וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לדיון ממושך בקונגרס: הניסיון האחרון לבלימת ביידן

עודכן לאחרונה: 3.1.2021 / 20:50

11 סנאטורים רפובליקנים בהנהגת טד קרוז יתנגדו לאשרור התוצאות ברביעי, אז יתכנס הקונגרס לסיום ההליך שלרב הוא פורמלי. טראמפ שיבח, אך שליטת הדמוקרטים בבית הנבחרים והתנגדות רפובליקנים בסנאט מבטיחה כי גם מהלך זה ייכשל: "איום מסוכן על הרפובליקה הדמוקרטית שלנו"

בווידאו: ביידן טוען שאנשיו של טראמפ בפנטגון מציבים להם מיכשולים/צילום: רויטרס

קבוצה של סנאטורים רפובליקנים, בהנהגת הסנאטור הוותיק טד קרוז, תערער על הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארצות הברית בעת אשרור הניצחון שלו בקונגרס ביון רביעי. זהו המהלך האפשרי האחרון של תומכי הנשיא היוצא דונלד טראמפ לדחות את התוצאות, וקרוב לוודאי שהוא ייכשל. בתי משפט דחו עשרות עתירות של תומכי הנשיא נגד הניצחון של ביידן בכמה מדינות מפתח, אחרי שלא הצליחו להציג ראיות לזיופים שהשפיעו על ההכרעה.

לפי הצהרת המחוקקים הרפובליקנים, שנחתמה על ידי קרוז ושישה סנאטורים מכהנים יחד עם ארבעה סנאטורים חדשים, "הטענות על מרמה ואי-סדרים בבחירות 2020 עולות על כל מה שראינו בימינו". הקבוצה אמרה כי כשהקונגרס יתכנס למושב משותף ביום רביעי, היא תדרוש להקים ועדה מיוחדת שתקיים "ביקורת חירום בת עשרה ימים" של תוצאות הבחירות. בהצהרה נכתב כי לאחר מכן יוכלו מדינות בודדות לכנס מושבי חקיקה מיוחדים שבמהלכם יוכלו לשנות את התוצאות.

"יש ניסיון לגנוב ניצחון מוחץ. אי אפשר לתת לזה לקרות!", צייץ אתמול טראמפ לקראת -הדיון בקונגרס, שבמערכות בחירות רגילות הוא לרוב פורמלי. הנשיא היוצא ציין את 11 הסנאטורים שגיבשו את היוזמה, והוסיף: "ואחרי שהם יראו את העובדות, עוד הרבה יגעו. המדינה שלנו תאהב אותם בגלל זה!".

הסנאטור הרפובליקני טד קרוז בעצרת בעיר קאמינג, ג'ורג'יה, לקראת הבחירות לסנאט, 2 בינואר 2021. רויטרס
חולם על בחירות 2024. קרוז בעצרת בג'ורג'יה בשבוע שעבר/רויטרס

11 הסנאטורים מצטרפים לסנאטור ג'וש האולי ממיזורי, שאמר בשבוע שעבר שהוא מתכנן להעלות את התנגדויותיו לתוצאות. בבית הנבחרים, חבר הקונגרס לואי גוהמרט הודיע גם הוא על כוונתו להתנגד לאשרור התוצאות. לפי הדיווחים, יותר ממאה מחוקקים רפובליקנים בבית הנבחרים יתמכו ביוזמה שלו.

בנוסף לכך, גוהמרט ניסה להגדיל את הסיכויים להצלחת הניסיון כשהגיש עתירה שדרשה להעניק לסגן הנשיא מייק פנס סמכות לבטל את תוצאת הבחירות. פנס התנגד ואמר כי זה בידי הקונגרס, והעתירה נדחתה על ידי בתי המשפט.

באופן מסורתי, לסגן הנשיא יש תפקיד טקסי בעת אשרור התוצאות בקונגרס. המהלכים של תומכי טראמפ בשני הבתים יבטיחו שיתקיים דיון ממושך, אך הסיכויים להצלחת המהלך אפסיים. הדמוקרטים שולטים בבית הנבחרים, ומספיק סנאטורים רפובליקנים הבהירו כי הם מכירים בניצחון של ביידן.

גם 11 הסנאטורים הודו כי רוב הדמוקרטים ו"יותר מכמה רפובליקנים" צפויים להתנגד ליוזמתם. אחד מהם הוא הסנאטור הרפובליקני פט טומי מפנסילבניה, שהייתה אחת ממדינות המפתח שהעניקו לביידן את הניצחון. תומכי טראמפ צפויים להביע את התנגדותם לתוצאות בה במהלך הדיונים בקונגרס, שיתקיימו על רקע הפגנות של תומכי טראמפ בוושינגטון, בעידודו של הנשיא היוצא.

"אחד המאפיינים המהותיים המגדירים רפובליקה דמוקרטית הוא זכותו של העם לבחור את מנהיגיו", צייץ טומי. "המאמץ של הסנאטורים הולי, קרוז ואחרים לביטול תוצאות הבחירות לנשיאות 2020 במדינות מתנדנדות כמו פנסילבניה מערער באופן ישיר על זכות זו".

הוא הוסיף: "הצבעתי לנשיא טראמפ ותמכתי בבחירתו המחודשת, אבל ביום רביעי אני מתכוון להגן נמרצות על צורת הממשל שלנו בהתנגדות לניסיון לפסול מיליוני מצביעים במדינה שלי ובאחרות".

עוד בוואלה!

עוד לפני שייכנס לבית הלבן, הבחירות בג'ורג'יה יעצבו את ממשל ביידן

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורעייתו מלניה טראמפ יורדים ממטוס אייר פורס 1, 31 בדצמבר 2020. AP
קורא לתומכיו לצאת להפגין. טראמפ יורד ממטוס אייר פורס 1 עם רעייתו מלניה/AP

הסנאטור הרפובליקני מיט רומני, אחד ממבקריו הבולטים ביותר של טראמפ שהפסיד בבחירות ב-2012 מול ברק אובמה, אמר כי הטיעונים של עמיתיו הרפבוליקנים הם "שטויות".

"התחבולה השעוריירתית לדחיית האלקטורים עשויה לחזק את השאיפות הפוליטיות של חלקם, אך היא היא מהווה איום מסוכן על הרפובליקה הדמוקרטית שלנו", מסר רומני בהצהרה. "חברי קונגרס שמחליפים את בתי המשפט בשיקול דעתם הפוליטי לא רק שלא משפרים את אמון הציבור, אלא מסכנים אותו", הוסיף. "האם שאיפותיהם עולות על החוק?".

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו בידן בנאום בווילמינגטון, דלוואר, 29 בדצמבר 2020. AP
משוכה אחרונה לפני הבית הלבן. ביידן בנאום בשבוע שעבר/AP

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, קרא לעמיתיו הרפובליקנים להצביע בעד אשרור התוצאות ולהימנע מעימות פוליטי שיעמיק את הפילוג. "חבר האלטקורים אמר את דברו", אמר מקונל. בנוסף לפער של שבעה מיליון קולות, ביידן גרף 306 אלקטורים לעומת 232 שקיבל טראמפ. האלקטורים המוקצים לכל אחת מהמדינות הם אלו המכריעים את הבחירות בנשיאות ארצות הברית.

עם זאת, פנס, שכמו קרוז נחשב למועמד אפשרי בבחירות ב-2024, עודד את הרפובליקנים לדון בטענות לזיופים, על אף שהן חסרות ביסוס. "סגן הנשיא חולק את הדאגה של מיליוני אמריקנים לגבי זיופים ואי-סדרים בבחירות האחרונות", מסר ראש הסגל שלו, מארק שורט, בהצהרה לכלי התקשורת. "סגן הנשיא מברך את המאמצים של חברי הבית והסנאט להשתמש בסמכות שיש להם במסגרת החוק להעלות התנגדויות ולהציג ראיות בפני הקונגרס ואזרחי ארצות הברית ב-6 בינואר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully