וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה לפתיחת הקונגרס הציוני, הפוליטיקה מאיימת ליצור קרע עם יהדות התפוצות

19.10.2020 / 20:24

ההסכם שגיבש הליכוד עם סיעות הימין לחלוקת התפקידים במוסדות הלאומיים מעורר זעם גדול בקרב הרפורמים והקונסרבטיבים, שאיימו לפרוש אם לא יחול בו שינוי. גם הארגונים הציוניים כמו ויצ"ו והדסה, שלרוב לא נוקטים עמדה פוליטית, מביעים התנגדות ודורשים לפתוח את המו"מ מחדש

בווידאו: זוהר בישיבת סיעת הליכוד אומר שישנה את השיח/עריכה: איתי עמרם

יממה בלבד לפני פתיחתו של הקונגרס הציוני העולמי בירושלים, ההסכם שגיבש הליכוד לחלוקת הכוח והמשאבים במוסדות הלאומיים מאיים לקרוע קרע עם יהדות התפוצות. נציגי הארגונים הציוניים החברים בקונגרס הודיעו היום (שני) ליו"ר ההסתדרות הציונית העולמית אברהם דובדבני, כי הם מתנגדים להסכם של הליכוד עם מפלגות הימין והסיעות החרדיות. בנוסף, הארגונים דורשים לפתוח את ההסכם מחדש, כך שייצג בצורה מכובדת יותר את נציגי כל המפלגות והזרמים החברים בקונגרס.

ההסכם מעניק לליכוד ולמפלגות הימין שליטה כמעט מוחלטת על התפקידים הבכירים ביותר במוסדות הלאומיים, וכן מעניק כוח ותקציבים רבים לסיעות החרדיות בקונגרס הציוני - ש"ס ואש תורה. תחילה, ההסכם עורר זעם גדול בתנועה הרפורמית והקונסרבטיבית, והופעל לחץ על הארגונים הציוניים בקונגרס להשמיע קול ולהתנגד לו, למרות שאלו לרוב אינם נוקטים עמדה פוליטית.

משרדי קרן קיימת לישראל בירושלים, ינואר 2015. טלי מאייר
הקונגרס הציוני הוא זירת מאבק על הכוח במוסדות הלאומיים. משרדי קק"ל בירושלים/טלי מאייר

במכתב ששיגרו לדובדבני כתבו נציגי שמונה ארגונים ציוניים, בהם הדסה, ויצ"ו, מכבי העולמית ועוד, כי ההסכם בנוסחו הנוכחי "מעורר דאגה עמוקה לעתידה של התנועה הציונית ומוסדותיה". במכתב דרשו הארגונים לשנות את ההסכם כך שישמור על המסורת של ייצוג הולם לכלל המפלגות וקואליציה מקיר לקיר.

גם מועצת תנועות הנוער העולמיות, שכוללת בתוכה את כל תנועות הנוער הציונית הפועלות בארץ ובעולם היהודי, פרסמה קריאה "לפעול מתוך הסכמה רחבה שתכלול את כלל הסיעות בהנהגת המוסדות הלאומיים לטובת המשך הפעילות של המוסדות הלאומיים ולהבטחת ייעודם ההיסטורי".

בניין הסוכנות היהודית תל אביב. -, מערכת וואלה! NEWS
"יש לפעול לכלול את כלל הסיעות בהנהגת המוסדות הלאומיים". בניין הסוכנות היהודית בת"א/מערכת וואלה! NEWS, -

הקונגרס הציוני ה-38 שייפתח מחר בירושלים הוא גוף היסטורי שקיים עוד לפני קום המדינה, ונותר זירת מאבק חיה ובועטת על הכוח, הכסף והכבוד במוסדות הלאומיים - קק"ל, הסוכנות היהודית, קרן היסוד וההסתדרות הציונית העולמית. בקונגרס יושבים נציגי כל המפלגות בקשת הפוליטית בארץ וכלל הזרמים היהודיים והארגונים הציוניים הגדולים בחו"ל. הם מתכנסים אחת לחמש שנים על מנת לבחור את הנהגת המוסדות הלאומיים והמדיניות שלה, והשנה, בצל הקורונה, הקונגרס מתקיים לראשונה באופן דיגיטלי.

בקונגרס חברים בסך הכול 750 צירים, מישראל ומחו"ל. 525 מתוכם הם פוליטיים - ומתחלקים בין צירים שמייצגים את המפלגות בארץ, על פי מפתח המנדטים בכנסת, ובין צירים של המפלגות הציוניות שפועלות ביותר מ-30 קהילות יהודיות בחו"ל, שנבחרו בבחירות שהתקיימו מוקדם יותר השנה. בנוסף, עוד 220 צירים מייצגים את הארגונים הציוניים הגדולים.

לפי המסורת, המפלגות בארץ מגבשות מראש את הדילים וההסדרים לחלוקת העוגה, וצירי הארגונים לרוב מאשרים כל הסדר פוליטי שמתקבל. אולם השנה, לנוכח ההסכם הקואליציוני שגיבש הליכוד, בהובלת ח"כ מיקי זוהר, נציגי הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים ונציגי הפדרציות היהודיות בארצות הברית הפעילו על הארגונים הציוניים לחץ כבד לנקוט עמדה חד משמעית נגד ההסכם המתגבש.

על ההסכם הקואליציוני של המוסדות הלאומיים חתמו, בינתיים, הליכוד, המזרחי העולמי (סיעת הציונות הדתית בקונגרס), ש"ס, ישראל ביתנו, אש התורה - סיעה חרדית אמריקנית חדשה שנבחרה לראשונה לקונגרס הציוני - וכן סיעה נוספת בשם הקונפדרציה של הציונים הכלליים.

ההסכם מעניק לליכוד ולימין שליטה כמעט מוחלטת על כל התפקידים הבכירים ביותר במוסדות - יו"ר קק"ל (שאמור להתחלק ברוטציה בין ח"כ חיים כץ לאברהם דובדבני, נציג המזרחי העולמי), יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית (שאליו ימונה יעקב חגואל, איש הליכוד), ראש החטיבה להתיישבות שאחראית על הבניה בהתנחלויות (יחולק גם הוא ברוטציה בין הליכוד למזרחי) ויו"ר הימנותא - חברת הבת של קק"ל שמנהלת את הנכסים והקרקעות שלה (שנמסרה בהסכם לישראל ביתנו). כך, ישראל ביתנו, שבפוליטיקה בכנסת נמצאת ביריבות מרה עם הליכוד והחרדים, חברה עמם בקונגרס לקואליציה משותפת.

מיקי זוהר דמוקרטTV. תומר ניוברג, פלאש 90,
הוביל את ההסכם שהקצה תפקידים זוטרים למפלגות המרכז-שמאל. זוהר/תומר ניוברג, פלאש 90

החלק הרגיש ביותר בהסכם מבחינת הפוליטיקות היהודיות העולמיות, נוגע לכוח ולמשאבים שקיבלו המפלגות החרדיות בקונגרס - ש"ס ואש התורה - שישלטו במחלקות גדולות ועתירות תקציבים בקק"ל ובהסתדרות הציונית. לפי טיוטת ההסכם, תקציב ההסתדרות הציונית העולמית יגדל בכ-20 מיליון דולר כדי לממן את הקמת המחלקות החדשות בהסתדרות הציונית, כמו מחלקת שירותים רוחניים אולטרה אורתודוקסיים או מחלקה לקידום מורשת ספרד.

לפי המסורת, נהוג שכמעט כל המפלגות חוברות בסופו של דבר להסכם המרכזי ומגובשת קואליציה מקיר לקיר. אולם ההסכם שהימין גיבש, בהובלת ח"כ זוהר, הקצה תפקידים זוטרים בלבד למפלגות המרכז-שמאל ולנציגי הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים, שיצאו למלחמה של הרגע האחרון בניסיון למנוע את חתימתו ולדרוש את פתיחת המגעים הקואליציוניים מחדש.

בתנועה הרפורמית והקונסרבטיבית אומרים שמדובר בהסכם שממליך את המפלגות החרדיות, מעניק להן הון עתק, ומחולל שינוי דרמטי מבחינת התרחבות המונופול האורתודוקסי על התנועה הציונית. הרפורמים והקונסרבטיבים אף מאיימים בפירוק הקשר עם הקונגרס אם ההסכם יאושר. "המוסדות הלאומיים לא יוכלו להמשיך לתפקד כשולחן העגול של העם היהודי אם ההסכם הזה יאושר בקונגרס הציוני", אמר גורם בתנועה הרפורמית בסוף השבוע.

הם הצליחו למנוע מכחול לבן, יש עתיד, מרצ, ומפלגת העבודה להצטרף להסכם, ובמקביל הפעילו לחצים גדולים על נציגי הארגונים, שלרוב לא נוקטים עמדה פוליטית ומשמשים בעיקר חותמת גומי - להתנגד אליו. אם הארגונים אכן יתנגדו להסכם שמציג הימין, לא יהיה להם רוב לאישורו בקונגרס והם יצטרכו לחדש את המשא ומתן.

יו"ר קק"ל, דני עטר, בטקס במרכז הרפואי זיו בעיר צפת. 25 בפברואר 2020. דוד כהן, פלאש 90, פלאש 90
ינסה לפרק את ההסכמות בין הליכוד למזרחי ונציגי ימינה. עטר/פלאש 90, דוד כהן, פלאש 90

בליכוד מסרבים בינתיים לפתוח את המשא ומתן מחדש, ומוכנים לבצע רק שינויים קטנים. עם זאת, ביומיים הקרובים נציגי כל המפלגות ימשיכו במרתונים של פגישות בניסיון לגבש הסכם ולהביאו לאישור והצבעה ביום השני של הקונגרס, רביעי הקרוב.

מחול המגעים של השעות האחרונות עשוי לייצר שינויים. יו"ר קק"ל הנוכחי ונציג מפלגת העבודה דני עטר, שמחזיק בברית פוליטית קרובה עם ש"ס וישראל ביתנו, צפוי לנסות לשמור על כיסאו ולפרק את ההסכמות בין הליכוד למזרחי ונציגי ימינה, שגם ככה עדיין לא סגורות במהודק. בנוסף, כחול לבן, שקיבלה לפי ההסכם הקואליציוני רק את תפקיד יו"ר קרן היסוד, וזאת בתנאי שלראש הממשלה הנוכחי לא יהיה מועמד אחר בתפקיד - צפויה לנסות לשפר את מיצובה ומעמדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully