וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על סף הסכם: סעודיה וקטאר קרובות לסיום נתק של 3 שנים במפרץ

4.12.2020 / 21:04

לפי גורמים המעורים במגעים, הושגה התקדמות משמעותית בשיחות שהתנהלו בתיווך אמריקני לקראת סיום הקרע בין מדינות המפרץ בשנים האחרונות. ההסכם עשוי להשפיע על תהליך הנורמליזציה עם ישראל, שנמנעה מקידומה מול קטאר מחשש לתגובת סעודיה

בווידאו: שר החוץ של כווית מברך על ההסכם לסיום הסכסוך עם קטאר/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ערב הסעודית וקטאר השיגו התקדמות משמעותית בשיחות ביניהן שהתקיימו השבוע בתיווך אמריקני. מקורות המעורים בתכני השיחות אמרו לוואלה! NEWS, הצדדים קרובים מאוד לעסקה על סיום המשבר החריף ששרר בין מדינות המפרץ בשלוש וחצי השנים האחרונות. להסכם עשויה להיות השפעה משמעותית גם על ישראל ועל תהליך הנורמליזציה עם מדינות המפרץ. ישראל נמנעה מקידום נורמליזציה עם קטאר בין השאר בגלל החשש מתגובתה של ערב הסעודית על רקע המשבר בין ריאד לדוחא.

ממשל טראמפ עשה מאמצים רבים בשנים האחרונות לסיים את המשבר בין ערב הסעודית לקטאר. לתיקון הקרע בין מדינות המפרץ צפויה להיות השפעה חיובית על היציבות במפרץ והדבר יהווה הישג משמעותי עבור ממשל טראמפ, שבועות בודדים לפני סיום כהונת הנשיא ב-20 בינואר.

ביוני 2017, ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומדינות סוניות נוספות, הקפיאו את הקשרים שלהן עם קטאר וסגרו את המרחב האווירי והימי שלהן בפני מטוסים וכלי שיט של קטאר. הן טענו כי החלטתן נובעת מהסיוע הקטארי לארגוני טרור ומהקשרים בין קטאר לבין איראן.

אמיר קטאר תמים בן חאמד א-ת'אני בנאום בפרלמנט במדינה. 3 בנובמבר 2020. רויטרס, רויטרס
חרם של שלוש שנים. אמיר קטאר תמים בן חאמד א-ת'אני/רויטרס, רויטרס

יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, ביקר השבוע בערב הסעודית ובקטאר כדי לקדם את השיחות בין הצדדים. הבית הלבן ומשרד החוץ בוושינגטון נעזרים בממשלת כווית כדי לנסות ולפתור את המחלוקות האחרונות בין הסעודים לקטארים.

מקורות שמעורים בשיחות שניהל קושנר אמרו כי אלה השיגו התקדמות משמעותית ביותר. שר החוץ הכוויתי, שיח אחמד בן נאסר אל-סבאח, פרסם היום הודעה שרמזה על כך שהסכם בין הצדדים קרוב. בריאד ודוחא בירכו על ההודעה.

שרי החוץ של ארצות הברית וכווית, מייק פומפאו ואחמד נאסר אל סבאח, בביקור של פומפאו בנסיכות. 4 בדצמבר 2020. AP
פומפאו ושר החוץ הכוויתי במסיבת עיתונאים בנסיכות, היום/AP

שר החוץ של כווית הודה לקושנר על מאמצי התיווך ואמר כי השיחות היו מועילות ושני הצדדים הביעו מחויבות לעבוד למען סולידריות ויציבות במפרץ במטרה להגיע להסכם סופי. שר החוץ של קטאר, מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני, אמר כי הודעת כווית היא צעד בדרך לפתרון המשבר במפרץ שישרת את האינטרסים ואת הביטחון של מדינות האזור.

שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, אישר כי מאמצי התיווך של ארצות הברית וכווית השיגו התקדמות משמעותית ואמר כי הצדדים מנסים לסגור את ההסכם. "אני אופטימי שעסקה נמצאת בטווח השגה", טען.

שר החוץ של ערב הסעודית, פייסל בן פרחאן. 4 בדצמבר 2020. רויטרס
אופטימי. שר החוץ של הסעודי פייסל בן פרחאן. היום/רויטרס

ממשל טראמפ ניסה לשכנע את ערב הסעודית בחודשים האחרונים לנרמל יחסים עם ישראל מצד אחד ולנרמל יחסים עם קטאר מצד שני. בכיר אמריקני לשעבר שנמצא בקשר עם הסעודים והקטארים ציין כי הסעודים סברו שפתרון המשבר עם קטאר יהיה להם קל יותר בזירה הפנימית ומועיל יותר מבחינה אזורית.

ההתקדמות במגעים בין ערב הסעודית לקטאר מגיעה גם על רקע ההיערכות בריאד לכניסתו לבית הלבן של הנשיא החדש ג'ו ביידן. הסעודים חוששים מיחסים מתוחים עם ביידן וסבורים שבעת הזו עליהם "לנקות שולחן" ממחלוקות אזוריות שעלולות להקשות עליהם לקיים יחסים טובים עם הבית הלבן של ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully