וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בארה"ב דחה עתירה של טקסס לבטל את ניצחון ביידן

שורת מדינות רפובליקניות וכן 106 חברי קונגרס רפובליקנים תמכו במהלך חסר תקדים שנועד למנוע מטראמפ הפסד. בית המשפט, שבו רוב שמרני ו-3 שופטים שמונו על ידי טראמפ, אמרו כי לטקסס אין סמכות חוקתית להגיש את העתירה. ביום שני ייפגשו האלקטורים לאישור ניצחון ביידן

בווידאו: טראמפ בעצרת ראשונה אומר שהוא לא הפסיד/צילום: רויטרס

בית המשפט העליון של ארצות הברית דחה הלילה (שבת) את הניסיון חסר התקדים לבטל את תוצאות הבחירות לנשיאות שהובילה מדינת טקסס בשם הנשיא היוצא דונלד טראמפ. העתירה, שהוגשה השבוע, ניסתה לבטל את התוצאות בג'ורג'יה, מישיגן, פנסילבניה וויסקונסין - ארבע מדינות מפתח שבכולן ניצח הנשיא הנבחר ג'ו ביידן.

העתירה זכתה לגיבוי של 18 תובעים כלליים ממדינות רפובליקניות וכן של 106 חברי קונגרס רפובליקנים. עם זאת, בפסיקה קצרה, בית המשפט קבע כי לטקסס אין סמכות חוקית להגיש את העתירה הזו. זאת הייתה העתירה השנייה הקשורה לבחירות המגיעה לפתחו של העליון, שבשבוע שעבר דחה עתירה לביטול התוצאות בפנסילבניה בפסיקה קצרה עוד יותר.

זהו ככל הנראה המסמר האחרון בקמפיין המשפטי הכושל של טראמפ להפוך את התוצאות, בטענה חסרת הביסוס לכך שהן זויפו נגדו. חבר האלקטורים ייפגש ביום שני כדי לבחור רשמית בביידן כנשיא ה-46 של ארצות הברית. בנוסף לפער של יותר משבעה מיליון קולות בהצבעה הארצית, ביידן גרף 306 אלקטורים מול 232 של טראמפ, הרבה מעבר ל-270 האלקטורים הדרושים לניצחון על פי השיטה האמריקנית.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בג'ורג'יה, 5 בדצמבר 2020. רויטרס
ממשיך להפסיד בבתי המשפט. טראמפ בג'ורג'יה, בשבוע שעבר/רויטרס

רוב המומחים המשפטיים צפו כי בית המשפט העליון יפסול את העתירה, מאחר שטקסס ניסתה להתערב בחוקי בחירות של מדינות אחרות. ואולם, לניסיון המתמשך של טראמפ לערער על הלגיטימציה של נשיאות ביידן צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת. לפי הסקרים, רוב הרפובליקנים מאמינים לטענות השווא ולפיהן "נגנבה" כהונה שנייה מהנשיא הרפובליקני.

מבין תשעת השופטים, ששישה מהם שמרנים, רק שניים - סמואל אליטו וקלרנס תומאס - אמרו כי הם לא היו דוחים על הסף את העתירה, אך הם לא הביעו עמדה לגבי הניסיון של טקסס לבטל מיליוני קולות. שלושת השופטים השמרנים שמינה טראמפ לאורך כהונתו, בהם איימי קוני בארט שנבחרה מיד לפני הבחירות, היו חלק מהרוב שסירב לדון בסוגיה.

טראמפ אמר לאורך קמפיין הבחירות כי הוא מאמין שההכרעה תגיע לפתחו של בית המשפט העליון, וקיווה שהמינויים שלו יטיבו עמו. לאחר ההכרעה, הוא לא הסתיר את אכזבתו. "בית המשפט העליון אכזב אותנו מאוד. אין חוכמה, אין אומץ!", צייץ טראמפ, המסרב להכיר בהפסדו לביידן אף שהממשל שלו החל בהליך העברת השלטון לאחר עיכובים בראשית הדרך.

תומך של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מפגין מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון, 11 בדצמבר 2020. רויטרס
"עצרו את הגניבה". תומך של טראמפ מחוץ לבית המשפט העליון, אתמול/רויטרס

העתירה הוגשה על ידי התובע הכללי של טקסס, קן פקסטון הרפובליקני ובעל ברית של טראמפ. הוא זכה לתמיכת הנשיא, שהצטרף כאחד העותרים בתיק ביום רביעי. העותרים ביקשו לבטל את התוצאות באותן ארבע מדינות חשובות בטענה שהתוצאות לא חוקיות לאור שינויים שנעשו בהליך ההצבעה כדי לעזור לאמריקנים לממש את זכותם האלקטורלית בזמן מגיפת הקורונה.

פקסטון רצה שבית המשפט יאפשר לבתי המחוקקים באותן ארבע מדינות - שכולם נשלטים ביד יהרפובליקנים - לקבוע מי יהיה זה שיקבל את קולות האלקטורים. עם זאת, ביום חמישי ביקשו ארבע המדינות מהשופטים לדחות את העתירה, שלדבריהם הייתה משוללת כל בסיס חוקי. בית המשפט העליון הסכים עמם.

"אין שום דרך לומר זאת מלבד שהם התחמקו", אמרה דוברת הבית הלבן, קיילי מקנאני, בהתייחסותה לשופטים. "הם התחמקו, הם הסתתרו מאחורי פרוצדורה, והם סירבו להשתמש בסמכותם לאכיפת החוקה".

"אנו אומה של חוקים"

הדמוקרטים בירכו על הפסיקה של בית המשפט העליון. דובר מטעמו של ביידן אמר כי אין זה "מפתיע" שבית המשפט העליון דחה "ניסיונות חסרי בסיס" להכחשת ההפסד של טראמפ בבחירות.

"בית המשפט העליון של ארצנו ראה מבעד לפגיעה החתרנית הזו בתהליך הבחירות שלנו", אמר התובע הכללי של פנסילבניה ג'וש שפירו הדמוקרטי .

התובעת הכללית של מישיגן, דיינה נסל הדמוקרטית, אמרה כי פסק הדין הוא "תזכורת חשובה לכך שאנו אומה של חוקים, ולמרות ששיש מי שמתכופף לפי רצונו של אדם מסוים, בתי המשפט לא יעשו זאת".

הטון היה קודר יותר בקרב הרפובליקנים. יו"ר המפלגה הרפובליקנית בטקסס, אלן ווסט, אמר כי להחלטת בית המשפט יהיו "השלכות מרחיקות לכת לעתיד הרפובליקה החוקתית שלנו". "אולי מדינות שומרות חוק צריכות להתחבר ולהקים איחוד של מדינות שיצייתו לחוקה", מסר בהצהרה שהעלתה זיכרונות מפרישתן של מדינות הדרום מהפדרציה לצורך הקמת הקונפדרציה במאה ה-19, במה שהוביל למלחמת אזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully