וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ידון בעתירה להנגשת אתר מד"א לדוברי ערבית: "נוגע לעניין של חיים ומוות"

8.1.2021 / 20:35

המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי עתר נגד שר הבריאות ומד"א בטענה כי למרות הקביעה בחוק הלאום, גם הערבית היא שפה רשמית בישראל. לדבריהם, לעתירה משנה תוקף במיוחד בימי הקורונה: "היה ניתן לצפות כי לאחר קרוב לשנה של התמודדות עם מגיפה מד"א ינהג באורח שוויוני"

בווידאו: תיעוד של עובד מד"א יורק על תמונות ישו ומריה ביפו/מערכת וואלה! NEWS

בבית המשפט העליון הוגשה אתמול (חמישי) עתירה נגד שר הבריאות יולי אדלשטיין ואגודת מגן דוד אדום בגין אי הנגשת אתר האינטרנט של מד"א לדוברי ערבית.

"אי הנגשתו באופן שוויוני לכלל האוכלוסייה, במיוחד שהשפה הערבית היא שפת האם של האזרחים הערבים המהווים חמישית מכלל האוכלוסייה, עלולות להביא להשלכות ופגיעות בלתי הפיכות הנוגעות לעניינים של חיים ומוות", נטען בעתירה שהגיש ארגון עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל.

בעתירה נטען כי למרות הקביעה בחוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי (חוק הלאום), כי עברית היא שפת המדינה, "הדין המנדטורי השורר גם כיום, קובע את מעמדה של השפה הערבית כשפה רשמית. דין זה על פי פסיקות בית המשפט העליון מחייב את הרשויות להנגיש את כל שירותיהם בשפה הערבית".

חובשת במוקד מד"א מקבלת קריאה על הכשת נחש , 11 ביוני 2019. מד"א
"שפת האם של האזרחים הערבים המהווים חמישית מכלל האוכלוסייה". חובשת במוקד מד"א/מד"א

עורכות הדין סאוסן זהר ואיה חאג' עודה מבקשות דיון דחוף בעתירה, במיוחד על רקע מגיפת הקורונה והצורך בהנגשת מידע לציבור דוברי הערבית כמו זה הזמין בעברית בעניין למי לפנות לביצוע בדיקת קורונה, באיזה נסיבות מגיעים רופאים לביצוע בדיקה בבית המטופל, הנחיות למגיעים למתחמי "היבדק וסע" ומתי לצאת מבידוד, מידע להורים לילדים שנדבקו בקורונה ועוד.

הן טוענות כי "האתר הרשמי של מד"א, אשר מהווה אחד המקורות העיקריים להפצת מידע עבור האוכלוסייה במדינה, בין היתר בכל הנוגע לדרכי פניות לקבלת שירותי בריאות או מידע חיוני להתמודדות עם נגיף הקורונה, אינו קיים כלל בשפה הערבית". זאת, לטענת הארגון, למעט שני עלוני הסבר בסיסיים בלבד שתורגמו בחודש מרץ 2020 ומאז לא עודכנו והם נוגעים לאופן רחיצת הידיים ושמירת מרחק חברתי. לדברי עדאלה, פניות חוזרות ונשנות למד"א בנושא, מאז חודש אוקטובר, לא נענו.

עוד בוואלה!

עובד מד"א תועד יורק על תמונת ישו במהלך בדיקת קורונה ביפו

לכתבה המלאה
מתחם בדיקות קורונה באצטדיון טדי, 30 במאי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
ההנחיות למגיעים אינן בערבית. מתחם "היבדק וסע" של מד"א/פלאש 90, יונתן זינדל

זו איננה הפעם הראשונה שבמהלך משבר הקורונה נמצאו ליקויים בהנגשת מידע בנוגע להתמודדות עם המגיפה לציבור הערבי. בחודש מרץ 2020 פנה מרכז עדאלה בשמו של ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) אל משרד הבריאות משום שלא פרסם את כל העדכונים וההנחיות לציבור בנושא בשפה הערבית. לאחר פנייה זו משרד הבריאות פעל לתקן את הליקויים כדי להביא להנגשת המידע באופן מלא ובזמן אמת.

עורכות הדין זהר וחאג' עודה מסרו כי "היה ניתן לצפות כי לאחר קרוב לשנה של התמודדות עם מגיפה שאינה מבחינה בין אדם לאדם, מגן דוד אדום, שעניינו הצלת חיים, ינהג באורח שוויוני במתן שירותיו לכלל התושבים כולל השירותים המוצעים באתר הרשמי שלהם. העובדה שהמידע אינו מונגש בערבית והוא כן מונגש בשפה האנגלית למרות שאינה שפה רשמית במדינת ישראל, משמעה העברת מסר כלפי קבוצה שלמה של אזרחים שהם נחותים ושקופים בשל השתייכותם הלאומית. מצער שגם בסוגיה בסיסית כזו אנו נאלצים לפנות לערכאות משפטיות כדי לזכות בשירות חיוני, אפילו כשזה נוגע לבריאות ולחיי אדם".

בהחלטת השופט יוסף אלרון, ידון הרכב שלושה שופטים בעתירה. טרם נקבע מועד לדיון. ממד"א מסרו כי העתירה לא מוכרת. במשרד הבריאות אמרו בתגובה כי העתירה טרם התקבלה, ולכשתתקבל תענה כמקובל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully