וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וגנץ סיכמו לחסן צוותי הוראה, משרד הבריאות: אין מספיק חיסונים

רה"מ קיבל את עמדת שר הביטחון לפיה יש להכניס גם את המורים, וכל עובדי בתי הספר וגני הילדים, לרשימת הרשאים להתחסן. זאת, בתמורה לתמיכת כחול לבן באי שינוי תקנות הסגר במערכת החינוך. במשרד הבריאות טענו כי לא מכירים את הסיכום וכי אין די חיסונים עבור המורים

בווידאו: משלוח ראשון של חיסוני מודרנה הגיע לישראל/עריכה: טל רזניק

ראש הממשלה בנימין נתניהו נענה לבקשתו של שר הביטחון בני גנץ לתעדף עובדי הוראה במתן החיסונים - כך נמסר היום (חמישי) מלשכת ראש הממשלה. עם זאת, במשרד הבריאות לא מכירים את הסיכום, וגם טוענים שלא נשארו מספיק חיסונים למנה ראשונה גם לעובדי ההוראה. עד כה, הותר רק לאוכלוסיות בסיכון, שוטרים, חיילי צה"ל ואנשי צוותים רפואיים להתחסן נגד נגיף הקורונה.

שר הבריאות יולי אדלשטיין הבהיר לאחר מכן כי הוא סיכם, יחד עם נתניהו וגנץ, לפנות יחד לוועדת התיעדופים של חיסוני הקורונה, בבקשה לבחון את האפשרות לחיסון צוותי ההוראה. בקשה זו מצטרפת לפניית השר אדלשטיין מהבוקר לתעדף צוותי הוראה של החינוך המיוחד.

נתניהו נענה לבקשת גנץ בתמורה לכך שכחול לבן לא תתנגד לאישור תקנות הסגר כמקשה אחת בוועדת החוקה, בהן גם התקנות הקשורות בסגירת מערכת החינוך. יו"ר ועדת החינוך רם שפע אמר במהלך הדיון כי הוא לא מתנגד לסגר: "אני רק רוצה שיהיה כאן סדר לפעמים הבאות ושהממשלה לא תבזה את הכנסת". הוא הזכיר את הסיכום על תעדוף צוותי ההוראה, כחלק מהחלטתו לאפשר את אישור התקנות בוועדת החוקה

מתן חיסונים לנגיף הקורונה בגני התערוכה, ת"א
 28 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
עובדי הוראה יקבלו תעדוף. מתן חיסונים לנגיף הקורונה בגני התערוכה/ראובן קסטרו

לפי התעדוף שקבע משרד הבריאות, בעדיפות ראשונה להתחסן נמצאים הצוותים רפואיים, מוסדות ובני 60 ומעלה. בעדיפות שנייה נמצאות קבוצות סיכון, קבוצות בחשיפה גבוהה כמו צוותי חינוך ורווחה, צה"ל וגופים ביטחוניים - ובהמשך כלל האוכלוסייה תוכל להתחסן דרך קופות החולים. כעת יחוסנו גם מורים, גננות, וכלל עובדי ההוראה.

ד"ר בעז לב, ראש ועדת התיעדוף, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS, תדון בנושא ותעביר את המלצתה כגוף מייעץ בלבד. "זו חובתה של מדינה להחליט מה סדר עדיפויות, כמו שהיא מחליטה על תקציב". בהמשך רמז: "מבחינה רפואית צריך לחשוב מי עדיף - מורה בן 25 או גבר בן 55, אפילו שהוא בריא. לי יש את התשובה אבל אנחנו גוף ממליץ, וההמלצות שלנו לא בלעדיות".

מהסתדרות המורים נמסר כי השביתה המתוכננת ליום שלישי תתקיים עד שיחוסנו כל עובדי ההוראה בחינוך המיוחד שחפצים בכך, באופן מיידי. עוד נמסר כי "בשלב השני יש לנצל את משך הסגר ולחסן את יתר עובדי ההוראה". הם הבהירו כי "כל עוד עובדי ההוראה לא מחוסנים בפועל, סכסוך העבודה נשאר בתוקף. כשכל עובדי ההוראה יחוסנו נברך על הביצוע ולא על ההחלטה".

היום נחת בישראל מטוס מטען של חברת קאל עם משלוח של כ-100 אלף חיסונים, שיספיקו ל-50 אלף בני אדם, של חברת מודרנה. זהו המשלוח הראשון של חיסונים לקורונה מהחברה לישראל. מתוך שש מיליון מנות חיסון הכלולות בהסכם עם חברת התרופות. לדברי נתניהו, המנות הראשונות יועברו לאלו שאינם יכולים להגיע למתחמי החיסונים, בהם עברו כבר קרוב למיליון וחצי ישראלים.

החסיון לקורונה של חברת מודרנה 4 בצדמבר 2020. רויטרס
בקבוקוני חיסון לקורונה של חברת מודרנה/רויטרס

ההחלטה לבחון את הכנסת עובדי ההוראה לרשימת התעדוף לנגיף הקורונה, מגיעה ברקע הדרישה של העובדים וארגוני המורים לחסן את עובדי ההוראה, משום שהם נחשפים לילדים רבים בשל עבודתם. השבוע אף נרשם עימות בין משרד הבריאות לעיריית תל אביב ובית החולים איכילוב בעיר, שניהלו מבצע חיסונים במסגרתו חוסנו רוב המורים, הגננות, הסייעות ומדריכי החינוך המועסקים בעיר.

בעקבות זאת, הנחה שר הבריאות יולי אדלשטיין את מנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי לעצור את הקצאת החיסונים לבית החולים. "שר הבריאות אדלשטיין רואה בחומרה את הדיווחים על מתן חיסונים בתל אביב למי שלא בקבוצות התעדוף", נמסר מטעמו. "מדובר במשאב לאומי וכך צריך להתייחס אליו. השר קורא לכל הגופים המחסנים לחסן אך ורק בהתאם להנחיות אנשי המקצוע במשרד הבריאות".

בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת ממשלה, 28 ביולי 2020. מרק ישראל סלם/פלאש 90, אתר רשמי
סיכמו על תעדוף עובדי ההוראה לחיסון. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, מרק ישראל סלם/פלאש 90

מנהל בית החולים איכילוב, פרופ' רוני גמזו, מסר בתגובה כי "בית החולים פעל לפי הנחיות התעדופים של משרד הבריאות שבו בעת היווצרות מלאי יש לחסן קבוצת גיל מעל 55 וחולים כרוניים ובהמשך בעדיפות שניה מורים ושוטרים". הוא הסביר כי "העודף שעמדנו מולו בשעות הצהריים עמד על כ- 3,000 מנות חיסון וכנראה נובע משיעור התחסנות גבוה בתל אביב".

עוד הוסיף מנהל בית החולים כי "אני מתקשה להבין מדוע משרד הבריאות תומך בחיסון שוטרים אבל מעניש על חיסון מורים כשהם באותה קבוצת תעדוף ובעיני אף יותר כמי שאמונים על היקר לנו מכל".

ראש העיר רון חולדאי צידד במהלך של גמזו, ואמר שהמנות ניתנו במקום להיזרק לפח. "מרגע שהתברר שיש אלפי חיסונים שיזרקו לפח, התקבלה החלטה נכונה לתת חיסונים גם לצוותי ההוראה שנמצאים בחזית. ישר כוח לגמזו מנהל איכילוב", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully