וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לסיום המשבר במפרץ: סעודיה וקטאר יחתמו מחר על הסכם בתיווך אמריקני

עודכן לאחרונה: 4.1.2021 / 21:26

ההסכם שייחתם בפסגת מנהיגי מדינות המפרץ בסעודיה יהווה צעד משמעותי בדרך לאיחוי הקרע בין קטאר לבין סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין. במסגרת זו, יוסר הסגר האווירי והימי על קטאר, ויימחקו התביעות הקטאריות נגד שכנותיה. קושנר, שתיווך בין הצדדים, ישתתף בטקס החתימה

בווידאו: פגישת קושנר - בן סלמאן/צילום: AP

מנהיגי מדינות המפרץ צפויים לחתום מחר על הסכם שיהווה צעד משמעותי בדרך לאיחוי הקרע בין קטאר לבין ערב הסעודית, איחוד האמירויות ובחריין. ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שתיווך בין הצדדים, טס לערב הסעודית כדי להשתתף מחר (שלישי) בטקס החתימה בפסגת מנהיגי מדינות המפרץ - כך אמרו בכירים אמריקנים.

שר החוץ של כווית אמר כי הושג הסכם על פתיחת הגבולות הימיים, האוויריים והיבשתיים בין ערב הסעודית לקטאר החל מהערב. יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר כי תחת הנהגתו של אביו המלך סלמאן, הממלכה "נוקטת גישה נחושה למען האינטרסים העליונים של מדינות המפרץ ומדינות ערב".

ערב הסעודית וקטאר היו תחת לחץ כבד מצד ממשל טראמפ לחתום על ההסכם. שתי המדינות רואות בחתימה כמחווה עבור ממשל טראמפ, אך גם כחלק מ"ניקוי שולחן" לקראת כניסתו של הנשיא החדש ג'ו ביידן לתפקידו ב-20 בינואר.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן במהלך פגישה במעונו בריאד 24 בדצמבר 2020. רויטרס
הישג של הרגע האחרון. בן סלמאן/רויטרס

קושנר טס לפסגת מועצת שיתוף הפעולה במפרץ שתתקיים באל-עולא שבערב הסעודית. שליח הבית הלבן אבי ברקוביץ' והיועץ בריאן הוק שסייעו בניהול המו"מ הצטרפו אל קושנר בנסיעה. הפסגה בערב הסעודית תהיה הפעם הראשונה בה אמיר קטאר, תמים בן חמד א-ת'אני, יבקר בערב הסעודית מאז תחילת המשבר בין המדינות ב-2017. מנהיגי איחוד האמירויות הערביות, בחריין וכווית, צפויים גם הם להשתתף. סולטן עומאן לא יגיע לאירוע ושלח את אחד מבכירי הממשלה במקומו.

המנהיגים יחתמו על הסכם שכולל ביצוע של צעדים בוני אמון: ערב הסעודית, איחוד האמירויות ובחריין יסירו את הסגר האווירי והימי שהטילו על קטאר ושמנע ממטוסים וכלי שיט קטאריים להשתמש במרחב האווירי והימי שלהן. קטאר תיסוג מכל התביעות שהגישה נגד שכנותיה בבתי דין ברחבי העולם וכל הצדדים יתחייבו לחדול מהתקפות הדדיות בכלי התקשורת שבשליטתם - במיוחד רשת אל-ג'זירה הקטארית ורשת אל-ערביה שבשליטה סעודית.

אמיר קטאר, תמים בן חמד א-ת'אנ באילפות העולם באתלטיקה בדוחא 27 בספטמבר 2020. רויטרס
ביקור ראשון בסעודיה. אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני/רויטרס

הסכם עקרוני בין הצדדים הושג כבר במהלך ביקורו של קושנר בערב הסעודית ובקטאר לפני חודש במהלכו נפגש עם יורש העצר הסעודי בן סלמאן ועם האמיר הקטארי. קושנר בנה בשנים האחרונות יחסים קרובים עם שני המנהיגים, דבר שסייע מאוד בהשגת ההסכם.

בכירים אמריקנים אומרים כי אחרי הפגישה של קושנר עם יורש העצר הסעודי במהלך הביקור שהתקיים בתחילת דצמבר, טס יועצו הבכיר של טראמפ לדוחא בירת קטאר והשאיר מאחוריו בערב הסעודית את השליח ברקוביץ'. קושנר וברקוביץ' תיווכו בין הצדדים באמצעות טלפון כאשר אחד מהם בקטאר עם האמיר והשני בערב הסעודית עם יורש העצר - ואחרי יומיים של שיחות השיגו הסכם.

יועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, השליח האמריקני לנושאי משא ומתן, אבי ברקוביץ', והיועץ לשעבר לענייני איראן, בראיין הוק, במסיבת עיתונאים בנושא ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות. 13 באוגוסט 2020. רויטרס
ההסכם כמעט התפוצץ. המתווכים - קושנר, ברקוביץ' והוק/רויטרס

בשבועות האחרונים נמשכו המגעים עם הסעודים והקטארים במטרה לסגור סופית את ההסכם ולוודא ששני הצדדים מחויבים למה שהושג. במקביל, הבית הלבן קיים שיחות עם בכירים באיחוד האמירויות, בחריין ומצרים כדי לעודד אותם לתמוך בהסכם. לשלוש המדינות הללו יחסים רעים מאוד עם קטאר והן הציגו הסתייגויות רבות מההסכם וטענו שהקטארים לא יעמדו בו.

"הסיבות היסודיות לקרע - נותרו בעינן"

ההסכם כמעט התפוצץ אתמול כאשר קצר בתקשורת של הרגע האחרון הביא למתיחות בין הסעודים לקטארים בנוגע להסכם. קושנר וצוותו כבר היו אמורים להמריא מוושינגטון לערב הסעודית ביום ראשון בצהריים אבל דחו את טיסתם בעקבות הקשיים שהתעוררו. קושנר וצוותו היו צריכים לחדש את המו"מ עם הקטארים והסעודים עד שפתרו את הבעיות באמצע הלילה ביום ראשון. כמה שעות לאחר מכן הם המריאו מוושינגטון לסעודיה.

דיפלומט ערבי בכיר מאחת ממדינות המפרץ אמר כי ההסכם הוא צעד בכיוון הנכון וכולל נקודות חיוביות, אבל הוא לא מסיים את המשבר בין מדינות המפרץ. "חלק מהנושאים נפתרו אבל הסיבות היסודיות לקרע - היחסים האישיים הגרועים בין המנהיגים והבדלי מדיניות עמוקים בנושא טורקיה, איראן והאחים המוסלמים - כל אלה נותרו בעינם", אמר הדיפלומט הערבי הבכיר.

ביוני 2017 סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים הקפיאו את הקשרים עם קטאר וסגרו את המרחב הימי והאווירי שלהן בפני מטוסים וכלי שיט קטאריים. סעודיה ושאר המדינות טענו שהחליטו על הצעדים נגד קטאר בגלל תמיכתה באיראן ובארגוני טרור.

לארצות הברית יש קשרים טובים גם עם קטאר וגם עם שאר מדינות המפרץ אבל שורה ארוכה של ניסיונות אמריקניים לפתור את המשבר בארבע השנים האחרונות נכשלו. ההסכם שצפוי להיחתם מחר יהיה הישג של הרגע האחרון לממשל טראמפ, פחות משלושה שבועות לפני כניסת ביידן לתפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully