וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שבועות של שתיקה: מנהיג הרוב הרפובליקני הכיר בביידן כנשיא הנבחר

עודכן לאחרונה: 16.12.2020 / 6:48

בעקבות בחירת חבר האלקטורים, שאשררה את תוצאות הבחירות, מיץ' מקונל בירך את הנשיא הנבחר על ניצחונו והוסיף כי האלקטורים "אמרו את דברם". במקביל, הנשיא הנכנס מינה את פיט בוטיג'ג' לשר התחבורה, והוא צפוי להפוך ללהט"ב הראשון בקבינט האמריקני

בווידאו:הנשיא הנבחר ביידן נשא נאום לאחר בחירת האלקטורים בו/רויטרס

מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל הרפובליקני, בירך היום (שלישי) את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן על ניצחונו בבחירות לנשיאות ארצות הברית. זאת, בעקבות אשרור חבר האלקטוורים את הניצחון. מקונל הוסיף כי האלקטורים "אמרו את דברם".

הצהרת המנהיג הרפובליקני, שנישאה על בימת הסנאט, מסיימת שבועות של שתיקה מצדו בנוגע לתבוסתו של הנשיא דונלד טראמפ. "אני רוצה לברך את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן", אמר מקונל, "רבים מאיתנו קיוו שהבחירות לנשיאות יניבו תוצאה אחרת, אבל למערכת השלטון שלנו יש כללים כדי לקבוע מי יושבע ב-20 בינואר. חבר האלקטורים אמר את דברו".

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל בוושינגטון, ארצות הברית, 15 בדצמבר 2020. רויטרס
"רבים קיוו שהבחירות יניבו תוצאה אחרת - אבל למערכת השלטון יש כללים". מקונל, היום/רויטרס

מק'ונל כינה את הנשיא הנבחר "אדם שהתמסר לשירות הציבורי במשך שנים רבות". הוא בירך גם את סגניתו של ביידן, קמלה האריס, באומרו כי "כל האמריקנים יכולים להתגאות בכך שלמדינה שלנו בפעם הראשונה סגנית נשיא נבחר".

ביידן אמר לעיתונאים כי הוא התקשר למקונל כדי להודות לו על דבריו, וסיפר שהייתה להם שיחה טובה. "הסכמנו להיפגש בהקדם", אמר הנשיא המיועד.

לפני דבריו על הנשיא הנבחר, מנהיג הרוב הרפובליקני הרעיף שבחים רבים על טראמפ ועל מה שהגדיר כהישגים ה"אינסופיים" שהביא בארבע שנותיו בבית הלבן. לדבריו, הנשיא קיים את הבטחתו "לזעזע את וושינגטון", ומנה בין היתר את מינוי שלושת שופטי בית המשפט העליון השמרנים. מקונל הוסיף כי טראמפ, כמו גם סגן הנשיא מייק פנס, "ראויים לתודתנו".

טראמפ, מצדו, המשיך היום לדבוק בטענות חסרות הבסיס לזיופים והונאת בחירות בציוצים שפרסם בטוויטר. המנהיג הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר לאחר שמקונל הודה בהפסד ש"מספיק זה מספיק", וכי טראמפ צריך "לסיים את כהונתו עם מעט חסד וכבוד".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מחוץ לבית הלבן בשעת לילה. 12 בדצמבר 2020. רויטרס
דובק בטענות חסרות הבסיס להונאת בחירות. טראמפ/רויטרס

כשהמדינות אישרו את תוצאות הבחירות, עמדו הרפובליקנים בפני בחירה מכרעת - להכריז על ביידן כנשיא הנבחר, כפי שהראה המסך, או להמשיך לעמוד בשקט בזמן שטראמפ מנהל קמפיין לביטול תוצאות הבחירות.

השינוי הגיע כשחבר האלקטורים הצביע אמש לביידן והעניק לו רוב ברור. אז, הסנאטורים הרפובליקנים החלו לדבר. "בשלב מסוים אתה צריך להתמודד עם המציאות", אמר הסנאטור ג'ון תון ממדינת דרום דקוטה, מספר 2 במפלגה הרפובליקנית. "ברגע שחבר האלקטורים הכריע את העניין היום, הגיע הזמן שכולם ימשיכו הלאה".

הלהט"ב והאמריקנית הילידית הראשונים בקבינט

בתוך כך, ביידן הכריז על מינויו של יריבו לשעבר לראשות המפלגה הדמוקרטית, פיט בוטיג'ג', לשר התחבורה. גורמים המעורים בנושא אמרו לכלי התקשורת בארצות הברית כי הוא מתכנן למנות גם את מושלת מישיגן לשעבר ג'ניפר גרנהולם לשרת האנרגיה, ואת נציגת ניו מקסיקו בקונגרס, דב האלנד, לשרת הפנים.

אם מינויו יאושר בסנאט, בוטיג'ג' יהפוך ללהט"ב הראשון בתפקיד שר בארצות הברית. בוטיג'ג' בן ה-38, בעברו ראש העיר סאות' בנד שבאינדיאנה, יוריד את ממוצע הגילים בממשל החדש, לאחר שהמינויים עליהם הכריז ביידן עד כה כללו בעיקר דמויות בעלות ניסיון ארוך שנים בוושינגטון. "בוטיג'ג' הוא פטריוט ופותר בעיות שמייצג את המיטב של מי שאנחנו כאומה", כתב ביידן בטוויטר.

פיט בוטיג'ג' וג'ו ביידן בטקסס, ארצות הברית, 2 במרץ 2020. רויטרס
מרחיב את הגיוון בקבינט. ביידן ובוטיג'ג'/רויטרס

גרנהולם, בת 61, שימשה כתובעת הכללית של מישיגן מ-1999 עד 2003, והייתה המושלת האישה הראשונה במדינה, בין 2003 ל-2010. היא תמכה בקמפיין ביידן לנשיאות ויצאה נגד הניסיונות של טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות, תוך שהיא מאשימה אותו ב"הרעלת הדמוקרטיה".

האלנד צפויה להיבחר לתפקיד למרות החשש במפלגה הדמוקרטית מכך שעזיבתה תותיר אותם עם רוב קטן בצורה מסוכנת בבית הנבחרים. האלנד, בת 60, תהיה האמריקנית הילידית הראשונה להוביל את משרד הפנים אם אכן תיבחר לתפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully