וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ראשוני: החיסון לקורונה של פייזר יעיל נגד המוטציה הדרום אפריקנית

8.1.2021 / 8:10

יום לאחר הודעת ראש הממשלה על ההסכם עם ענקית התרופות, הודיעה החברה כי מחקר ראשוני שערכה בשיתוף מדענים מאוניברסיטת טקסס, הצביע על כך שהחיסון עשוי לפעול היטב גם מול הזן החדש והמדבק יותר של הנגיף, אולם התוצאות חלקיות בלבד

בווידאו: משלוח ראשון של חיסוני מודרנה הגיע לישראל/עריכה: טל רזניק

החיסון נגד קורונה של חברת פייזר וביונטק יעיל גם נגד המוטציה הדרום אפריקנית של הנגיף - כך עולה ממחקר חדש שערכה ענקית התרופות בשיתוף מדענים מאוניברסיטת טקסס, ושתוצאותיו הראשוניות פורסמו היום (שישי).

המחקר, שטרם עבר ביקורת, הצביע על כך שהחיסון יעיל בנטרול הנגיף עם המוטציה של חלבון ה"ספייק" שלו, שעשויה להיות מידבקת יותר. פיל דורמיצר, מדען בכיר בפייזר אמר בחברה חששו שמוטציה יכולה גם לגרום לנגיף "לחמוק" מהנוגדנים שמייצר החיסון.

עוד ציין דורמיצר, כי החיסון מסתמן כיעיל לא רק נגד הזן הדרום אפריקני החדש, אלא גם מול 15 מוטציות אחרות שבדקה החברה. "בדקנו עכשיו 16 מוטציות שונות, ולאף אחת מהן לא הייתה ממש השפעה משמעותית. אלה החדשות הטובות", אמר, אך הבהיר כי "זה לא אומר שה -17 לא".

מתן חיסונים בראשל"צ 30 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
סיבה לאופטימיות. מבצע חיסונים בראשון לציון, השבוע/ראובן קסטרו

בהקשר זה, המדען הבכיר ציין כי מוטציה נוספת שנמצאה בזן הדרום אפריקני של הנגיף, המכונה E484K, מדאיגה את חוקרי החברה, שמתכננים לערוך מחקרים דומים כדי לבדוק את יעילות החיסון כנגד מוטציות אחרות שנמצאו בגרסאות הבריטית והדרום אפריקנית. בחברה צופים שיהיו למחקרים אלו תוצאות בתוך שבועות.

המדענים של ענקית התרופות מודאגים מפני תרחיש שבו החיסונים המופצים כעת לא יוכלו להגן מפני הגרסאות החדשות, במיוחד זו שהופיעה בדרום אפריקה.

החיסונים של פייזר ומודרנה, המפותחים בשיטת mRNA, ניתנים לתיקון והתאמה במהירות, זאת כדי להתמודד עם מוטציות חדשות של הנגיף במידת הצורך. מדענים העריכו כי השינויים האלו יכולים להיעשות התוך שישה שבועות בלבד.

מפעל יצור של פייזר בפורטייג', מישיגן, 11 בדצמבר 2020. AP
יכולים לעשות התאמות תוך שבועות בודדים. מפעל ייצור של "פייזר" במישיגן/AP

הודעת החברה מגיעה ברקע הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש, לפיה משלוחים נוספים של חיסוני פייזר צפויים להגיע במהלך שבוע הבא לישראל. נתניהו הסביר כי ההסכם עם ענקית התרופות יאפשר לחסן את כל האזרחים מעל גיל 16 עד סוף חודש מרץ.

"אני נרגש לספר לכם על פריצת דרך שתחזיר לנו את החיים, כחלק מההסכם, קבענו שישראל תשמש מודל לחיסון מהיר של מדינה שלמה", אמר אתמול נתניהו. הוא ציין כי שוחח עם מנכ"ל החברה 17 פעמים, וכי "ישראל תחלוק עם פייזר את הנתונים הסטיסטיים שיצליחו להבין את הקורונה".

במשרד הבריאות מסרו כי הנתונים כוללים מידע על אודות התחלואה, בהם מספר מאומתים, חולים קשים, מתים ומספר מחוסנים. ניטור הנתונים של המתחסנים יעשה על ידי המעבדות בישראל, הראשית שבהן היא מעבדת החיסונים בבית החולים שיבא בתל השומר.

כל נתוני המחקר, כמו מחקרים נוספים על תופעת המוטציות, יעברו לידי פייזר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully