וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2,500 מתחסנים ביום ומענה לתגובות רפואיות: אתגרי מתחמי החיסונים החדשים

עם קבלת אישור משרד הבריאות, קופות החולים יפתחו את המוקדים בהם יחסנו נגד קורונה את כלל האוכלוסייה ויספקו את המנה השנייה לקבוצות הסיכון. עד אז, בקופות מבהירים כי ימשיכו לחסן לפי תעדוף משרד הבריאות ומברכים על ההיענות: "מקווים שבפסח באמת נצא מעבדות לחירות"

בווידאו: פתיחת מתחם החיסונים של כללית בירושלים/צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

מתחמי החיסון הענקיים נפתחו אתמול (שני) בהיכל שלמה ובאקספו בתל אביב ובארנה בירושלים, כשהמטרה היא לבחון את יעילותם לקראת פתיחת החיסון לכלל האוכלוסייה בעוד כשבועיים. כיום, כל מתחם של אחת מארבע קופות החולים יכול לבצע בין 1,500-1,200 חיסונים ביום, כשכל עמדת חיסון מסוגלת לקבל בין שמונה לעשרה מתחסנים בשעה. המתחמים פועלים בכל יום משמונה בבוקר ועד שמונה בערב, כדי להגדיל את מלאי התורים.

מנגד, במתחמי החיסון החדשים מתכננים להגיע ל-2,500 מתחסנים מדי יום. קופות החולים נערכות להוראה של משרד הבריאות לפתיחת המתחמים האלו, שבהם יתחסנו קהלים חדשים וגם אוכלוסיות הסיכון, שיגיעו על מנת לקבל את המנה השנייה של החיסון.

מתן חיסונים לנגיף הקורונה בגני התערוכה, ת"א
 28 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
מתחם החיסונים בגני התערוכה, אתמול/ראובן קסטרו

לקראת השלב הבא, הקופות החלו להיעזר בפרמדיקים וחובשים של צה"ל שמחסנים את הקהילה. לפי ההכנות, נראה כי הקופות נערכות לעבודה בשיטת "סרט נע" - כל מבוטח מקבל מספר, מחכה לתורו, מקבל חיסון ומחכה בעמדת המנוחה במשך רבע שעה, כדי לוודא שאין תופעות לוואי קצרות טווח. בכל מתחם ישנו ציוד רפואי נרחב, ואפילו עמדות החייאה לטובת מענה מידי במקרה הצורך.

כל מתחסן נשאל לפני קבלת החיסון אם הוא סובל מאלרגיות, אם הוא חש בטוב, אם חוסן נגד מחלה כלשהי בשבועיים האחרונים, ואם חלה בקורונה. עד שיחלו לחסן במתחמים האלו את כלל האוכלוסייה, הסדרנים במקום מופקדים על כך שרק מי שנמצא בקבוצת התעדוף - מעל לגיל 60 או חולה בקבוצות סיכון - יקבל את החיסון. בשלב זה לא נרשמו בעיות משמעותיות.

מתן חיסונים לנגיף הקורונה בגני התערוכה, ת"א
 28 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"נותן תקווה שנגמור עם המגיפה". התרגשות במתחם החיסונים בת"א, אתמול/ראובן קסטרו

פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל קופת חולים כללית, סיפר לוואלה! NEWS על המאמצים הגדולים המוטלים עלך הצוות, והוסיף כי מדובר ב"מבצע הרואי". לדבריו, "מדינת ישראל עושה מאמץ אדיר כדי לצאת מהסיוט הזה שאנחנו נמצאים בו כמעט שנה, ואני חושב שאנחנו בדרך מאוד נכונה". עד כה, חיסנו בכללית כ-180 אלף בני אדם, בקצב של כ-45 אלף מתחסנים מדי יום.

"אנחנו נערכים לפתיחה של האתרים לכלל האוכלוסייה, וזה אומר שנצטרך יותר מלהכפיל את המספר היומי של המתחסנים", הסביר דודסון. "אני מעריך שתוך שבועיים נפעיל ברחבי המדינה בערך 2,000 אחיות בו-זמנית, כדי לעמוד ביעדים שהמדינה הציבה".

מתן חיסונים לנגיף הקורונה בגני התערוכה, ת"א
 28 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
שיטת "הסרט הנע". ממתינים במתחם החיסונים בגני התערוכה, אתמול/ראובן קסטרו

בשלב הראשון, המטרה היא לחסן את כל האוכלוסיות בסיכון בתוך פחות מחודש. "זו בשורה אדירה, וזה משנה את המצב של המדינה כולה", הוסיף דודסון. "לאחר מכן, נעשה עבודה טובה גם עם הצעירים יותר, כך שלקראת פסח באמת נצא מעבדות לחירות".

עד פתיחת החיסונים לכלל האוכלוסייה, דודסון ציין כי ישנם אנשים שמגיעים למתחמים על אף שאינם בקבוצת התעדוף שהגדיר משרד הבריאות. לדבריו, "זה בהחלט קורה, זה חלק מהחרדות שמלוות את האנשים. המהלך שאנחנו עושים כדי להקל על העניין זה קודם כל לקצר את התורים. מי שקיבל תור לפברואר, אנחנו מתקשרים ומקדימים אותו לינואר".

"לא יהיה חבר כללית באוכלוסיית סיכון שלא יהיה לו תור לכל המאוחר בינואר. לבני ה-75 ומעלה אנחנו מתקשרים אקטיבית וקובעים להם תור - יש לנו 280 אלף חברים בני 75 ומעלה", הבהיר.

מתן חיסונים לנגיף הקורונה בגני התערוכה, ת"א
 28 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"מבצע הירואי". מתחם הרישום לפני קבלת תור לחיסון, אתמול בגני התערוכה/ראובן קסטרו

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הסביר כי רשימת התעדוף נותרת בעינה, למרות לחצים של קבוצות באוכלוסייה. "אנחנו מבינים את הרצון לחסן את המורים בגלל ההתחככות שלהם עם התלמידים וההורים. עם זאת אנחנו נמצאים עם מספר חיסונים נתון. אנחנו יודעים כמה יש לנו, ואנחנו יודעים כמה אמורים להגיע". הוא הוסיף כי "אנחנו מחסנים לפי קבוצות התיעדוף, כשבראש ובראשונה אנחנו מחסנים את בני ה-60 ומעלה, שיכולים להיות החולים והמדביקים ביותר".

עוד הוסיף לוי, כי "אנחנו דנים בעניין חיסון המורים יחד עם שר הבריאות, וניתן תשובות ביום רביעי, כשהתנאי הוא אחד - אנחנו חייבים להתחסן מהר מצד אחד, אבל להבטיח שלכל מחוסן קיימת בצד גם המנה השנייה, כי לא נוכל לחסן המורים ואז להישאר בלי המנה השנייה, לכן אנחנו תולים את הדברים גם באספקת החיסונים כמשאב לאומי".

"זה נראה כמו סיפור שלא נגמר - אבל יש אור בקצה המנהרה"

אילנית ארז, מנהלת חמ"ל הקורונה של קופת חולים כללית, סיפרה כי צוות הקופה נשאר עד מאוחר בלילה כדי להבטיח את הפתיחה של המתחם באופן מיטבי. "אנחנו רואים את הסוף של המגיפה הנוראית הזו, אנשים בוכים ומברכים 'שהחיינו'", סיפרה בהתרגשות.

"יש פה כמה אנשים עם התרגשות יתר מהחיסון אז גם אני דומעת", הוסיפה ארז. "כיף לראות את עם ישראל מגיע ורוצה להתחסן. התורים הארוכים מעדים על היענות לחיסון, וזה נותן לנו תקווה שנגמור עם המגיפה הזאת. אנחנו כבר עשרה חודשים בתוך סיפור שהיה נראה שהוא לא נגמר - ויש לנו אור בקצה המנהרה".

מתן חיסונים לקורונה ברהט 28 בדצבמר 2020. ראובן קסטרו
מתחם חיסונים לקורונה ברהט/ראובן קסטרו

מירב איילון מעין גדי הלינה כי בקיבוץ לא מצליחים להגיע לחסן את כולם. היא סיפרה כי "אנחנו צריכים לנסוע לערד שעה וחצי לכל כיוון, יש אנשים שיש להם תורים במעלה אדומים שנקבעו לעוד כשבועיים. למזלנו יש עכשיו מתחמים גדולים לחיסונים בערד וחלק מאנשי הקיבוץ נוסעים לשם". לדבריה, "עדיין מדובר בלוגסיטקה מורכבת שמצריכה נסיעות יחד של מבוגרים".

קובי משדרות סיפר על הליך החיסון אתמול. "הבנו שיש חיסונים והגענו לפה", תיאר. "היה קצת תור בכניסה, אבל זה היה מהיר ויעיל".

לבנה, קשישה בת 94 שהגיעה יחד עם בתה בת ה-70 למתחם החיסונים בארנה בירושלים, סיפרה בהתרגשות כי כבר שנה שלמה היא סגורה בבית. "בכל החיים שלי לא נתקלתי בכאלה מגיפות, לא היה לפני כאלו דברים", תיארה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully