וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע הרכש של גנץ וחיל האוויר בארה"ב נקלע למשבר מזומנים

24.9.2020 / 11:33

שובו של השר מארה"ב, שם ערך שיחות רכש עבור חיל האוויר, מתעכב משום שלמשרד הביטחון אין די כסף. ברשימת הקניות מופיעים ה-F-15 ,F-35 ומסוק תובלה, אך גנץ נושא עיניו אל ה-V-22, שרכישתו תאדיר את מורשתו כשר. בינתיים, הוא מקווה לגמישות ולאשראי נוח מטעם הבית הלבן

בווידאו: המראת מטוסי F-35 מארה"ב לישראל/צילום: לוקהיד מרטין

הנסיעה של שר הביטחון בני גנץ לארצות הברית ופגישתו עם מזכיר ההגנה האמריקני, מארק אספר, מגיעה ברקע הליך ההצטיידות ורכישה של מסוקים ומטוסים עבור חיל האוויר, שמתעכב בשל בעיית תזרים מזומנים של משרד הביטחון - שלא מאפשר עסקאות ענק.

הדבר עומד בניגוד לציפיות של מפקדים בכירים בצה"ל, וגורמים במערכת הביטחון נזהרים שלא להתבטא בנושא בפומבי. לדבריהם, הם היו רוצים לראות גמישות מצד הבית הלבן בתחום רכישת מערכות נשק מתקדמות, אך לא פחות גם סביב סוגיית מתן הלוואות נוחות או ערבויות.

גורמים מקצועיים הבקיאים בתהליך, הסבירו בשיחה עם וואלה! NEWS כי העיכוב נגרם משום שכל בקשה ישראלית למתן סיוע כספי מעבר לרגיל, דורשת שרשרת אישורים ארוכה בוושינגטון, כמו גם חקיקה בקונגרס, שעשוי לדחות כל מהלך לרכש לתקופה שאחרי הבחירות לנשיאות בראשית נובמבר.

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ נפגש עם מזכיר ההגנה של ארצות הברית, מארק אספר, בוושינגטון, 22 בספטמבר 2020. AP
למשרד הביטחון אין מספיק כסף. גנץ לצד אספר, השבוע/AP

בנוסף, גורם ביטחוני בכיר אמר לוואלה! NEWS כי צה"ל סיכם על רכישת שני מטוסי קרב, האחד F-15 והשני F-35, אך הבקשות שאושרו במשרד הביטחון טרם עלו בפני ועדת שרים להצטיידות כדי לקדם את המהלך. הכרעה נוספת היא בבחירת מסוק התובלה הכבד העתידי, שמתעכב גם הוא מאחר וחיל האוויר הישראלי לא קיבל את כל הנתונים שביקש על המסוקים השונים ממשרד ההגנה האמריקני והיצרניות האמריקניות.

שאלה מורכבת לא פחות עוסקת גם באפשרות הרכש של מטוס ה-V-22, בו מעוניין שר הביטחון גנץ - בהמלצתו של מנכ"ל משרד הביטחון ומפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף במיל' אמיר אשל - זאת בשל היכולות שלו לתרום משמעותית למבצעים המיוחדים של צה"ל ולפעילות החשאית של קהילת המודיעין. אך באותה נשימה, רצונו של גנץ במטוס הוא בתרומתו למורשת שישאיר אחריו, כשר שהביא את המטוס המיוחד לישראל.

רכש צה"ל - המראת מטוסי האדיר מארה״ב בסוף חודש יולי 2020. לוקהיד, אתר רשמי
מטוס F-35 מסוג "אדיר", הממריא מארה״ב לישראל, אוגוסט/אתר רשמי, לוקהיד

אך בצמרת צה"ל קיימים מתנגדים לרכש המטוס בשל עלויותיו הגבוהות ויכולותיו המוגבלות, זאת בהשוואה למסוקים הכבדים. כאמור, לפני מספר שנים התקבלה הסכמה אמריקנית למכירה, ואף מדבקות של חיל האוויר הישראלי נתלו על מספר מטוסים. אולם, גורמים במשרד הביטחון התנגדו ואופציית המכירה בוטלה.

לדברי גורמי ביטחון, בנסיבות הכלכליות שנוצרו בישראל "רק מענק חד-פעמי בסך מיליארד דולר לשמירת היתרון האיכותי של ישראל במזרח התיכון, יכול לגשר על רכש שישה או שמונה מטוסים, שעלות כל אחד בסביבות 80 מיליון דולר".

V-22. -, אתר רשמי
יתרום למורשת גנץ. מטוס התובלה V-22/אתר רשמי, -

העסקאות עם ארצות הברית והסיבות לעיכובן:

  • רכישת מטוסי F-15 ו-F-35:
  • מתעכב בגלל שהבקשות שאושרו במשרד הביטחון טרם עלו בפני ועדת שרים להצטיידות
  • רכישת מסוק התובלה העבד העתידי:
  • מתעכב בגלל שחיל האוויר הישראלי לא קיבל את כל הנתונים שביקש על המסוקים השונים ממשרד ההגנה האמריקני והיצרניות האמריקניות. יש הטוענים שהרמטכ"ל מעכב זאת.
  • רכישת מטוס ה-V-22 (בקשה של גנץ):
  • מתעכב בגלל חוסר בתקציב ובשל התנגדות בצמרת צה"ל לרכש המטוס בשל עלויותיו הגבוהות ויכולותיו המוגבלות

עוד הסבירו גורמי ביטחון כי מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, דורש להאיץ את החתימה על הסכם לרכש טייסת מטוסי F-15 מסוג EX, מאחר ומדובר בתוספת כוח משמעותית לצה"ל. במטוס בוצעו כמה שיפורי גוף המאפשרים לו להגדיל את משך שעות הטיסה לכמעט פי שלושה ממטוסי ה-F-15 מסוג "רעם", הקיימים כבר בצה"ל.

לדגם ה-EX יש יכולת "FLY BY WIRE" ("מערכת בקרת טיסה" - אופציה לאמצעי היגוי של המטוס שלא נשלטים ישירות על ידי הטייס, אלא על ידי מערכת ממוחשבת); שתי נקודות חימוש נוספות בהשוואה ל"רעם" ויכולת לשאת 16 טילי "עמרם" או טילים ישראליים שהופכים אותו לכלי עוצמתי מאוד; תא טיס חדש לחלוטין שכמה מרכיבים ממנו מייצרת "אלביט" הישראלית, עם מחשב עוצמתי המבצע 87 מיליון פעולות בשנייה; ומכ"ם apg82, שלדברי טייסי קרב "משנה את כללי המשחק".

מטוס רעם F-15I של חיל האוויר של צה"ל משגר נורים במהלך טקס כנפיים, 2010. דובר צה"ל
העסקה צריכה לעלות בפני ועדת שרים להצטיידות. מטוס F-15 מסוג "רעם"/דובר צה"ל

במסגרת העסקה אליה דוחף האלוף נורקין, צפויה ישראל לקבל מעבדת ניסוי מהחברה היצרנית האמריקנית, שמאפשרת לחיל האוויר לתכנן עבורו התאמות או מערכות נשק ייחודיות, תוצרת כחול לבן, שיבדלו אותו משאר המטוסים בעולם. במסגרת העסקה הזו תבצע ישראל תהליך השבחה למטוסי ה"רעם" הוותיקים.

במערכת הביטחון מגלים רגישות גבוהה לשיח סביב מטוסי ה-F-35, שעלו לכותרות סביב מכירתם האפשרית לאיחוד האמירויות במסגרת הסכמי השלום. לדברי גורמים ביטחוניים, אין באמת תהליך רכש רשמי וכתוב בין אבו-דאבי לוושינגטון ולא ברור מה יקרה כשהמוסדות האמריקניים אכן יאשרו את המהלך: איזה סוג של F-35 יימכר ומה תהיה האיכות והמערכות הנלוות שלו?

תמונות מטקס הענקת צל״שים ותעודות הערכה מטעם מפקד חיל-האוויר ללוחמים שלקחו חלק במבצע המיוחד בחאן יונס, 22 בספטמבר 2019. דובר צה"ל
רוצה לערוך ניסויים ב-F-35. האלוף נורקין/דובר צה"ל

בצה"ל גם משתדלים לקחת בפרופורציות את רסיסי המידע שהתפרסמו על אודות מטוסי הדור השישי הסודיים של הצבא האמריקני, שככל הנראה יהיה היפר-סוני (שיכול להגיע למטרה במהירות הגבוהה פי חמישה ממהירות הקול ואף יותר) שמעניין מאוד את צה"ל. אך עוד מוקדם לדבר על התכנית במובנים של רכש למטרות שימוש התקפי, אלא בעיקר במטוס רעיוני שיוקדש לניסויים.

גורמים שבקיאים בתהליך רכש המטוסים רמזו כי עצם מכירת המטוס לאיחוד האמירויות לא בהכרח מבטיח כי יכלול את האפליקציות המתקדמות שיש ל"אדיר" (מטוס מסוג F-35 שכבר קיים בצה"ל). אותם גורמים סיפרו כי בשבוע האחרון התקבלו מסרים מהפנטגון כי אם תצא עסקה שכזו אל הפועל, תהיה במטוס יכולת ממוחשבת שתדע מתי מטוסי F-35 הזרים לחיל האוויר הישראלי טסים, כך שמידת הלחץ בישראל תפחת. במקביל, אישרו גורמי ביטחון שעוד לפני רכש המטוסים, תבחן ישראל מול האמריקנים רכש חימושים מתקדמים שעד כה לא נמכרו לחיל האוויר הישראלי.

רכש צה"ל - המראת מטוסי האדיר מארה״ב בסוף חודש יולי 2020. לוקהיד, אתר רשמי
נבדקות התאמות ושיפורים מתוצרת ישראל. מטוסי F-35 ממריאים מארה"ב לישראל. אוגוסט/אתר רשמי, לוקהיד

בתוך כך, מפקד חיל האוויר נורקין מקדם את הפעילות סביב מטוס הניסויים מסוג ה-F-35 שהגיע לישראל בראשית חודש אוגוסט השנה. לוואלה! NEWS נודע כי צוות ממרכז ניסויי הטיסה (מנ"ט) הרכיב על המטוס חיישנים מתקדמים לבחינה וניסוי של התאמות חדשות תוצרת כחול לבן - מה שיהפוך אותו לעוצמתי ו"לישראלי" יותר. "המטוס אמור לעבור מנבטים לפעילות קבועה בבסיס תל נוף אבל אף אחד לא מאבד רגע", אמרו גורמים בחיל האוויר. "יכולות תוצרת כחול לבן למטוס ה'אדיר' תעצים את היכולות של חיל האוויר בדגש על אפליקציות, קישוריות למערכות ישראליות וחימושים מתקדמים מאוד שנכון לעכשיו המטוס לא יכול לשאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully