וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פעולות מתגרות, במערכת הביטחון חוששים מנקמה איראנית

3.1.2021 / 10:30

גורמים מתריעים כי טהראן מתכננת תגובה לאחר ההתנקשות באבי תכנית הגרעין. לטענתם, ישראל פעלה בכמה ממדים כדי לאותת לאיראנים כי תגיב בצורה קשה. כוחות צה"ל בסמוך לגדר העלו כוננות

חסן נסראללה מזכ"ל חיזבאללה בנאום לרגל יום השהיד/אל-מיאדין ואל-מנאר

עוד לפני שהספיקו בטהראן להתאושש מחיסולו של בכיר משמרות המהפכה קאסם סולימאני, ששיירתו הופצצה בעיראק לפני שנה בדיוק, חיסול נוסף טלטל את הרפובליקה האסלאמית: אבי פרויקט הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, שנורה למוות בעת שנסע במכונית משוריינת בלב המדינה. על אף שחיסולו של הראשון בוצע בידי האמריקנים, באשר לפחריזאדה משטר האייתוללות מפנה אצבע מאשימה לעבר אנשי המוסד - והתחייב לנקום בישראל.

לפי גורמים במערכת הביטחון, בתקופה האחרונה ביצעו האיראנים כמה פעולות מתגרות. בתגובה לכך, אישר הדרג המדיני בישראל לצה"ל לבצע פעולות בכמה ממדים שנועדו לאותת לאיראנים כי אם יעזו לפגוע בעורף הישראלי, או באינטרסים שלה - התגובה תהיה חסרת פרופורציה. לפי אותם גורמי ביטחון, האיראנים עדיין מתכננים לנקום את חיסולו של פחריזאדה חרף התיאום ההדוק בין צה"ל לצבא האמריקני במזרח התיכון, ולמרות שהנשיא היוצא דונלד טראמפ, הנתפס באיראן כאיום, עדיין בבית הלבן. בהתאם למצב, במערכת הביטחון שומרים על דריכות גבוהה.

אייטם סופ"ש אמיר בוחבוט - גבול ישראל לבנון. אמיר בוחבוט
תגובה חסרת פרופורציה. גבול ישראל-לבנון/אמיר בוחבוט

איראן נמצאת בלחץ, ואותות לכך ניתן למצוא בהתבטאות אמש (שבת) של שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שהאשים את ישראל בניסיון לפתוח במלחמה על ידי תכנון מערך התקפות כנגד הכוחות האמריקנים בעיראק, "כדי לתת לממשל טראמפ היוצא עילה כוזבת למלחמה". בהקשר זה, ניתן לומר כי בחודשים האחרונים בוצעו תקיפות סייבר ברחבי איראן שמיוחסות לישראל. בישראל לא הגיבו לפרסומים.

עוד בוואלה!

חשודים התקרבו לגדר גבול לבנון: "חיזבאללה לא ויתר על הרצון לנקום"

לכתבה המלאה

בתוך כך, בשבוע האחרון דווח על כמה אירועים חריגים בגבול לבנון ועל החשש מניסיונות להתקרב אל גדר המערכת. במערכת הביטחון עדיין מעריכים כי בכוונת חיזבאללה לנקום את מותו של נהג המשאית, פעיל הארגון שעבד בהברחות אמצעי לחימה מסוריה ללבנון ונהרג בתקיפות שיוחסו לישראל.

מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאני, בטקס לציון שנה לחיסול קאסם סולימאני, באוניברסיטת טהראן, איראן, 1 בינואר 2021. רויטרס
הנקמה מתוכננת. יורשו של סולימאני, אסמאעיל קאני, בטקס לציון שנה לחיסול/רויטרס

חיזבאללה ניסה כבר כמה פעמים לנקום בחיילי צה"ל בגבול, אך ללא הצלחה. בתגובה לכך ביצע צה"ל מספר נרחב של תקיפות נגד יעדים, באופן והיקף שייתכן והפתיע את הארגון השיעי בביירות. לפי גורמי צבא בפיקוד הצפון, בשבוע האחרון הועלתה הדריכות לאורך הגבול. כוחות הנדסה, כולל חי"ר ושריון, התבקשו לדחות אירועים לא הכרחיים סמוך לגדר ולהעלות את רמת הדריכות והכוננות.

גורמים במערכת הביטחון טוענים כי חיזבאללה נתון ללחץ מאיראן לפעול נגד ישראל לפני סיום כהונתו של טראמפ בבית הלבן, לנצל את חילופי השלטון, ולכן הוא מחפש לנקום למרות הזמן הארוך שחלף מאז האירוע.

חיילי צה"ל בגבול לבנון, 28 ביולי 2020. AP
היערכות כוחות בצפון. טנקים ולוחמי שריון בגבול לבנון/AP

גורם ביטחוני בכיר העביר מסר מאיים השבוע לפיו אם יפגעו בישראל, התגובה תהיה בהתאם. אותו גורם הדגיש את התגובה חסרת הפרופורציה של צה"ל לירי פעילי חיזבאללה על קצין ולוחם מול מנרה בגבול לבנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully