וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנרל בראש הפנטגון: המינוי של ביידן לשר ההגנה מעורר התנגדות אצל הדמוקרטים

עודכן לאחרונה: 9.12.2020 / 22:53

מפקד הכוחות במזה"ת לשעבר לויד אוסטין יהיה האדם השחור הראשון בתפקיד, אך מינויו תלוי בקיצור תקופת הצינון. כמה סנאטורים דמוקרטים כבר מתנגדים: "זה חיוני לדמוקרטיה שלנו". ביידן, שהפציר בסנאט לאשר אותו במהירות, עשוי לקבל עזרה מהרפובליקנים שנתנו פטור כזה למאטיס

בווידאו: לויד אוסטין צפוי להתמנות לשר ההגנה בממשל ביידן/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן הציג הלילה (רביעי) רשמית את בחירתו לשר ההגנה, הגנרל לשעבר לויד אוסטין, אך מועמדותו מעלה חשש מצד חלק מחברי הקונגרס הסבורים שאת הפנטגון צריך להוביל אזרח ולא לובש מדים.

אוסטין, שיהיה שר ההגנה השחור הראשון בארצות הברית אי-פעם, בנה לעצמו מוניטין של אדם השומר בקנאות על פרטיותו לאורך הקריירה המכובדת שלו שנמשכה 40 שנה. בין היתר הוא עמד בראש הפיקוד המרכזי שבצבא, האחראי על הכוחות האמריקניים ברחבי המזרח התיכון.

למרות זאת, הליך המנוי שלו עשוי להיות סבוך לאחר שלפחות שני סנאטורים דמוקרטים הביעו התנגדות לאשר פטור מחוק המחייב צינון של שבע שנים לאנשי צבא לפני שישמשו בתור שרי הגנה. אוסטין בן ה-67 פרש ב-2016.

גנרל לויד אוסטין בשימוע בקונגרס, 16 בספטמבר 2015. AP
הוביל את המאבק בדאעש. הגנרל לויד אוסטין בשימוע בקונגרס, 2015/AP

ביידן הפציר בסנאט לאשר את הפטור ולאשר "במהירות" את אוסטין, במאמר שפרסם במגזין "אטלנטיק". סגן הנשיא לשעבר שיבח את עבודתו של אוסטין תחת לחץ, ציין את ההיסטוריה שבמינוי שלו ואמר שאוסטין חולק עמו את המחויבות להשתמש בכוח רק כמוצא אחרון.

"העובדה היא שמעלותיו הרבות של אוסטין והכרותו מקרוב עם משרד ההגנה וממשלתנו מתאימות באופן ייחודי לאתגרים והמשברים העומדים בפנינו", כתב ביידן. "הוא האדם שאנחנו צריכים ברגע זה". ביידן היה סגן הנשיא כשאוסטין פיקד על המאבק בדאעש במזרח התיכון.

גם שר ההגנה הראשון של הנשיא דונלד טראמפ, הגנרל גיימס מאטיס, קיבל פטור מחוק הצינון, תוך שהדמוקרטים הבכירים בסנאט מתחו על כך ביקורת בזמנו. המינויים לממשל האמריקני זקוקים לאישור הסנאט, וההתנגדות המוקדמת מתוך מפלגתו מצביעה על האתגר שעומד בפני ביידן, במיוחד אם הרפובליקנים ישמרו על הרוב שלהם.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן באירוע בווילמינגטון, דלוואר, 8 בדצבמר 2020. AP
הפציר בסנאט לאשר את החוק "במהירות". ביידן/AP

"זה מרגש והיסטורי, אבל אני מאמין שהפטור לחוק שבע השנים יפגע בעיקרון הבסיסי ולפיו צריכה להיות שליטה אזרחית על צבא שאינו פוליטי", אמר הסנאטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל, החבר בוועדת השירותים המזויינים. "העיקרון הזה חיוני לדמוקרטיה שלנו. אני לא אתמוך בפטור".

הסנאטורית אליזבת וורן, שגם היא חברה בוועדה וחלק מהאגף הרדיקלי במפלגה הדמקורטית, אמרה דברים טובים. היא שיבחה את הרקע של אוסטין ואמרה כי היא מצפה לפגוש אותו, אך הדגישה: "התנגדתי לפטור לגנרל מאטיס, ואני אתנגד לפטור לגנרל אוסטין", אמרה וורן, שהייתה מועמדת בפריימריז הדמקורטיים. "אני לא חושבת שאנחנו חייבים לתת את הפטורים האלו".

מנגד, ביידן עשוי לקבל תמיכה מהרפובליקנים. יו"ר הוועדה לשירותים מזוינים, הסנאטור ג'ים אינהופה, אמר כי הוא לא מכיר את אוסטין "כל כך טוב", אבל הוסיף כי הוא תומך בפטורים משום שהוא לא מאמין בנחיצותם.

הנשיא הנבחר, שייכנס לתפקידו ב-20 בינואר, ממשיך לאייש את ממשלו העתידי על אף שהנשיא היוצא ממשיך בסירובו להכיר בניצחונו. אתמול ספג טראמפ מפלה נוספת, כשבית המשפט העליון של ארצות הברית דחה על הסף עתירה רפובליקנית לביטול הניצחון של ביידן בפנסילבניה.

ביידן מתכנן גם למנות את מרסיה פאדג', חברת קונגרס שחורה מאוהיו, לשרת הדיור והפיתוח העירוני, ואת טום וילסאק, מושל איווה לשעבר, לשר החקלאות, תפקיד שאותו מילא בממשל אובמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully