וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יותר מ-3 שנות חרם: מדינות המפרץ וקטאר חתמו על הסכם פיוס

עודכן לאחרונה: 5.1.2021 / 21:44

המנהיגים מתכנסים בסעודיה, ובן סלמאן קיבל בחיבוק את אמיר קטאר לראשונה מאז החל המצור ב-2017. בפסגה נכח קושנר, שעזר לתווך. הפשרה נועדה לשלוח מסר לביידן, אך נראה שהיא לא נגעה בלב המחלוקת - יחסי דוחא עם איראן, טורקיה וה"אחים המוסלמים"

בווידאו: אמיר קטאר הגיע לסעודיה לחתימה על ההסכם בין קטאר למדינות המפרץ/צילום: רויטרס

מנהיגי מדינות המפרץ התכנסו היום (שלישי) לפסגה בערב הסעודית, ובמהלכה חתמו על הסכם "סולידריות ויציבות" לסיום המשבר, שפגע באחדות האזורית בזמן של מתיחות מול איראן. ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומצרים ניתקו את קשריהן הדיפלומטיים, המסחריים והתחבורתיים עם דוחא באמצע 2017, בטענה שהיא תמכה בטרור. היא מכחישה זאת.

אמיר קטאר, תמים בן חמד א-ת'אני, הגיע לפסגה בעיר העתיקה אל-עולא אחרי שערב הסעודית הכריזה אתמול על פתיחת המרחב האווירי שלה והגבולות הימיים והיבשתיים שלה עם קטאר. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של הממלכה, קיבל את פניו בנמל התעופה, בביקור ראשון של אמיר קטאר בסעודיה מאז פרץ המשבר לפני שלוש שנים וחצי. שני המנהיגים הצעירים, שעטו מסיכות בשל מגיפת הקורונה, התחבקו על מסלול הנחיתה בסימן להתחממות היחסים.

תוכן ההסכם לא ברור, ונראה שהוא לא נוגע בליבת הסכסוך, אך היחס החם שקיבל אמיר קטאר מעיד על רוחות של שינוי. הפשרה בין הצדדים הושגה בתיווך אמריקני בראשות ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של הנשיא דונלד טראמפ. קושנר ובכירים אחרים אמורים השתתפו בטקס היום. פריצת הדרך הוכרזה אתמול על ידי שר החוץ של כווית, וההסכם מצטרף לכמה אחרים שתיווך לאחרונה הממשל האמריקני בין ישראל למדינות ערביות. זאת, בין היתר, כדי לבודד את איראן.

יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של אמיר קטאר, 5 בינואר 2021. רויטרס
ביקור ראשון אחרי יותר משלוש שנים. בן סלמאן מקבל את פניו של אמיר קטאר, היום/רויטרס

"עלינו לנקוט מאמצים משותפים כדי להתמודד עם האיום של תכנית הגרעין האיראנית, תכנית הטילים הבליסטיים שלה ופעילות הטרור שלה ושל שליחיה באזור שמטרתה לפגוע ביציבות ובביטחון", אמר בפתיחת הפסגה בן סלמאן. לדבריו, "עלינו לקרוא לקהילה הבינלאומית לפעול כדי לעצור את האיום האיראני על שלום האזור והעולם".

הודעת סיכום הפסגה, עליה חתמו הצדדים, כללה התחייבות משותפת "להילחם בגורמים שמאיימים על ביטחון מדינות המפרץ" ורצון לשיתוף פעולה צבאי של כל מדינות המפרץ נגד האיומים המשותפים. שר החוץ של ערב הסעודית, פייסל בן פארחן, אמר כי "כל סוגיות המחלוקת עם קטאר נפתרו - אנחנו נחדש באופן מלא את היחסים הדיפלומטיים".

שר החוץ של קטאר, מוחמד בן אבדולרחם א-טאני, אמר כי המנהיגים "פתרו את אי-ההסכמות ורוצים לפתוח דף חדש - של סולידריות". עם זאת, שר החוץ של איחוד האמירויות, אנוואר גרגש, נשמע פחות אופטימי ואמר בשיחה עם רשת אל-ערבייה כי "אנחנו צריכים להיות מציאותיים לגבי הביטחון ביחסים" וכי יש לבנות אמון בין הצדדים.

גם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הגיב להסכם ואמר כי הוא התוצאה של "התנגדותה האמיצה של קטאר ללחץ והסחיטה נגדה". כמו כן, השר פנה ל"שאר השכנות הערביות", ואמר להן כי "איראן איננה אויבת או איום. מספיק עם להפוך אותנו לשעיר לעזאזל - במיוחד כשה'פטרון' הלא אחראי שלכם (נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ) בדרך החוצה".

עוד בוואלה!

דיווח: קטאר הגישה בקשת רשמית לרכישת מטוסי F-35 מארה"ב

לכתבה המלאה

המצור על קטאר החל בקיץ 2017 במטרה ללחוץ על דוחא להתנתק מאיראן ומטורקיה ולהשתיק את רשת אל-ג'זירה שלה, אך היא עמדה בניסיונות לחנוק אותה כלכלית. במסגרת ההסכם, שלוש מדינות המפרץ ובחריין יסירו את החרם שלהן על קטאר, בעוד שהיא בתמורה תקפיא את כל התביעות שהגישה נגדן ביחס לנזק הכלכלי שהסב לה החרם.

לפי ההערכות, בן סלמאן דחף להסכם כדי להראות לנשיא הדמוקרטי הנבחר ג'ו ביידן כי ריאד מוכנה לדיאלוג. בניגוד לטראמפ, שהגן על יורש העצר הסעודי אחרי רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, ביידן הבטיח לנקוט קו נוקשה יותר מול הממלכה ביחס לדיכוי זכויות האדם בשטחה ומלחמתה בתימן. המלך סלמאן, מנהיג המדינה באופן רשמי, לא נראה בפסגה.

רבים מטילים ספק בהשפעה של הפיוס על המציאות באזור, מאחר שהמחלוקות שהובילו לתחילת המשבר רחוקות מלהיפתר. הגוש הסעודי-אימרתי מתנגד לתמיכה של קטאר בתנועת "האחים המוסלמים", והצדדים תומכים במחנות יריבים בלוב ובמדינות אחרות בעולם הערבי.

כל המדינות הן בעלות ברית קרובות של ארצות הברית. בקטאר שוכן הבסיס האמריקני הגדול ביותר באזור, בחריין היא בסיסו של הצי החמישי וכוחות אמריקניים פרוסים בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות.

קטאר, שאמרה כי החרם נועד לפגוע בריבונות שלה, אמרה כי כל פתרון למשבר צריך להתבסס על כבוד הדדי. מדינות החרם הציבו לה 13 דרישות בתחילת המשבר, שפרץ לאחר ביקורו של טראמפ בסעודיה במאי 2017 ומתקפתו על קטאר.

עיתונאים צופים בנחיתת מטוסו של אמיר קטאר באל-עולה, ערב הסעודית, 5 בינואר 2021. רויטרס
עיתונאים צופים במטוסו של אמיר קטאר נוחת בסעודיה, היום/רויטרס

הפסגה של מועצת מדינות המפרץ הייתה אמורה להתכנס בחודש שעבר, אך נדחתה כדי ללטש את הפרטים האחרונים בהסכם. במועצה חברות ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין, קטאר, כווית ועומאן. מצרים, שאינה חברה במועצה, שלחה את שר החוץ שלה סמאח שוכרי.

קטאר הקטנה, שלה גבול יבשתי רק עם ערב הסעודית, הצליחה לשרוד את המצור בזכות מצבורי הגז האדירים שלה, אולם חברת התעופה הלאומית שלה - קטאר אירווייז - נאלצה להשתמש בנתיבים ארוכים ויקרים יותר. בנוסף לכך, החרם הטיל צל על היכולת של קטאר לארח את המונדיאל בקיץ 2022.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully