וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קטאר נסוגה": פסגת מכה נפתחה בהפשרה, אך לא פתרה את משבר מדינות המפרץ

3.6.2019 / 13:23

ראש הממשלה הקטארי השתתף בשיחות החירום שכינס מלך סעודיה, והיה הגורם הבכיר ביותר בנסיכות שמגיע לממלכה מאז תחילת החרם ב-2017. ואולם, דוחא דחתה את הצהרות הסיכום האנטי-איראניות בטענה שהן לא תואמו עמה, ובריאד ובאבו דאבי זועמים. "נכנעה ללחץ"

ראש ממשלת קטאר יחד עם שר הפנים של ערב הסעודית בפסגה בג'דה, 30 במאי 2019. רויטרס
ראש ממשלת קטאר עם שר הפנים הסעודי, בסוף השבוע/רויטרס

ערב הסעודית תקפה היום (שני) את קטאר אחרי שזו דחתה את הצהרות הסיכום של פסגת מכה שעסקה במתיחות האזורית עם איראן. בדוחא אמרו אתמול כי היא אינה מקבלת את תוצאות שלושת המפגשים שהתקיימו בשבוע שעבר בעיר הקדושה משום שלא התייעצו עמה כראוי, אך ריאד, ובעלת בריתה איחוד האמירויות הערביות, זעמו.

"מדינות אמורות להביע את עמדותיהן והסתייגויותיהן במהלך המפגשים, ולא אחריהם", אמר השר לענייני חוץ של ערב הסעודית, עאדל אל-ג'ובייר. המלך סלמאן אירח את הפסגות בשל המתקפות האחרונות על תשתיות נפט ומכליות באזור, שמהן מתנערת איראן על אף שהאצבעות מופנות אליה ואל בעלות בריתה. המלך הזהיר כי מדבור בסכנה לאספקת הנפט העולמית.

מקבילו מהאמירויות, אנוואר גרגש, אמר כי קטאר הפגינה "חולשה" תחת לחץ. "נראה לי שהשתתפות בפגישות והבעת הסכמות במהלכה, ולאחר מכן לסגת ממה שהוחלט זו (תוצאה) של לחץ על חלשים החסרים עצמאות, או שיש להם כוונות רעות או חוסר אמינות, וייתכן שאלו כל הגורמים גם יחד", כתב אתמול בחשבון הטוויטר שלו.

ראשי המדינות בוועדת הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי במכה. 31 במאי 2019. AP
הפסגה כונסה בעקבות המתקפות במפרץ. פסגת המנהיגים, שישי/AP

קטאר נתונה לחרם כלכלי ולסנקציות בהובלת ערב הסעודית זה שנתיים, ואילו הצטרפו איחוד האמירויות, מצרים ובחריין. הן מאשימות את קטאר בתמיכה בארגונים אסלאמיסטיים ובאיראן, אולם בדוחא דוחים זאת. עם זאת, כדי להקל על הלחץ הכלכלי עליה, קטאר הגבירה את שיתוף הפעולה עם איראן שבשמיה עוברות הטיסות של חברת התעופה הלאומית של קטאר, אחרי שנאסר עליה להיכנס למרחב האווירי של ארבע המדינות שמחרימות אותה.

קטאר יוצגה בפסגות בערב הסעודית על ידי ראש הממשלה, שהיה הגורם הבכיר ביותר שלה שמבקר בממלכה מאז תחילת המשבר. עם זאת, שר החוץ, מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני, אמר אתמול כי ההצהרות המסכמות, שהיו אנטי-איראניות, "הוכנו מראש" ולא בתיאום עם ארצו. "חלק מהן מנוגדות למדיניות החוץ של דוחא", אמר אתמול.

גם עיראק, שגובלת באיראן ומקיימת עמה קשרים קרובים, הסתייגה מהבעת הסכמה להצהרות הסיכום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully