וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהשתלט על הליכוד העולמי, דני דנון דורש מנתניהו להכריז על פריימריז

12.11.2020 / 8:06

השר והשגריר לשעבר דרש מרה"מ להורות על פריימריז לראשות התנועה ולרשימה, למרות שטרם הוכרזו בחירות. הוא אף הזהיר כי אם הבחירות המקדימות שוב יבוטלו, יהיה זה "בלתי דמוקרטי". אם לא יתקיימו פריימריז, דנון, ששב לאחרונה משליחות בחו"ל, לא יוכל להשתלב ברשימת הליכוד

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

השר והשגריר לשעבר דני דנון, שנבחר השבוע לראשות הליכוד העולמי, שיגר הבוקר (חמישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ודרש להורות על קיום פריימריז לראשות הליכוד ולרשימת התנועה לכנסת. זאת, למרות שטרם הוכרזו בחירות. "הליכוד היא המפלגה הדמוקרטית הגדולה בישראל והבחירות החופשיות לרשימה ולראשות הליכוד הן מאבני היסוד של התנועה - ויש לשמור עליהן מכל משמר", כתב דנון. הוא אף הזהיר כי אם יבוטלו שוב הפריימריז בליכוד, כפי שבוטלו בחלק ממערכות הבחירות הקודמות, יהיה מדובר ב"ניסיון בלתי דמוקרטי שיפגע בתנועה".

לפי חוקת הליכוד, בכל מערכת בחירות יש לקיים פריימריז לראשות המפלגה ולרשימה. אולם הפריימריז האחרונים לרשימת הליכוד התקיימו בפברואר 2019, לפני בחירות מועד א' ובמערכות הבחירות לאחר מכן הוחלט לבטל אותן ולהקפיא את הרשימה. ברקע ההיערכות לבחירות חוזרות, בליכוד דנים בימים אלה באפשרות לבטל שוב את הפריימריז.

הנימוק המרכזי שניתן הוא כספי ותקציבי, וכן כדי להרגיע את הח"כים הצעירים במפלגה ולשמור על ציפוף השורות. ואולם, נתניהו טרם החליט כיצד הוא מתכוון לנהוג, ודנון דורש ממנו להורות למנהלת הליכוד להתחיל להיערך לקיום בחירות מוקדמות.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון במהלך ריאיון ברעננה. 28 ביולי 2020. AP
"הבחירות החופשיות הן מאבני היסוד של התנועה". דנון/AP

אם לא יהיו פריימריז, דנון, ששב הקיץ משליחות של חמש שנים בחו"ל, לא יוכל להשתלב ברשימת הליכוד לכנסת. בנוסף, בליכוד מעריכים שדנון, שנחשב לאחד הקולות הלעומתיים ביותר לנתניהו בתוך מפלגתו ומהיחידים שהתמודדו נגדו בפריימריז על ראשות הליכוד בעשור האחרון, מתכוון להתמודד שוב על תפקיד יו"ר המפלגה.

דנון נבחר לתפקיד יו"ר הליכוד העולמי, ארגון הגג של כל סניפי התנועה בעולם, ביום ראשון האחרון. זאת, למרות שהתפקיד הובטח ליו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר במסגרת הסכמות פנים-ליכודיות במהלך המשא ומתן לקראת הקונגרס הציוני. לפי ההסכם בין זוהר ליעקב חגואל, יו"ר הליכוד העולמי הקודם, זוהר היה אמור להיבחר במקום חגואל שמונה ליו"ר ההסתדרות הציונית העולמית. ואולם דנון, שנחשב למקורב לחגואל, הגיש את מועמדותו ברגע האחרון לפני כינוס הנהלת הליכוד העולמי, הפורום בו נערכו הבחירות.

בנימין נתניהו. אוליבר פיטוסי פלאש 90,
דנון מהיחידים שהתמודדו נגדו בפריימריז על ראשות הליכוד. נתניהו/אוליבר פיטוסי פלאש 90

זוהר ניסה למנוע את ההליך בהליכים משפטיים, אך לליכוד העולמי יש עצמאות ארגונית ומשפטית, וגורמים בארגון טוענים כי אין לבית הדין של הליכוד שום סמכות עליו. כך, הנהלת הליכוד העולמי התכנסה בכל זאת ובחרה בדנון לתפקיד.

מאז, הוגשו כמה עתירות נוספות לבית הדין של הליכוד בדרישה לבטל את הבחירות ולעמוד בסיכומים הפנים מפלגתיים על חלוקת התפקידים, וכן בדרישה להדיח את דנון והמעורבים בדבר מהתנועה. בנוסף, זוהר פועל לכינוס מרכז הליכוד להצבעה על שינוי בחוקת המפלגה שתכפיף את הליכוד העולמי למוסדות הליכוד ותבטל את עצמאותו.

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
הפסיד לדנון בקרב על ראשות הליכוד העולמי. זוהר/ראובן קסטרו

בליכוד העולמי יושבים צירים שנבחרים על ידי מרכז הליכוד בארץ וכאלה שנבחרים בסניפי הליכוד בחו"ל בהליך בחירות נפרד. מדובר בגוף עצמאי, שלא כפוף למוסדות הליכוד, עם תקציבים נפרדים והשפעה על מאות תפקידים וג'ובים במוסדות הלאומיים - קק"ל, הסוכנות היהודית, קרן היסוד וההסתדרות הציונית.

בעשור האחרון, הצמד דנון-חגואל שלטו בליכוד העולמי. לקראת הבחירות, זוהר - בגיבוי נתניהו, יו"ר מרכז הליכוד ח"כ חיים כץ, ויו"ר הכנסת יריב לוין - יצא למאבק להחזרת השליטה לידי ראש הממשלה ומקורביו. ואולם, הם לא הצליחו למנוע את בחירתו של חגואל לתפקיד בספטמבר. בתגובה, זוהר איים לפלג ולפצל את הליכוד העולמי והחל בהליכים להקמת סיעה נפרדת, עד שבסופו של דבר הושג הסכם פשרה פנים-ליכודי שהיה אמור להביא לסיומו של הקרב.

במסגרת ההסכם, שהושג בסוף אוקטובר, הוחלט שכץ יהיה מועמד הליכוד לראשות קק"ל, חגואל יהיה מועמד הליכוד לראשות ההסתדרות הציונית, ושזוהר ייבחר במקומו לתפקיד יו"ר הליכוד העולמי. בשבועות האחרונים, בתמיכת ח"כ דוד ביטן, דנון הוביל מהלך לבחירה שלו לתפקיד, בניגוד להסכמות.

חגואל הכחיש בשיחות סגורות שיש לו מעורבות במהלך של דנון וטען כי הוא "ניטרלי", אך גורם בליכוד הגדיר את המהלך כ"כיפה אדומה קלאסית", ואמר כי "חגואל נבחר, ועכשיו שתו לזוהר את תפקיד יו"ר הליכוד העולמי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully