וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם נחיתת ממשלת תימן החדשה: 22 הרוגים במתקפה על נמל התעופה בעדן

עודכן לאחרונה: 30.12.2020 / 21:22

הנמל הותקף עם הגעת הממשלה החדשה לעיר הנמל הדרומית מערב הסעודית, אך השרים הועברו בבטחה לארמון הנשיאות. עשרות נפצעו לאחר סדרת פיצוצים, שמקורם טרם התבהר. הממשלה מאשימה את המורדים החות'ים הפרו-איראנים, אך הם מכחישים. שעות לאחר מכן סוכל ניסיון לתקוף את הארמון

בווידאו: נמל התעופה בעדן שבתימן הותקף עם נחיתת מטוס הממשלה החדשה/מתוך טוויטר

נמל התעופה בעיר עדן שבדרום תימן הותקף היום (רביעי) עם נחיתת מטוס הממשלה החדשה. לפי משרד הפנים, לפחות 22 בני אדם נהרגו ועוד 50 נפצעו. חברי הממשלה, בהם ראש הממשלה מעין עבד אל-מאלכ, הועברו בבטחה לארמון הנשיאותי בעיר יחד עם השגריר הסעודי בתימן סעד אל-ג'בר.

בתיעודים שפורסמו מהאירוע, שהועבר בשידור חי בכלי תקשורת ערביים ומקומיים, נראים המונים נסים בבהלה עם שמיעת פיצוצים ברקע. עדי ראיה דיווחו גם על חילופי אש. גורם ביטחוני מקומי אמר לרויטרס כי שלושה פגזי מרגמה פגעו באולם הנחיתות של הנמל. לפי דיווחים אחרים, היו אלו כלי טיס בלתי-מאוישים או טילים שפגעו במקום. בתיעודים נראו כלי רכב הרוסים וזכוכיות מנופצות, לצד עשן סמיך המיתמר מהמקום.

שום ארגון לא קיבל אחריות על המתקפה, אך שר התקשורת בממשלת תימן האשים את החות'ים הפרו-איראנים, שהכחישו קשר לכך. לדברי השר, "מתקפת הטרור הפחדנית" לא תרתיע את הממשלה ממימוש חובותיה הלאומיות. בעלות בריתן של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, בהן מצרים וירדן, גינו את המתקפה.

שעות אחרי המתקפה על הנמל, פיצוץ נשמע בסמוך לארמון שאליו עברה הממשלה. בקואליציה הסעודית אמרו כי הם הפילו מל"ט נפץ של החות'ים, אך אלו לא התייחסו לתקרית הזו. גם הבדלנים בדרום תימן, שחברו לממשלה החדשה, האשימו את המורדים השיעים.

עשן מיתמר מנמל התעופה בעיר עדן, תימן, 30 בדצמבר 2020. רויטרס
התקפה לאור יום. עשן מיתמר מנמל התעופה בעדן, היום/רויטרס

ראש הממשלה אמר כי כל חברי ממשלו "בסדר", אבל המתקפה המחישה את הקשיים שעומדים בפני הממשלה החדשה. "מתקפת הטרור הפחדנית שכוונה נגד נמל התעופה בעדן היא חלק מהמלחמה שמתנהלת נגד המדינה התימנית ועמה הגדול", צייץ אל-מלכ מארמון הנשיאות בעיר.

השגריר הסעודי צייץ: "השלום, היציבות והביטחון ינצחו הודות לנחישות האיתנה של תימן והממשלה האמיצה שלה". בין ההרוגים היו גם גורמי ממשל וכן שני אנשי הוועד הבינלאומי של הצלב האדום. עוד איש צוות אחד נעדר.

שליח האו"ם לתימן, מרטין גריפית, אמר כי הוא "מאחל לממשלה חוסן בהתמודדות עם המשימות הקשות שלפניה. מעשה האלימות הבלתי מתקבל על הדעת הוא תזכורת טראגית לדחיפות שבהחזרת תימן למסלול השלום".

מפת תימן. --, מערכת וואלה!
מפת תימן/מערכת וואלה!, --

עדן ידעה בשנים האחרונות התקפות של אל-קאעדה ודאעש. היא משמשת מקום מושבה של הממשלה מאז שהמורדים החות'ים הפרו-איראנים כבשו את הבירה צנעא ב-2014 וניסו להתקדם לעברה ב-2015, עד שנבלמו על ידי הקואליציה הסעודית. הממשלה החדשה הוקמה בתיווך ערב הסעודית, בניסיון לפשר בין נאמני הנשיא עבד רבו מנסור האדי לבין הבדלנים השואפים להקים מחדש מדינה עצמאית בדרום תימן.

מועצת המעבר הדרומית הבדלנית הכריזה מוקדם יותר השנה על שלטון עצמי בעדן, ובעקבות זאת פרצו עימותים אלימים בינה לבין כוחות הממשלה הגולה, שהקשו על מאמצי האו"ם להביא להסכם הפסקת אש בכל המדינה.

מוקדם יותר החודש הכריזה הקואליציה הסעודית על הקמת ממשלת אחדות חדשה, שבה מקבלים יצוג גם הבדלנים. המשא ומתן בין הצדדים, שנלחמו יחד בחות'ים, נמשך יותר משנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully