וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2 מיליון שקל בשנה, וג'ובים כפולים: הדיל לסיום הקרב על הליכוד העולמי

7.1.2021 / 17:54

אחרי חודשים של בחירות פנימיות סוערות, ארבעה מבכירי המפלגה - זוהר ,דנון, כץ, ביטן - הגיעו למתווה שמחלק את הליכוד העולמי לשניים ומעניק לכל אחד מהם ג'ובים ותקציבים נפרדים. רק שההסכם הבעייתי לא מקובל על ראש הממשלה, ויועמ"ש הליכוד הודיע שהוא "מתנגד בכל תוקף"

בווידאו: זוהר בישיבת סיעת הליכוד אומר שישנה את השיח/עריכה: איתי עמרם

זה אחד מסכסוכי הצמרת הקשים שמסעירים את הליכוד בשנה האחרונה: מערכת הבחירות לראשות הליכוד העולמי, ארגון הגג של כל סניפי הליכוד בארץ ובעולם, פילגה ופיצלה את מפלגת השלטון, וחוללה מאבקי כוח קשים בין בכיריה. הליכוד העולמי הוא גוף עצמאי, עם תקציבים נפרדים והשפעה על מאות תפקידים במוסדות הלאומיים - קק"ל, הסוכנות היהודית, קרן היסוד וההסתדרות הציונית. תקציבים וג'ובים הם לחם חוקם של כל פוליטיקאי, וכמעט כל בכירי הליכוד נלחמו כדי לקבל נתח מכובד מהעוגה.

אחרי חודשים של התכתשויות בלתי פוסקות, הפרות בוטות של דילים, עתירות וצוי מניעה משפטיים, כל המושכים בחוטים הצליחו להגיע באחרונה למתווה פשרה על חלוקת השלל - שהגיע לידי וואלה! NEWS.

ארבעה מבכירי הליכוד - יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, השר והשגריר לשעבר דני דנון, יו"ר מרכז הליכוד, חיים כץ, וח"כ דוד ביטן - גיבשו בשבועות האחרונים "מתווה עקרונות" לחלוקת הכוח, הכבוד והכסף שבליכוד העולמי ומעניק לכל אחד מהם נתח מכובד במנגנון ובתקציב הליכוד העולמי, המוערך ב-2.3 מיליון שקלים בשנה.

ההסכם יכול להביא לסיומו את הסאגה הנגררת על הליכוד העולמי, שמעסיקה את המפלגה כבר יותר מחצי שנה, רק שנראה הוא לא מקובל על ראש הממשלה בנימין נתניהו. יועמ"ש הליכוד, אבי הלוי, הודיע ש"הליכוד מתנגד בכל תוקף" להסכם וביקש מבית הדין של הליכוד לא לקבלו

חלוקת כספים - ליכוד עולמי. -, אתר רשמי
טבלת חלוקת התקציבים במסגרת הדיל שגובש בין בכירי הליכוד/אתר רשמי, -

תקציר האירועים עד כה: מי ששלט בליכוד העולמי בעשור האחרון היו דנון ומקורבו יעקב חגואל. דנון נחשב ליריב ותיק של נתניהו בליכוד, ולקראת הקונגרס הציוני שהתקיים באוקטובר האחרון בירושלים, צמרת המפלגה - החל מראש הממשלה ומטה - קיוותה לכרסם בכוחו ולהחזיר לידיה את השליטה. זוהר, בתמיכת נתניהו וכץ, התמודד על תפקיד יו"ר הליכוד העולמי, וניסה להדיח את חגואל, היו"ר היוצא, שנתמך על ידי דנון וביטן. זוהר וכץ ניסו להוביל מהלך לשינוי חוקת הליכוד ולהכפפת הליכוד העולמי למוסדות התנועה בארץ, אך לא הצליחו לגייס את הרוב הדרוש, וחגואל ניצח בבחירות ושמר על הכיסא.

בסוף אוקטובר, רגע לפני סיום הקונגרס הציוני, הם הגיעו לדיל משולש - לפיו חגואל ימונה ליו"ר ההסתדרות הציונית, כץ יהיה מועמד הליכוד לראשות קק"ל, וזוהר - היה אמור להיות המועמד היחיד לראשות הליכוד העולמי. רק שאז הגיח דנון, שסיים בקיץ את כהונתו כשגריר ישראל באו"ם, קיווה להתמנות לשגריר באוסטרליה - ונותר בידיים ריקות.

דנון רקח תרגיל עוקץ מתוחכם ולקח לזוהר את התואר הנכסף בבחירות בזק, תוך התעלמות והפרה של צווי מניעה של בית הדין של הליכוד. בתגובה, זוהר וכץ הגישו עתירה נוספת, בדרישה לבטל את בחירתו ליו"ר הליכוד העולמי, וכמה חברי מרכז הגישו עתירה נוספת בדרישה להדיח אותו מהתנועה כליל.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון במהלך ריאיון ברעננה. 28 ביולי 2020. AP
רקח, עקץ ולקח את התואר. דנון/AP

בשבועות האחרונים כל המושכים בחוטים הצליחו להגיע למתווה מוסכם - וכעת הם מבקשים מבית הדין לאשר אותה ולמחוק את העתירות.

הפשרה, במהותה, מחלקת את הליכוד העולמי לשניים. במקום שזוהר ודנון ימשיכו לריב, התפקיד והארגון פוצלו, עם זוהר בראש הליכוד העולמי-ישראל ודנון בתור יו"ר הליכוד העולמי - חו"ל. "יו"ר הליכוד העולמי חו"ל ייצג את התנועה מול גורמים בינלאומיים ובסניפי התפוצות, יו"ר הליכוד העולמי ישראל ייצג את התנועה מול המפלגות האחרות בישראל ובכנסת", נכתב בהסכם הפשרה שהוגש לבית המשפט.

בדיוק כמו בממשלה פריטטית שהרגע התפרקה, לכל אחד מהפלגים החדשים בארגון יש גם שדרה ארגונית משל עצמה, כלומר - גו'בים ומוסדות שלא היו קיימים קודם.

בין היתר, לכל יו"ר יהיה יו"ר עמית, ממלא מקום, מנכ"ל, ובעיקר - תקציב משל עצמו. התקציב השנתי של הליכוד העולמי - שמוערך בכ-2.3 מיליון שקלים ומגיע מתקציב ההסתדרות הציונית העולמית, מתפעל את המנגנון - שכולל ג'ובים, תפקידים ומשלחות לחו"ל לתחזוק קשרים עם פעילים וחברי מרכז.

ח"כ מיקי זוהר מסתודד עם ח"כ דוד ביטן בדיון ועדת הכנסת לפיזורה, 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
כמו בממשלה פריטטית. ביטן וזוהר/ראובן קסטרו

דיל הפשרה מחלק את רוב התקציב בין הליכוד העולמי ישראל (55%) והליכוד העולמי חו"ל (45%) ובין זוהר וכץ לבין דנון וביטן, שצפוי לשמש כיו"ר עמית של הליכוד העולמי-חו"ל. אחד הנספחים להסכם שהגיע לידי וואלה! NEWS מגלה שזוהר וכץ - יתחלקו ביניהם בחלקה היחסי של הליכוד העולמי - ישראל ביחס של 60:40. כלומר - זוהר יהיה זכאי ל-711 אלף שקלים מתקציב הליכוד העולמי ואילו כץ יקבל קרוב לחצי מיליון שקלים לשימושו. כך גם דנון וביטן יתחלקו שווה בשווה בתקציב הליכוד העולמי-חו"ל, וכל אחד מהם יהיה מופקד על כחצי מיליון שקלים ממנו.

בשבוע הבא בית הדין של הליכוד אמור לדון במתווה הפשרה ובבקשה של זוהר למחוק את העתירות, אולם הדיל המרובע לא קיבל את אישור הצמרת ולא את ברכת הדרך של ראש הממשלה. "זה הסכם מאוד בעייתי מבחינת התנועה, הוא ממציא מוסדות שלא קיימים ומנחית על הליכוד תפקידים שלא קיימים, ומנציח את המצב שבו הליכוד העולמי עושה בשלו בלי לקבל את הסמכות של הליכוד עליו", אמר אחד ממקורבי נתניהו לוואלה! NEWS.

הליכוד העולמי מתנהל כיום כגוף עצמאי, שלא כפוף לחוקה ולערכאות השיפוטיות של הליכוד, ואין ליו"ר התנועה, מרכז הליכוד או גופיו כל ביקורת או פיקוח על תקציביו או על המתרחש בו. אחת הדרישות של נתניהו היא שמנכ"ל הליכוד יהפוך לבא כוח ומורשה חתימה הכרחי בכל מהלך או התקשרות תקציבית של הליכוד העולמי.

בכירים בליכוד: "אין לנתניהו עניין לתת לדנון השפעה בשום מקום"

יועמ"ש הליכוד, עו"ד אבי הלוי, העביר חוות דעת שמתנגדת "בכל תוקף" להסכם המוצע ומבקשת למחוק את העתירות. "ההסכם אינו משרת את אינטרס האחדות אלא נהפוך הוא פוגע בו", כתב הלוי. "ההסכם מציע לפלג את מוסד הליכוד העולמי ומפר עקרון תנועתי חשוב - עקרון אחדות המוסדות בתנועה. לתנועת הליכוד יו"ר אחד ולא שניים, מנכ"ל אחד ולא שניים, יו"ר מרכז אחד ולא שניים, יו"ר מזכירות אחד ולא שניים, מנהלת אחת, מרכז אחד, מזכירות אחת, לשכה אחת ובית דין אחד".

הלוי דורש לבטל את בחירתו של דנון כליל, לקיים בחירות חדשות, ושכל הסכם שמתגבש יכלול שינויים שיכפיפו את הליכוד העולמי לחוקת הליכוד ומוסדותיו.

לפי בכירים בליכוד, "אין לנתניהו שום ענין לתת לדנון השפעה בשום מקום", ולכן הוא מעדיף לקיים את כל הליך הבחירות מחדש. גורמים אחרים במפלגה טוענים כי דנון גם עוד לא נתן את הסכמתו הסופית למתווה הפשרה. בשבוע הבא בית הדין של הליכוד יכריע אם הדיל המרובע יסיים את הסאגה של הליכוד העולמי או שהקרב על הכוח יימשך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully