא בבתי החולים". היא הוסיפה ש"מי ששומר כשרות זכאי לכך כמובן, אבל אינו רשאי לכפות זאת על השאר. בג"ץ עושה צדק נגד כפייה במדינה דמוקרטית".

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר גם כן בירך על החלטת בג"ץ ואמר כי "בשעה טובה נגמר המחזה הבזוי של הטקס המשפיל בו מאבטחים נאלצים לחטט בתיקים של ישראלים בבואם לבתי החולים בפסח".

"במופע מרהיב של ניתוק הוכיחה הרבנות גם הפעם שאין לה קשר למציאות הישראלית, כשגררה את הדיון בבית המשפט במשך שנים מבלי להציע אף לא פתרון נורמלי אחד", תקף והוסיף כי "באי בתי החולים ימשיכו לנהוג אלו באלו בכבוד הדדי, וטוב תעשה הרבנות אם תעשה חשבון נפש ולא תנסה לכפות שוב החמרות קיצוניות על אנשים במצבי חיים מורכבים ממילא".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי "לא נאפשר שום כפיה דתית בחקיקה. ממשלה שפויה לא אומרת לאזרחיה מה מותר ומה אסור להם לאכול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully