וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלקטורים בחרו רשמית בביידן כנשיא הבא: "הדמוקרטיה ניצחה"

ביידן נשא נאום נרגש לאחר שנציגי המדינות אשררו את תוצאות הבחירות מנובמבר, בהן קיבל הנשיא הנבחר 306 אלקטורים, ותקף את טראמפ על סירובו להכיר בניצחונו: "באמריקה, פוליטיקאים לא לוקחים את השלטון - העם מעניק להם את זה". השלב הבא - אישור התוצאות בקונגרס בחודש הבא

בווידאו:הנשיא הנבחר ביידן נשא נאום לאחר בחירת האלקטורים בו/רויטרס

האלקטורים בארצות הברית בחרו הלילה (שלישי) באופן רשמי את ג'ו ביידן לנשיא הבא ואת קמלה האריס לסגניתו, באחד השלבים האחרונים של התהליך הסבוך שבסיומו יתחלף השלטון בוושינגטון. הנשיא המיועד נשא דברים מביתו שבדלאוור, טרם כניסתו הצפוייה לבית הלבן ב-20 בינואר.

בפתח נאומו, דיבר ביידן בשבח הדמוקרטיה ושיטת הבחירות בארצות הברית. "הדמוקרטיה האמריקנית עבדה", אמר לאחר ההכרזה הרשמית על בחירת האלקטורים. "הבחירות היו המפגן הברור ביותר של רצון העם האמריקני". הוא קרא "לפתוח דף חדש" ותקף את הנשיא היוצא דונלד טראמפ, שמסרב להכיר בהפסדו.

"באמריקה, פוליטיקאים לא לוקחים את השלטון - העם מעניק להם את זה", הוסיף ביידן. "אש הדמוקרטיה נדלקה באומה הזאת לפני זמן רב ועכשיו אנחנו יודעים ששום דבר - אפילו לא מגיפה או שימוש לרעה בכוח - לא יכול לכבות את הלהבה הזו".

"מה שפועם עמוק בלב העם האמריקני זה דמוקרטיה - הזכות להישמע, שהקול שלך ייספר, לבחור את מנהיגי האומה הזאת, למשול בעצמנו", הדגיש הנשיא הנכנס. "בקרב זה, על נשמתה של אמריקה, הדמוקרטיה גברה", חרץ.

בהמשך נאומו, ביידן התחייב להיות "נשיא של כל האמריקנים". הוא הצהיר כי "אעבוד קשה באותה מידה עבור אלו שלא הצביעו עבורי, כפי שאעשה עבור אלה שכן עשו זאת".

הנשיא הנבחר של ארצות הברית ג'ו ביידן נושא נאום לאומה מביתו בדלאוור לאחר שהאלקטורים בחרו בו רשמית לתפקיד. 15 בדצמבר 2020. רויטרס
"מה שפועם בלב העם האמריקני זה דמוקרטיה". ביידן, הלילה/רויטרס

זמן קצר לאחר ההכרזה על הבחירה, הודיע טראמפ כי התובע הכללי, וויליאם בר, התפטר מתפקידו ויעזוב אותו ב-23 בדצמבר, לפני חג המולד. בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, עדכן הנשיא כי את מקומו של בר בתפקיד ימלא סגנו הנוכחי - ג'ף רוזן. במכתב ההתפטרות שלו, שצורף לציוץ, כתב בר כי משרד המשפטים ימשיך לבחון את הטענות לגבי הונאה בבחירות לנשיאות. טראמפ טרם התייחס להצבעת האלקטורים.

בבחירות, שנערכו בחודש שעבר, קיבל ביידן 306 אלקטורים, לעומת 232 של הנשיא הרפובליקני היוצא דונלד טראמפ. 270 אלקטורים הם הרף הדרוש לניצחון, וסך 538 האלקטורים מוקצים למדינות השונות על פי גודלן אוכלוסיית. קליפורניה הדמוקרטית היא הגדולה ביותר עם 55.

על פי השיטה האמריקנית, המצביעים במדינות השונות בחרו אלקטורים, שמצביעים רשמית למועמדים רק כמה שבועות לאחר הבחירות במה שבמערכות בחירות רגילות מהווה הליך טקסי ותו לא. ואולם, השנה קיבל השלב הזה תשומת לב גודלה יותר בשל סירובו חסר התקדים של טראמפ להכיר בהפסדו.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במשחק הפוטבול השנתי של חיל הים, 13 בדצמבר 2020. AP
לא התייחס להצבעת האלקטורים. טראמפ/AP

כעת, לאחר שתם תהליך ההצבעה של האלקטורים, התוצאות יישלחו לוושינגטו וייספרו רשמית במושב משותף של שני בתי הקונגרס ב-6 בינואר, בראשות סגן הנשיא מייק פנס.

הבחירה הרשמית נעשית בבתי הנבחרים של המדינות השונות. הראשונות להצביע היו ורמונט, ניו המפשיר, אינדיאנה וטנסי ובהמשך הצטרפו גם מדינות המפתח נבדה, פנסילבניה, מישיגן, וויסקונסין, אריזונה וג'ורג'יה, שבכולן ניצח ביידן. מי שחתמה את הניצחון של ביידן הייתה קליפורניה, עם 55 האלקטורים שהיא מעניקה.

הנשיא היוצא ממשיך לטעון ללא ביסוס לזיופים והונאת בחירות נגדו. זאת, אף על פי שבתי המשפט ברחבי ארצות הברית, בראשם בית המשפט העליון שבו רוב שמרני, דחו על הסף את העתירות של הצוות המשפטי שלו ובעלי בריתו, שלא הצליחו להציג בדל של ראיה קבילה.

כל ניסיונותיו של הנשיא, בין אם דרך בתי המשפט או בצורה חסרת תקדים באמצעות שכנוע מחוקקים מקומיים, להפוך את התוצאות במדינות הללו נחלו כישלון חרוץ וזכו לביקורת רבות, גם מצדם של כמה חברי קונגרס רפובליקנים שהזהירו מפני הסתה לאלימות. עם זאת, הרוב נותרו לצדו של טראמפ, בין אם בצורה מסויגת או ישירה.

בסימן למתיחות ולפילוג בארצות הברית, בתי המחוקקים במישיגן נסגרו היום בשל "איומים ממשיים לאלימות" לפני הצבעת האלקטורים, שנעשתה בסנאט המקומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully