וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב והאמירויות מקוות לסכם על עסקת F-35 עד דצמבר

22.9.2020 / 13:11

גורמים המעורים בשיחות בין הצדדים אמרו כי המטרה היא לגבש מסמך הבנות עד 2 בדצמבר, יום העצמאות של האמירויות. הפרסום מגיע בעת ביקורו של גנץ בארה"ב, המנסה לשכך את החששות בישראל מפני אובדן היתרון האיכותי הצבאי

בווידאו: גנץ לפני ההמראה לארה"ב לפגישות ביטחוניות/צילום: דוברות משרד הביטחון

ארצות הברית ואיחוד האמירויות הערביות מקוות לסכם על עסקת מכירה של מטוסי החמקן המתקדמים F-35 עד דצמבר הקרוב - כך אמרו גורמים המעורים בשיחות בין הצדדים. לדברי הגורמים, המטרה היא לגבש מסמך הבנות עד 2 בדצמבר, יום העצמאות של האמירויות. הפרסום מגיע בעת ביקורו של שר הביטחון בני גנץ בארצות הברית, המנסה לשכך את החששות בישראל מפני אובדן היתרון האיכותי הצבאי.

על פי שני גורמים, בוושינגטון בוחנים דרכים כך שהמטוסים המתקדמים, מתוצרת לוקהיד מרטין האמריקנית, יהיו גלויים יותר למערכות המכ"ם של ישראל. ברויטרס לא הצליחו לקבוע אם מדובר בשינויים שייעשו במטוס או באספקת מכ"מים חדשים לישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי הוא יתנגד למכירת המטוסים לאמירויות, אך הנשיא דונלד טראמפ אמר בשבוע שעבר כי "לא תהיה לו בעיה" לעשות זאת.

שגרירות האמירויות בוושינגטון טרם הגיבה בנושא, בעוד הבית הלבן סירב להגיב. דובר מטעם הפנטגון אמרה לרויטרס כי הוא לא מאשר או מגיב על עסקאות פוטנציאליות, עד שהן נשלחות לאישור הקונגרס. ארצות הברית ואיחוד האמירויות אמרו כי אין סיבה להתנגד עוד למכירת המטוסים המתקדמים בעקבות הסכם הנורמליזציה עם ישראל.

F-35 עם נחיתתו בקפריסין. ----, אתר רשמי
ישראל רוצה לשמור על היתרון הצבאי באזור. מטוסי F-35/אתר רשמי, ----

אחרי חתימה על מסמך ההבנות, כל צד שלא יקיים את ההסכם עשוי להיקנס. לפני כל אישור של עסקה, יש צורך לעבור כמה מכשולים פוליטיים ורגולטוריים, וגורמים בוושינגטון אמרו כי ייתכן שלא יהיה ניתן להשלים את ההסכם עד סוף השנה.

אלן לורד, ראש מערך הנשק של הפנגטון, אמר בחודש שעבר לכתבים כי ארצות הברית מקווה להשלים את מסמך ההבנות למכירת המטוסים בתוך חצי שנה. לישראל יש 24 מטוסי F-35, בעוד שלמדינות ערב אין אף אחד בשל המדיניות ארוכת השנים של ארצות הברית להבטחת יתרונה הצבאי באזור.

גורמים המעורים במשא ומתן אמרו כי אחת ההצעות שיעלו היא לאפשר למערך ההגנה האווירי של ישראל לזהות את מטוסי ה-F-35 של האמירויות.

מומחים אומרים כי ניתן לבנות את המטוסים שיימכרו לאמירויות בצורה שתבטיח שאלו שבידי ישראל עולים עליהם בביצועיהם. כבר כיום, ארצות הברית מגבילה את מכירות החמקנים למדינות זרות כך שהם יהיו נחותים יותר מאלו שברשותה. בנוסף לכך, כל עסקה שלא תיחתם תתמשש רק תוך כמה שנים.

פולין, הלקוחה האחרונה של F-35, רכשה 32 מטוסים בינואר, אך המשלוח הראשון לא יגיע לפני 2024.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully