וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב מצומצם: ננסי פלוסי נבחרה מחדש ליו"ר בית הנבחרים האמריקני

4.1.2021 / 2:58

פלוסי ניצחה בפער קטן, לאחר שהדמוקרטים איבדו 11 מושבים בבחירות האחרונות, והרוב שבו החזיקו הצטמצם. 5 נציגים דמוקרטים בבית לא בחרו בה. "זה הזמן שהאומה שלנו תבריא", אמרה פלוסי בנאום הניצחון שלה. "הדבר הראשון בעדיפות ימשיך להיות המלחמה בקורונה, וננצח אותה"

בווידאו: ארונה של ביידר גינסבורג הוצב בגבעת הקפיטול/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

ננסי פלוסי נבחרה מחדש אמש (ראשון) ליו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, כשהקונגרס החדש התכנס לראשונה ברקע אי-הוודאות הפוליטית. זאת, כשהשליטה בסנאט טרם הוכרעה, והמאבק הרפובליקני על תוצאות הבחירות לנשיאות נמשך. פלוסי נבחרה בהפרש קטן של 216 תומכים מול 209 מתנגדים, לאחר שהדמוקרטים איבדו 11 מושבים בבחירות האחרונות, והרוב שבו החזיקו הצטמצם ל-222 מול 212 רפובליקנים.

חמישה דמוקרטים בבית הנבחרים בחרו שלא לתמוך בפלוסי - שניים מהם הצביעו עבור מחוקקים דמוקרטים שלא התמודדו, ואילו שלושה אחרים פשוט הצביעו "נוכח". בנאום שלאחר בחירתה, אמרה פלוסי כי "כפי שהושבענו היום, אנו מקבלים אחריות תובענית כמו זו שעמה התמודדו כל הדורות הקודמים של ההנהגה".

היא ציינה כי כינוס הקונגרס החדש בתקופה זאת, "של קושי יוצא דופן", מחייב את נבחרי הציבור לשים בראש סדר העדיפויות את המאבק במגיפת הקורונה במדינה. "זה הזמן שהאומה שלנו תבריא. הדבר הראשון בעדיפות ימשיך להיות המלחמה בנגיף הקורונה. וננצח אותה", אמרה. פלוסי אף התחייבה בנאומה כי האזרחים יקבלו עזרה כלכלית נוספת בעקבות אישור חבילת הסיוע האחרונה בקונגרס בחודש שעבר, בשווי 892 מיליארד דולרים.

ננסי פלוסי, אוחזת בפטיש יו"ר בית הנבחרים בארצות הברית, לאחר שנבחרה שוב לתפקיד. 4 בינואר 2020. רויטרס, רויטרס
ננסי פלוסי, אוחזת בפטיש יו"ר בית הנבחרים בארצות הברית, לאחר שנבחרה שוב לתפקיד/רויטרס, רויטרס

הסנאט נותר בעל רוב רפובליקני, לפני הבחירות החוזרות בג'ורג'יה בשלישי, ומעניק לחבריו במה לשוב ולהעלות את טענותיו חסרות הבסיס של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לפיהן ההפסד שלו מול הנשיא הנבחר ג'ו ביידן הוא תוצאה של הונאה.

ביקורות פדרליות רבות, כמו גם בדיקות שביצעו המדינות עצמן, לא מצאו ראיות להונאה הנרחבת שטראמפ טוען כי התקיימה, אך סנאטורים רפובליקנים וחברים בבית הנבחרים מתכוונים לערער על תוצאת הבחירות כשהקונגרס יאשרה ביום רביעי.

ניסיון רפובליקני לקדם ביקורת חירום בת עשרה ימים על תוצאות הבחירות במדינות המתנדנדות, שהוביל הסנטור טד קרוז, גררה ביקורת מצד הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם - בן בריתו הנאמן של טראמפ. "נראה שזה יותר תרגיל פוליטי מאשר מרפא יעיל", אמר גרהאם. "אני אעקוב מקרוב. אבל רוב הסיכויים שזה ייכשל".

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית ננסי פלוסי זוכה לתשואות מצד חברי בית הנבחרים ה-117, לאחר שנבחרה מחדש לתפקיד. 4 בינואר 2020. רויטרס, רויטרס
"אחריות מרתיעה ותובענית". פלוסי זוכה לתשואות מצד חברי בית הנבחרים ה-117/רויטרס, רויטרס

מאזן הכוחות, הצמוד יותר בשני בתי הקונגרס, יכול לעודד חברים מתונים מכל מפלגה להגמיש את המהלכים הפוליטיים, במיוחד לאחר שטראמפ יעזוב את הבית הלבן ב-20 בינואר וביידן יכנס לתפקידו. אולם מנהיגים בבית הנבחרים ובסנאט ניסו להישמע אופטימיים, למרות האתגרים הגוברים.

"מהמחלוקות הפוליטיות למגיפה הקטלנית ועד ליריבים ברחבי העולם, המכשולים העומדים לפנינו הם רבים והם רציניים", אמר מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל. "אבל יש גם הרבה סיבות לתקווה", סייג את דבריו, וציין את ההשקה של החיסון נגד הקורונה. "הייתי אומר ש-2021 כבר נראית יותר טוב".

"נתחיל בפרק חדש של שיתוף פעולה בין המפלגות"

מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים, סטני הויר, אמר כי הוא מקווה שהקונגרס החדש "יהפוך את הדף" מהפילוג המפלגתי, "ויתחיל בפרק חדש של שיתוף פעולה בין הדמוקרטים והרפובליקנים". עם זאת, הרוב הדמוקרטי הקטן יותר ומגיפת הקורונה שעדיין משתוללת הפכו את הבחירה מחדש למשימה מסובכת יותר עבור פלוסי, האישה היחידה שאי פעם החזיקה בתפקיד.

"זה לא אישי, וזה לא נעשה בזדון. זה פשוט מייצג תחושה במחוז שלי", אמרה הנציגה הדמוקרטית אליסה סלוטקין ממישיגן לעיתונאים לפני שהצביעה "נוכחת". היא הסבירה את החלטתה בכך ש"אנו זקוקים ליבול אחר (של מנהיגים), המייצג חלק נרחב יותר מהמדינה".

הרוב הדמוקרטי הקטן הותיר פחות מקום לדמוקרטים המתנגדים להצביע נגד פלוסי, מבלי להסתכן בזכייה אפשרית של מנהיג הרפובליקנים קווין מקארתי, שהתמודד מולה. "אנחנו רק (כמות) קטנה ביותר של קולות, ולא נוכל להסתכן בבחירה ברפובליקנים לתפקיד", אמרה הנציגה הדמוקרטית אלכסנדרה אוקסיו-קורטז, שהביעה עניין במנהיגות חדשה, אך עדיין תמכה בפלוסי.

אלכסנדרה אוקסיו-קורטז במהלך דיון בוועדת הפיקוח והרפורמה בבית הנבחרים. אוגסט 2020. אי-פי, AP
"אי אפשר להסתכן בכך שהרפובליקנים ייבחרו לתפקיד". אלכסנדרה אוקסיו-קורטז/AP, אי-פי

בסנאט, סגן הנשיא מייק פנס השביע 32 סנאטורים, בעת שניהל את טקס שבועת הכהונה בזוגות בשל מגבלות הקורונה. זכייה רפובליקנית במושב סנאט אחד או שניים של ג'ורג'יה - העומדת בפני בחירות חוזרות בשלישי - תחזק את הרוב הרפובליקני בראשות מקונל. זכייה דמוקרטית תוביל לסנאט שוויוני, שם סגנית הנשיא הנבחרת קמלה האריס תקיים את ההצבעה לאחר שתושבע ב-20 בינואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully