וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכיפה מוגברת וסגירת מערכת החינוך: ישראל נכנסה לסגר מהודק

ההגבלות המחמירות יימשכו שבועיים, בעוד בכירי משרד הבריאות מעריכים כי ייתכן ויידרש להאריכן. במסגרת הסגר חל איסור להתרחק יותר מק"מ ממקום המגורים למעט מקרים חריגים. בשל פריסת מחסומי המשטרה נרשמו עומסי תנועה רבים. בביתר עילית פיזרו שוטרים התקהלות בבית כנסת

בווידאו: פקחים אוכפים את הגבלות הסגר בשוק הכרמל בת"א/צילום: ספיר לוי, עריכה: אסף דרורי

הסגר המהודק לבלימת העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה נמשך גם הבוקר (שישי), לאחר שהממשלה והכנסת אישרו אמש את תקנותיו החדשות. עם כניסתו של הסגר לתוקף הלילה, הוגברו מאמצי האכיפה של התקנות מצד המשטרה ופקחי הרשויות המקומיות. דיווחים רבים על עומסי תנועה התקבלו משורת מוקדים ברחבי הארץ, בשל מחסומי המשטרה המוצבים בכבישים.

בביתר עילית, שוטרים פיזרו התקהלות בבית כנסת בעיר ועצרה לחקירה את אחד המתפללים בחשד לתקיפת שוטרים. לטענת המשטרה, עם כניסת הכוחות למבנה החלו המתפללים ליידות אבנים לעברם ולעבר הניידות. בעקבות זאת, הוזעקו למקום כוחות נוספים. ביער מיר בירושלים, פיזרה המשטרה מסיבת טבע. השוטרים חילקו למשתתפים דוחות בגין הפרת הנחיות הסגר ואי עטיית מסיכה.

מהמשטרה נמסר כי ביממה החולפת חולקו בסך הכל 3,319 דוחות בגין ההפרות השונות - רובם בגין יציאה ממקום מגורים למטרה או פעולה שאינה מותרת.

ההגבלות הנוקשות, שכוללות את סגירת כל מערכת החינוך וצמצום פעילות המשק, יימשכו שבועיים ועל פי ההערכות ייתכן ויוארכו מעבר לכך. מה כוללות הגבלות התנועה, מי ימשיך לעבוד, איך יתקיימו הלימודים וכיצד תתבצע האכיפה? מדריך לסגר השלישי.

מתווה הסגר המהודק

  • פעילות מערכת החינוך תופסק לחלוטין, למעט החינוך המיוחד
  • פעילות המשק תצומצם למקומות עבודה חיוניים בלבד
  • ההתקהלויות יצומצמו ל-5 אנשים במקום סגור בלבד ו-10 אנשים בשטח פתוח
  • תפילה במבנה תהיה מותרת עד 5 אנשים במקום 10
  • מגבלת אלף המטרים תישאר על כנה
  • צמצום התפוסה בתחבורה הציבורית ל- 50%
  • ביטול ההיתר ליציאה לצורך פעילות להפגת בדידות עבור אזרחים ותיקים
  • הפגנות יוחרגו ממגבלת המרחק ויותרו לפי התקנות
  • איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר
  • מי שרכש כרטיסים לפני הסגר יורשה לטוס לחו"ל במהלכו
  • הנכנסים לישראל ממדינות מסוכנות יועברו לבידוד במלוניות

עוד בוואלה!

מחסומים בערים וחקירת מפרי בידוד: המשטרה נערכת לאכיפת הסגר

לכתבה המלאה
לקראת כניסת הסגר ההרמטי, פקקים במחסום מחלף חמד, 8 בינואר 2021. ראובן קסטרו
פקקים במחלף חמד, הבוקר/ראובן קסטרו

כמה זמן יימשך הסגר המהודק?

ההגבלות החדשות ייכנסו לתוקף החל מהלילה, 8 בינואר בחצות, והן יאכפו למשך שבועיים בדיוק - עד יום חמישי 21 בינואר. עם זאת, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, אמר היום כי ישנו סיכוי סביר שהסגר יוארך מעבר לשבועיים שנקבעו.

מה שונה בהנחיות הסגר מאלה התקפות היום?

בשונה מהשבועות האחרונים, כל מסגרות החינוך, מהגנים והפעוטונים ועד התיכונים - ייסגרו. זאת, מבלי להתחשב בצבעי הערים לפי תכנית הרמזור. החינוך המיוחד הוחרג מההשבתה.

כמו כן, מגבלת ההתקהלות תוחמר לעד חמישה אנשים במקום סגור ועד עשרה במקום פתוח. מספר מקומות העבודה החיוניים יצומצם והספורט המקצועני הוגבל.

מה כוללות הגבלות התנועה?

במהלך תקופת הסגר, תחול מגבלת יציאה של עד קילומטר ממקום המגורים. גם במגבלת הקילומטר, לא ניתן יהיה לשהות בביתו של אדם אחר.

זאת, למעט כמה חריגים שהוגדרו ובהם יציאה להתחסנות, טיפול רפואי או סוציאלי, הפגנה, הליך משפטי, יציאה לצורך פעילות ספורט (שלא בדרך של הגעה למקום בכלי רכב), העברת קטין בין הוריו הפרודים, יציאה למקום עבודה או למסגרת חינוכית שפעילותה מותרת, יציאה לצורך השתתפות בהלוויה, בחתונה או בברית (בכפוף למגבלת ההתקהלות).

שוטרים אוכפים את הסגר שהוטל בשל התפשטות התחלואה בקורונה, בבוקר שלאחר כניסתו לתוקף. בכביש 65 ליד חדרה. 8 בינואר 2021. שלומי גבאי
עד קילומטר מהבית. כביש 65, הבוקר/שלומי גבאי

מקרים חריגים בהם ניתן לעבור את מגבלת הק"מ

  • יציאה להתחסנות
  • טיפול רפואי או סוציאלי
  • הפגנה
  • הליך משפטי
  • יציאה לצורך פעילות ספורט (שלא בדרך של הגעה למקום בכלי רכב)
  • העברת קטין בין הוריו הפרודים
  • יציאה למקום עבודה או למסגרת חינוכית שפעילותה מותרת
  • יציאה לצורך השתתפות בהלוויה, בחתונה או בברית (בכפוף למגבלת ההתקהלות)

כיצד תפעל מערכת החינוך?

לפי אישור הממשלה, בתקופת הסגר תיאסר פתיחת מוסדות חינוך - למעט חינוך מיוחד ומוסדות לנוער בסיכון. שר החינוך יואב גלנט הודיע היום כי הלימודים בחינוך המיוחד ימשיכו להתקיים גם בימי הסגר, במשך חמישה ימים בשבוע עד השעה 14:00.

בנוסף לכך, תתאפשר פעילות פנימיות במסלול הסגור ל-30 יום לפחות - ללא אפשרות לקליטה חזרה בפנימייה לתלמיד שיצא ממנה.

שוטרים אוכפים את תקנות הסגר בשדרות, בבוקר הראשון לאחר כניסתו לתוקף. 8 בינואר 2021. שי מכלוף
שוטרים אוכפים את הסגר בשדירות, הבוקר/שי מכלוף

כיצד יפעל המשק ומי הוחרג מההגבלות?

העסקים שימשיכו לפעול בזמן הסגר הם מקומות העבודה המספקים שירותים חיוניים, מפעלים למתן שירותים קיומיים, ומקומות עבודה שעוסקים בעבודות בינוי או תשתית. מעבר לכך, כל מעסיק רשאי לאפשר שהייה של עובד במקום העבודה אם היא נדרשת לשם תחזוקת המקום או המשך הפעילות התפקודית שלו, ובכלל זה תיקון ליקויים, שמירה, משלוחים, תשלומי שכר ועוד.

בנוסף לכך, נקבעו הוראות ספציפיות למפעלים בעלי היתר מיוחד להעסקת עובד בשעות המנוחה, תעשיות ביטחוניות ומפעלים תומכי ביטחון, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מועצות דתיות ומוסדות להשכלה גבוהה. כמו כן, תתאפשר העסקת בייביסיטר לשמירה על ילדים של המשפחה הגרעינית, וניתן יהיה להעסיק עובדים בתחזוקת הבית כגון לעבודות שיפוץ או ניקיון.

בדקו את מגמת התחלואה ביישוב שלכם:

לרשימת מקומות העבודה החיוניים נוספו גם עובדי מערכת המשפט, שיישארו פתוחים אך יקיימו רק דיונים דחופים. עורכי הדין יעבדו במקרים שעליהם לייצג לקוחות בפני בתי המשפט או מוסדות אחרים, להכין לייצוג, או לתת שירות חיוני ללקוח שאינו סובל דיחוי ולא ניתן לבצעו באמצעי דיגיטלי חלופי.

כמו כן, הוחרגו עובדים שנדרשים לסייע לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת או לוועדת בחירות אזורית לכנסת, לצורך קיום הבחירות הקרובות. המעסיקים העומדים בתנאים השונים וימשיכו לפעול, נדרשים להמשיך לעמוד בתנאי התו הסגול.

באיזו מתכונת תפעל התחבורה הציבורית?

התחבורה הציבורית תפעל במהלך הסגר, אך התפוסה בה תצומצם ל-50% מהתפוסה שבה היא פועלת בימים רגילים.

יציאה לחו"ל וכניסה לישראל

רק מי שרכש כרטיס טיסה לפני כניסת הסגר יורשה לטוס לחו"ל, למעט חריגים באישור מיוחד. כמו כן, הנכנסים לישראל ממדינות בהן התחלואה תוגדר כגבוהה יחויבו בבידוד במלונית. זאת, כדי למנוע את התפשטותם של זני הקורונה החדשים שאותרו בבריטניה ודרום אפריקה.

תפילה בבית כנסת במאה שערים, 18 בספטמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
5 מתפללים במקום סגור, ו-10 במקום פתוח. תפילה בבית כנסת במאה שערים, בסגר הקודם/פלאש 90, יונתן זינדל

קיום תפילות

תפילות יותרו במגבלות המעודכנות של חמישה אנשים במקום סגור, ועשרה במקום פתוח.

הפגנות

הפגנות יותרו במהלך הסגר, תוך שמירה על התקנות הרגילות של עטיית מסיכה ושמירת מרחק של שני מטרים בין המשתתפים.

כיצד ייאכפו ההגבלות הנוקשות?

המשטרה נערכת עם כ-5,000 שוטרים שייפרסו ברחבי הארץ החל מחצות, ומחסומים יוצבו בכבישים בינעירוניים וכן בתוך היישובים. כוחות המשטרה יתוגברו ביחידות של מג"ב, להב 433, המכללה הלאומית לשוטרים, שוטרי מטה ועוד. כמו כן, היחידה האווירית של המשטרה תפעל כדי לתת מידע אודות עומסי תנועה, התקהלויות אסורות ועוד.

אכיפת הפרות הבידוד תוגבר, כוחות יסיירו ביישובים ונקודות בדיקה ייפרסו בתוך ומחוץ לערים. בשעות היום באזור המרכז יהיו פחות מחסומים מבדרום ובצפון, אך החל מ-19:00 עד 23:00 יוגברו החסימות.

מפת חסימות הכבישים לקראת הסגר. דוברות משטרת ישראל
מפת פריסת המחסומים במהלך הסגר/דוברות משטרת ישראל

במרחב הבינעירוני יופעלו מחסומים קבועים בכל שעות היממה. בכדי למנוע פקקי ענק ולאפשר מרקם חיים תקין ככל הניתן - האכיפה במרכז הארץ בשעות היום תתבסס בעיקר על "אכיפה מדלגת ובתנועה". בסך הכל יופעלו 25-12 מחסומים במהלך כל שעות היממה בכל רחבי הארץ על ידי אגף התנועה של המשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully