וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: קטאר הגישה בקשת רשמית לרכישת מטוסי F-35 מארה"ב

7.10.2020 / 22:21

לדברי גורמים המעורבים בנושא, הבקשה לרכישת המטוסים הוגשה על ידי המדינה מהמפרץ הפרסי בשבועות האחרונים. אם העסקה תושלם, היא עלולה לגרום למתיחות ביחסי ארצות הברית עם ישראל וערב הסעודית

בווידאו: המראת מטוסי F-35 מארה"ב לישראל/צילום: לוקהיד מרטין

קטאר הגישה בקשה רשמית לארצות הברית לרכישת מטוסי F-35, כך אמרו היום (רביעי) גורמים המעורים בנושא. אם הבקשה תאושר, היא עלולה לגרום למתיחות ביחסי ארצות הברית עם ישראל וערב הסעודית.

לדברי הגורמים, הבקשה לרכישת מטוסי לוקהיד מרטין הוגשה על ידי קטאר בשבועות האחרונים. דובר מטעם מחלקת המדינה מסר כי "כמדיניות, ארצות הברית לא מאשרת או מגיבה על הצעות לרכש או סיוע ביטחוני עד להודעה רשמית לקונגרס". השגרירות הקטארית טרם הגיבה לדיווח.

במטרה להיאבק באיראן, ארצות הברית מסייעת לחמש את בנות בריתה באזור, לרבות קטאר , שבה נמצא הבסיס הצבאי האמריקני הגדול ביותר במזרח התיכון. במתקן אף נמצאים כ-8,000 חיילי צבא ארצות הברית ואזרחים המועסקים על ידי משרד ההגנה. מחירו של מטוס F-35A מהדור החמישי נע סביב 80 מיליון דולר.

F-35 עם נחיתתו בבסיס צבאי בבלגיה
 7 בספטמבר 2018. רויטרס
כל עסקה פוטנציאלית חייבת שלא לפגוע בעליונות הצבאית של ישראל. מטוס F-35/רויטרס

הבקשה מגיעה בעקבות עסקה דומה של ארצות הברית עם איחוד האמירויות הערביות, במסגרתה הסכימה וושינגטון לשקול את מכירת המטוסים המתקדמים כעסקת צד להסכם הנורמליזציה עם ישראל, שמצדה הביעה התנגדות לכך. ירושלים אף צפויה להביע התנגדות דומה גם לעסקה עם קטאר, מחשש שהיא תפגע בעליונות הצבאית שלה באזור.

בוושינגטון, גורם נוסף המעורה בנושא אמר כי החשש מקשרי קטאר וחמאס עולה לעיתים קרובות סביב עסקאות מכירת נשק למדינת המפרץ. אולם לדבריו, במקרה של מכירת מטוס מתקדם כמו F-35, הקשר לארגון עלול להפיל את העסקה.

אחד הגורמים טען כי הבקשה מצד דוחה אינה קשורה ישירות להסכם בין ישראל לאמירויות ובחריין. קטאר אף לא הראתה כל סימן שהיא מעוניינת ביחסי נורמליזציה עם ישראל.

עוד בוואלה!

מסע הרכש של גנץ וחיל האוויר בארה"ב נקלע למשבר מזומנים

לכתבה המלאה

בין וושינגטון לדוחה יחסים קרובים. עם זאת, כל עסקה פוטנציאלית של איחוד האמירויות או קטאר עם ארצות הברית, חייבת לעמוד בהסכם הוותיק בין ישראל וארצות הברית, הקובע כי אף נשק אמריקני שיימכר למדינה באזור לא יפגע ביתרון הצבאי של ישראל. הסכם זה מבטיח שכלי הנשק הנמכרים לישראל מתקדמים מאלו שנמכרים לשכנותיה, כשכל מכירה תזדקק גם לאישור הקונגרס.

ערב הסעודית, בעלת הברית העוצמתית והקרובה ביותר לארצות הברית מבין מדינות המפרץ, צפויה אף היא להתנגד לעסקה שכזו. ערב הסעודית, כמו גם איחוד האמירויות הערביות, בחריין ומצרים, מנהלת מערכת יחסים מתוחה עם קטאר זה שלוש שנים - מתיחות שוושינגטון ניסתה להביא לסיומה, ללא הצלחה עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully