וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב במוסדות הלאומיים עבר לביהמ"ש: תורמי קרן היסוד תובעים את ההסתדרות הציונית

4.11.2020 / 7:54

במועצת הנגידים דורשים לקבוע שיו"ר הקרן יישאר בתפקידו, ובכך למנוע מנתניהו להחליפו מוקדם מהצפוי. בתביעה שהגיש היו"ר סטיבן לואי בשם כלל הנאמנים והתורמים, הוא האשים את ראשי ההסתדרות העולמית בהפרה בוטה של התקנון: "מקריבים את טובת הקרן לטובת חלוקת ג'ובים"

צילום: אבי כהן, עריכה: תום זואילי

ניסיון ההדחה של יו"ר קרן היסוד ממשיך לחולל דרמות במוסדות הלאומיים, כשאתמול (שלישי) פתח חבר הנאמנים של הקרן, המייצג את התורמים היהודים הגדולים מחו"ל, בהליכים משפטיים, זאת בניסיון למנוע את הדחת יו"ר הקרן, סם גרונדוורג, שאותו מבקש ראש הממשלה בנימין נתניהו להחליף לאחר שנתיים בתפקיד.

יו"ר מועצת הנגידים של הקרן, איש העסקים היהודי-אוסטרלי סטיבן לואי, הגיש בשם כל נאמני ותורמי הקרן כתב תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד ההסתדרות הציונית העולמית, בדרישה לקבוע שגרונדוורג יישאר בתפקידו לתקופה של בין שנה וחצי לחמש שנים.

התביעה הוגשה בתגובה לניסיון של נתניהו והליכוד להחליף את גרונדוורג בעוד חצי שנה. התובעים טוענים שראשי ההסתדרות הציונית מפרים את תקנון קרן היסוד, המחייב את הסכמת הנגידים והתורמים של הקרן לזהותו של המועמד לראשות הארגון.

סם גרונדוורג, יו"ר קרן היסוד. הדס פרוש, פלאש 90
דורשים שיישאר בתפקידו. גרונדוורג/פלאש 90, הדס פרוש

קרן היסוד היא הארגון המרכזי שמגייס תרומות בישראל מתורמים יהודים עשירים ומגביות בקהילות יהודיות ברחבי העולם, ואחד מארבעת המוסדות הלאומיים החוסים תחת הקונגרס הציוני. לפי ההערכה, בממוצע שנתי, הקרן מגייסת כ-200 מיליון דולר, שמועברים לעמותות ופרויקטים שונים בתחום החינוך, הרווחה, העליה והקליטה ועוד.

יו"ר קרן היסוד, שמנצח על כל האופרציה ו"הפנים" של גיוס התרומות בעולם, נבחר בידי ועדה משותפת לנגידי ותורמי הקרן ולנציגי ההסתדרות הציונית העולמית. באופן מסורתי, ראש הממשלה הוא שמחליט על זהותו, והוועדה מאשרת את המועמד לאחר תהליך של "היוועצות והסכמה" שקבוע בתקנון הקרן.

ואולם, כפי שנחשף בוואלה! NEWS נתניהו החליט להדיח מתפקידו את גרונדוורג, למרות שהוא עצמו מינה אותו לתפקיד רק לפני שנתיים, ובחודש שעבר הוא הודיע לקונגרס הציוני שהוא מעמיד לבחירה שני מועמדים במקומו: ח"כ לשעבר מהליכוד, אברהם נגוסה ושפרה שחר, יו"ר עמותת "בית חם לחיילים", שמטפלת בחיילים בודדים ומוכרת כמקורבת לרעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו.

עוד בוואלה!

"המינוי השמאלני" לא נסלח: כך מקדם רה"מ מקורבת לשרה נתניהו ליו"ר קרן היסוד

לכתבה המלאה

הוועדה המשותפת לקרן היסוד ולהסתדרות הציונית קיימה דיון קצר על שמות המועמדים שהעביר נתניהו, אך נציגי התורמים והנגידים של קרן היסוד הביעו התנגדות נחרצת לניסיון ההדחה, ודרשו להאריך לגרונדוורג את הקדנציה בחמש שנים. באופן חריג ביותר בתולדות הארגון, הוועדה דחתה את השמות שהגיש להם נתניהו, אך נציגי קרן היסוד וההסתדרות הציונית הגיעו להסכמה על הארכת כהונתו של גרונדוורג בשנה וחצי, עד אפריל 2022. רק שיממה לאחר מכן, כך עולה מכתב התביעה, נציגי ההסתדרות הציונית הודיעו לקרן היסוד שכהונת גרונדוורג תוארך בחצי שנה בלבד.

את המאבק נגד הדחתו של גרונדוורג מנהל לואי יחד עם שני קודמיו בתפקיד, מארק ליבלר האוסטרלי ודיויד קושיצקי הקנדי, והם קיבלו ייפוי כוח של כל התורמים הגדולים להתעקש על המשך כהונתו ולהתקדם לצעדים משפטיים. הם מרוצים מתפקודו של גרונדוורג, שגם משמש כמנכ"ל הקרן ללא תוספת שכר.

"בתקופת כהונתו כיו"ר העולמי של קרן היסוד, מר גרונדוורג הצליח לקדם את קרן היסוד בפני מנהיגי קהילות יהודיות רבות בעולם ואף בפני מנהיגים ממדינות שונות", נכתב בכתב התביעה. "בימים אלו, בשים לב לכך שהיקף התרומות לגופים הציוניים והיהודיים הוותיקים מצוי במגמת ירידה, כאשר כל הארגונים בעולם ספגו מכה קשה בשל המשבר העולמי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, יש צורך במאמץ מיוחד לגיוס התרומות לישראל. גרונדוורג מטפל בכך באופן אישי ובהצלחה".

ח"כ אברהם נגוסה מהליכוד , 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
אחד המועמדים של נתניהו לתפקיד. ח"כ לשעבר אברהם נגוסה, דצמבר 2018/ראובן קסטרו

כתב התביעה מגולל את השתלשלות המגעים בין נציגי הקרן וראשי ההסתדרות הציונית בחודשים ובשבועות האחרונים, וטוען שהנהלת ההסתדרות הציונית מפרה ורומסת את תקנון קרן היסוד, שמחייב תהליך של היוועצות והסכמה על זהות היו"ר, וכן את ההסכמות שהושגו בנוגע להארכת המינוי של גרונדוורג בשנה וחצי. "הנתבעים פעלו באופן ציני, בהפרה של תקנון קרן היסוד ושל הסכמות שהושגו עם התובעים, כאשר הם מקריבים ורומסים את טובת קרן היסוד ואת זכויות ארגוני המגביות לטובת 'חלוקת ג'ובים' פוליטית. תביעה זו מכוונת כנגד התנהגות פסולה זו של הנתבעים".

התביעה, שהוגשה נגד ההסתדרות הציונית העולמית וראשיה: היו"ר הקודם, אברהם דובדבני, יו"ר ההסתדרות החדש, יעקב חגואל, נציג הליכוד, וחברי הוועדה המשותפת שאמונה על תהליך אישור יו"ר קרן היסוד, מבקשת מבית המשפט לאכוף את תקנון הקרן ולהצהיר על מינויו של גרונדוורג לחמש שנים או ל-18 חודשים, כפי שהוסכם בוועדה מלכתחילה.

מההסתדרות הציונית העולמית נמסר בתגובה כי "כל ההחלטות בקונגרס הציוני ובמוסדות הלאומיים מתקבלות על פי התקנות והחוקה וגם הליך זה נוהל בהתאם, כאשר ההחלטה הסופית נתונה בלעדית לקונגרס הציוני העולמי. אין בכוונת ההסתדרות הציונית להגרר כעת לויכוחים ארגוניים ו/או אישיים ושאינם ממין העניין. טרם קיבלנו את כתב התביעה באם אכן הוגש כזה, וכמובן שנשיב לבית המשפט בפירוט תוך הצגת כל העובדות הרלוונטיות".

25 שנה לרצח יצחק רבין,ראש הממשלה בנימין נתניהו מליאת כנסת, כנסת ישראל, 29 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
החליט להדיח את היו"ר. נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

הגשת התביעה היא השלב האחרון בדרמה גדולה שמתחוללת בקרן היסוד בשנה האחרונה. ביוני האחרון נחשף בוואלה! NEWS כי דירקטוריון קרן היסוד פיטר את מנכ"לית הקרן, פולי ברונשטיין, בעקבות דרישה זועמת שקיבל מהליכוד ומלשכת ראש הממשלה לעצור את מינויה של מי ששימשה מנכ"לית ארגון דרכנו, שמזוהה עם השמאל. יום לפני שהיתה אמורה להיכנס לתפקיד, גרונדוורג הודיע לה על ביטול מינויה.

הנימוק הרשמי היה נימוק תקציבי, לנוכח הקיצוצים בתרומות לארגון בעקבות מגיפת הקורונה, אבל גורמים פוליטיים אמרו כי מאחורי ביטול המינוי עמד זעם כבד בליכוד ובלשכת ראש הממשלה על מינויה של מי שמזוהה עם השמאל. מאז, גרונדוורג מכהן במקביל כיו"ר וכמנכ"ל הקרן, לפחות לחצי השנה הקרובה. לנוכח החיכוכים והעימותים המשפטיים והתמיכה הנחרצת מתורמי הקרן, עדיין לא ידוע מתי תסתיים כהונתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully