וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לפני שייכנס לבית הלבן, הבחירות בג'ורג'יה יעצבו את ממשל ביידן

2.1.2021 / 18:14

ביום שלישי יוכרעו שני המרוצים הצמודים בין הסנאטורים הרפובליקנים המכהנים לבין יריביהם הדמוקרטים. אם הרפובליקנים ישמרו על הרוב שלהם, ביידן, המועמד הדמוקרטי הראשון שניצח בג'ורג'יה מאז 1992, יתקשה לקדם את האג'נדה שלו. "יש לנו יותר מדי עבודה טובה לעשות"

נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן בעצרת למועמדים הדמוקרטיים לסאנט בג'ורג'יה, ארה"ב 15 בדצמבר 2020. AP
יגיע לג'ורג'יה בעצמו ביום שני. ביידן בעצרת במדינה, בחודש שעבר/AP

בדרך כלל, בחירות אמצע הכהונה הראשונות הן אלו המגדירות את המדיניות של הבית הלבן. עבור הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, הרגע המכריע ביותר שלו בקונגרס קורה עוד לפני שהוא יושבע לתפקיד.

שני סיבובים מכריעים בג'ורג'יה יקבעו ביום שלישי איזו מפלגה תשלוט בסנאט, ועד כמה רחוק יוכל להגיע ביידן בנושאי חקיקה הנוגעים לסוגיות כמו מגיפת הקורונה, בריאות הציבור, מסים, אנרגיה וסביבה.

עבור פוליטיקאי שמכר את עצמו לאמריקנים בתור גורם מאחד היכול להעביר חוקים בקונגרס דרך פשרה, הבחירות בג'ורג'יה יעזרו לקבוע אם הוא יוכל לעמוד בהבטחתו.

"זה לא שאי אפשר לעשות כלום כמיעוט או שאפשר לעשות הכול עם הרוב, אבל להחזיק בפטיש ובשליטה על המנהיגות יכולים לעשות את ההבדל בין הצלחה או כישלון של הממשל", אמר ג'ים מנלי, בעבר יועץ בכיר של מנהיג הדמוקרטים בסנאט הארי ריד, שהיה בעבר מנהיג הרוב בסנאט, תפקיד שכיום אוחז בו מיץ' מקונל הרפובליקני.

שני המועמדים הדמוקרטים בג'ורג'יה, ג'ון אוסוף ורפאל וורנוק, חייבים לנצח בשלישי כדי שהסנאט יחולק שווה בשווה בין המפלגות. בתרחיש כזה, סגנית הנשיאה הנבחרת קמלה האריס תהיה שוברת השוויון בתור היותה גם נשיאת הסנאט הבאה.

קמלה האריס (משמאל) במהלך הכנות עם המועמדים מטעם הדמורקטים לסנאט בקולומבוס, אוהיו  21 בדצמבר 2020. AP
יכריעו את פני הממשל הבא. אוסוף וורנוק והאריס בעצרת במדינה/AP

גם בתרחיש האופטימי בסנאט, ביידן לא יזכה בכל מה שהוא רוצה. רוב החקיקה המרכזית בסנאט עדיין דורשת את תמיכתם של לפחות 60 סנאטורים, ונכון לעכשיו אין מספיק דמוקרטים המוכנים לשנות זאת. כך שללא קשור לתוצאות בג'ורג'יה, ביידן עדיין יצטרך לקבל תמיכה של רפובליקנים בסנאט, שבו עומד להתחזק כוחה של קבוצת סנאטורים משתי המפלגות התומכים בעמדות מרכזיות.

סנאט בשליטת הדמוקרטים יסלול לביידן דרך קלה יותר לאישור מועמדיו לתפקידים מרכזיים, במיוחד במערכת המשפט הפדרלית, ויעניק לדמוקרטים שליטה בוועדות ובחלק גדול מניהול הדיונים. לעומת זאת, סנאט בראשות מקונל צפוי כמעט בוודאות לשלול מביידן הישגי חקיקה משמעותיים, כפי שקרה בסוף כהונתו של הנשיא ברק אובמה, בכך שהוא אפילו ימנע הצבעה על חלקים מהאג'נדה של הממשל.

אנשיו של ביידן מודעים היטב למה שעומד על הפרק. הנשיא הנבחר יגיע לאטלנטה ביום שני, ערב הבחירות, ויששתף בעצרת עם אוסוף וורנוק בפעם השנייה זה שלושה שבועות. אנשי הקמפיין של ביידן סייעו בגיוס מיליוני דולרים לחיזוק התשתית המפלגתית שעזרה לביידן להיות המועמד הדמוקרטי הראשון שמנצח בג'ורג'יה מאז הבחירות ב-1992. האריס תגיע מחר לאירוע בחירות בעיר סוואנה.

בביקורו האחרון כינה ביידן את הסנאטורים הרפובליקנים המכהנים של ג'ורג'יה, דייוויד פרדו וקלי לופלר, "מחסומי דרכים". הוא הפציר בתושבי ג'ורג'יה להצביע לשני סנאטורים ש"יודעים לומר את המילה 'כן' ולא רק 'לא'".

למצוא מכנה משותף

הרכב הקונגרס מעצב כל ממשל שהוא, אך השפעתו עשויה להיות רבה מהרגיל על ביידן, שכיהן במשך 36 שנים בסנאט, בנוסף לשמונה שנים בתור סגנו של אובמה ואיש הקשר שלו בקונגרס. ביידן נשען על קורות החיים האלו כדי להציג את עצמו כמי שיפעל על בסיס קונצנזוס. הוא גם מתח ביקורת על השימוש הגובר שעשו הנשיאים האחרונים בצווים נשיאותיים כדי לעקוף את הקונגרס. הוא מתעקש שאצלו זה יהיה אחרת.

אפילו חלק מהרפובליקנים מייחלים לכך. מייקל סטיל, לשעבר יועצו הבכיר של יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני ג'ון ביינר, שיחד עם מקונל הצר את צעדיו של אובמה, אמר כי הקשיים של אובמה בגביעת הקפיטול נבעו מגישתו ביחס לעמיתיו הפוליטיקאים. לעומת זאת, אמר סטיל, ביידן הוא "מחוקק במקצועו, בהכרשתו, בחושיו ובניסיון בניגוד לנשיא לשעבר אובמה".

בווידאו: ביידן מותח ביקורת על קצב החיסונים נגד קורונה בממשל טראמפ/צילום: רויטרס

סטיל העריך כי ביידן ומקונל, שהיו עמיתים בעבר, יכולים למצוא "מכנה משותף" בנושא תשתיות והגירה - סוגיות שתקעו ממשלים רבים. הוא ציין כי כמה סנאטורים רפובליקנים, בהם מרקו רוביו מפלורידה ורוב פורטמן מאוהיו, עשויים להתמודד במרוצים קשים ב-2022, כך שזה עשוי לדרבן אותם להגיע להסכמות בקונגרס שאותם הם יוכלו להציג בקמפיינים שלהם.

ואולם, אין סימנים לכך שמקונל ישקול סוגיות בוערות אחרות עבור ביידן, בעיקר בנוגע להרחבת חוק ביטוח הבריאות בר-השגה, שעבר ב-2010 ללא תמיכה ולו של רפובליקני אחד, כשהדמוקרטים שלטו בשני בתי הקונגרס. הצעתו של ביידן להגדיל את המס על תאגידים ועל העשירים ביותר צפויה לגווע בסנאט בשליטה של הרפובליקנים.

לחץ משמאל

ביידן יזדקק לכישורי המשא ומתן שלו גם כדי לנווט באגף השמאלי של מפלגתו. בעוד שהפרוגרסיבים מודים שהם הורידו את הציפיות שלהם - אפילו תחת סנאט בשליטה דמוקרטית - הם עדיין מתכוונים ללחוץ על ביידן.

לארי כהן, יו"ר "המהפכה שלנו", השלוחה של קמפיין הבחירות של הסנאטור ברני סנדרס ב-2016, אמר כי האגף הפרוגרסיבי ילחץ על הדמוקרטים בקונגרס להשתמש בהליך "התאמה תקציבית" כדי לעקוף את רף 60 הקולות בסנאט. כהן טען כי ניתן להשתמש בטקטיקה זו להשגת יעדים שלהם המתינו זמן רב, כמו הפסקת הסבסוד לחברות הדלקים ולאפשר לשירותי הביטוח הרפואי הפדרליים לנהל משא ומתן בתור לקוח יחיד מול חברות התרופות.

הבחירות לסאנט | איוונקה טראמפ (מימין) עם הסנטורית קלי לופלר והרפובליקני דייוויד פרדו. AP
הרפובליקנים מזהירים מפני "חותמת גומי סוציאליסטית". איוונה טראמפ לצד הסנאטורים הרפובליקנים של ג'ורג'יה/AP

הציפיות המוגבלות של הדמוקרטים לגבי כוחם בקונגרס, אפילו אם יחזיקו ברוב, מפריכות את הטענות המוגזמות שהשמיעו הרפובליקנים לגבי המרוצים ג'ורג'יה.

לפי פרדו ולופלר, הסנאטורים הרפובליקנים המכהנים, סנאט דמוקרטי יהיה "חותמת גומי" ל"אג'נדה סוציאליסטית", החל מ"סיום הביטוחים הפרטיים" ו"הרחבת בית המשפט העליון" ועד העברת "ניו דיל ירוק" שיעלה טריליוני דולרים וישית מסים בגובה אלפי דולרים בשנה על כל אזרחי ארצות הברית.
מלבד עיוות המדיניות של ביידן ורוב הסנאטורים הדמוקרטים, התיאור שלהם מתעלם מתפקידי הסנאט.

באחת מעצרות הקמפיין השבוע, אמר אוסוף כי ההתקפות "המגוחכות" של פרדו "מטריפות את דעתי". הוא לגלג על הטענה כי המצע שלו, הדומה ברובו לזה של ביידן, מהווה תפנית חדה שמאלה. עם זאת, הוא הסכים עם יריבו על חשיבות הבחירות בג'ורג'יה.

"יש לנו יותר מדי עבודה טובה לעשות", אמר אוסוף, "מאשר להיות תקועים וחסומים בשנים הקרובות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully