וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיות: "היו מי שניסו להכשיל את הוועדה ולהשליט שיקולים אחרים לבחירת שופטים"

31.12.2020 / 11:49

בכנס השבעת שופטים, נשיאת בית המשפט העליון מתחה ביקורת על גורמים פוליטיים שניסו לשבש את כינוס הוועדה. "הניסיונות לגרור את מערכת בתי המשפט לתוך המגרש הפוליטי נדונו לכישלון", הבהירה

בווידאו: נשיאת העליון אומרת שניסו להכשיל את הוועדה לבחירת שופטים/צילום: לע"מ

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה היום (חמישי) כי "היו מי שניסו להכשיל את עבודת הוועדה ולהשליט שיקולים אחרים לבחירת שופטים". בנאום שנשאה בכנס השבעת שופטים בבית נשיא המדינה ראובן ריבלין בירושלים בנוכחות שר המשפטים אבי ניסנקורן, הבהירה חיות כי "הניסיונות לגרור את מערכת בתי המשפט לתוך המגרש הפוליטי - שנותיהם כשנות המדינה, והם נדונו לכישלון כאז כן היום".

בדבריה מתחה חיות ביקורת חריפה על ניסיונות נציגי הימין בוועדה - השרה מירי רגב, וחברי הכנסת אסנת מארק (הליכוד) וצבי האוזר (דרך ארץ) - למנוע את כינוסה. זאת, בשל חוסר הסכמה עם שר המשפטים אבי ניסנקורן, נציגי בית המשפט העליון ונציגי לשכת עורכי הדין. "לכל מי שמתעקש לעשות הון פוליטי על גבנו, הייתי מציעה להביט תחילה אל תוך ביתו פנימה. יש להותיר את מערכת בתי המשפט מחוץ למשחק הפוליטי, כי הניסיונות לגרור אותה ואת שופטיה אל השדה הפוליטי הם מסוכנים", הזהירה.

ריבלין, ניסנקורן וחיות במהלך טקס הסכמת שופטים בבית הנשיא 31 בדצמבר 2020. דוברות בית הנשיא, אתר רשמי
"יש להותיר את בתי המשפט מחוץ למשחק הפוליטי". ניסנקורן, ריבלין וחיות, היום/אתר רשמי, דוברות בית הנשיא

"אילו נשאל אורח לרגע בארצנו מיהי ואיזו היא הרשות הטעונה תיקון וטיפול דחופים במיוחד, אינני בטוחה כלל וכלל שהיה מצביע על הרשות השופטת", המשיכה. "אדרבה, בתוך הכאוס הפוליטי וחוסר היציבות השלטונית המלווים את חיינו כבר עת ארוכה, אני מרשה לעצמי לומר כי למרות הניסיונות החוזרים ונשנים להרעיד את האדמה תחת רגלינו, הרשות השופטת מהווה אי של יציבות ומרחב לשיח ראוי, ממלכתי ומכבד".

גם שר המשפטים היוצא אבי ניסנקורן תקף את הניסיונות להשפיע על הוועדה ואמר כי "זה לא סוד שהיו נסיונות לפגוע בעבודת הוועדה לבחירת שופטים, להכניס פוליטיזציה ושיקולים לא ענייניים למרחב הזה - לא אפשרתי זאת".

לדבריו, "נתקלנו גם בניסיון חמור להכניס פוליטיזציה במינוי שופטי בית המשפט העליון, במטרה להפוך את השופטים תלויים בגחמותיהם של פוליטיקאים. עצרנו גם את זה. מי שמבקש להלך אימים על החוק והמשפט, מבקש להלך אימים על אזרחי ישראל וזכויותיהם הבסיסיות.

מירי רגב ואסנת מארק. טוויטר מירי רגב, אתר רשמי
מארק ורגב/אתר רשמי, טוויטר מירי רגב

למרות ששלושת נציגי ימין החרימו את הדיון, הוועדה התכנסה בתחילת החודש בהסתמך על חוות דעתה של יועמ"שית משרד המשפטים, לאה רקובר, לפיה הוועדה יכולה להתכנס גם אם מספר חבריה פחת משבעה. בתום הפגישה הודיעה הוועדה על מינוי 61 שופטים חדשים לבתי משפט השלום והמחוזי.

רגב ומארק עתרו לבג"ץ בבקשה להורות על ביטול ישיבת הוועדה לבחירת שופטים ו-61 המינויים שעליהם הוחלטה במהלכה. לטענתן, לא ניתן היה לכנס את הוועדה עם פחות משבעה מתוך תשעת חבריה.

"היעדרות זו מישיבת הוועדה לא התרחשה בשל נסיבות אקראיות", נמסר בעתירה. "אלא בגלל שהובהר לחברי הוועדה כי בכוונת יו"ר הוועדה כמו גם שאר החברים, לפעול בדרך כוחנית ואגרסיבית ולהתעלם לחלוטין מעמדות נציגי הכנסת ועמדתה של שרת התחבורה, תוך שימוש ב'רוב האוטומטי' העומד לרשותם ובאמצעות 'דילים' שנסגרו מראש".

בית המשפט העליון דחה על הסף את עתירתן של השתיים. השופטים, דפנה ברק ארז, ג'ורג' קרא ועופר גרוסקופף, קבעו כי טענתן של מארק ורגב, לפיה החוק קובע שהוועדה לא יכולה להתכנס בנוכחות פחות משבעה חברים, אינה הפרשנות הנכונה של החוק, ואף סותרת הלכה מפורשת של בג"ץ בעניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully