וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: מעוניינים בשיפור היחסים עם ישראל, הבעיה היא עם העומדים בראשה

נשיא טורקיה הכריז כי מדינתו ממשיכה בשיתוף הפעולה המודיעיני עם ישראל, אך גינה את מדיניותה כלפי הפלסטינים: "קו אדום". בוואלה! NEWS פורסם השבוע כי נשיא אזרבייג'ן פועל לתווך בין ירושלים לאנקרה כדי לשקם את היחסים ביניהן

בווידאו: ארדואן מצהיר שטורקיה מעוניינת בשיפור היחסים עם ישראל/צילום: רויטרס

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הצהיר היום (שישי) כי מדינתו מעוניינת בשיפור היחסים עם ישראל. ארדואן טען כי טורקיה ממשיכה בשיתוף הפעולה המודיעיני עם ישראל, אך מתח ביקורת על המדיניות כלפי הפלסטינים ועל ההנהגה הישראלית.

במסיבת עיתונאים בתום תפילת יום השישי באיסטנבול, ארודאן אמר כי לטורקיה יש בעיות עם "האנשים שנמצאים בראש הפירמידה" בישראל והוסיף כי הקשים בין המדיניות היו יכולים להיות "שונים מאוד" לולא בעיה זאת. "אנחנו מעוניינים להוביל את היחסים בינינו לנקודה טובה יותר", הבהיר.

נשיא טורקיה, שלו קשרים קרובים עם חמאס, ציין כי "המדיניות הפלסטינית היא הקו האדום שלנו. זה בלתי אפשרי עבורנו לקבל את המדיניות הישראלית בסוגיה הפלסטינית. המעשים חסרי הרחמים אינם מקובלים".

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן משוחח עם עיתונאים אחרי תפילות יום השישי באיסטנבול, 25 בדצמבר 2020. GettyImages
"שיתוף הפעולה המודיעיני עם ישראל נמשך". ארדואן, היום/GettyImages

היחסים בין ישראל לטורקיה, בעבר בעלות ברית קרובות, התדרדרו מאז מבצע עופרת יצוקה בעזה ב-2008, והוקפאו כמעט לחלוטין אחרי משט המרמרה ב-2010.

ב-2013, בעת שביקר בישראל, נשיא ארצות הברית דאז ברק אובמה שוחח בטלפון עם ארדואן וראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להתניע תהליך פיוס. השיחות בין הצדדים דשדשו עד שהושג הסכם לנרמול היחסים ב-2016, אך ב-2018 היחסים נקלעו למשבר נוסף סביב האירועים בהר הבית. טורקיה גירשה את שגריר ישראל, ובירושלים נקטו צעד דומה.

בתקופה האחרונה גורמים טורקיים אותתו לישראל בפומבי על נכונותם לחמם את היחסים, במיוחד על רקע כניסתו הקרובה של ג'ו ביידן לבית הלבן. הטורקים סימנו בעיקר את סוגיית חיפושי הגז במזרח הים התיכון - בה יש להם מחלוקת קשה עם יוון וקפריסין - כתחום בו הם רוצים לשתף פעולה עם ישראל.

בכירים בישראל אמרו כי הם נוהגים בזהירות רבה בנושא הטורקי ובוחנים בחשדנות רבה את כוונותיו של ארדואן. לדבריהם, בכל מקרה ישראל לא מתכוונת לפגוע ביחסיה עם יוון וקפריסין כדי לשקם את היחסים עם טורקיה.

עוד בוואלה!

עשור למרמרה: יחסי טורקיה וישראל מוכתבים על ידי האיבה בין המנהיגים

לכתבה המלאה

בתפקיד השושבינה: אזרביג'ן

השבוע פורסם בוואלה! NEWS כי נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב מעוניין לתווך בין אנקרה וירושלים במטרה לשקם את היחסים ביניהן, ואף החל לבצע צעדים מעשיים - כך לפי גורמים ישראלים בכירים שמעורים בנושא. טורקיה וישראל שיחקו תפקיד משמעותי בניצחון של אזרבייג'ן על ארמניה בקרבות בחבל המחלוקת נגורנו-קרבאך לפני כמה שבועות. מטוסים ללא טייס מתוצרת ישראל ומתוצרת טורקיה ואמצעי לחימה נוספים ששתי המדינות סיפקו לאזרבייג'ן סייעו לה להשיג עליונות צבאית מול ארמניה.

גורמים ישראלים בכירים ציינו כי הנשיא האזרי אלייב שוחח לאחרונה בטלפון עם נשיא טורקיה ודן עמו ביחסים בין מדינתו לישראל. יועציו של אלייב אמרו לעמיתיהם הישראלים כי ארדואן הגיב בצורה חיובית ולא דחה על הסף את שיפור היחסים עם ישראל.

נשיא אזרבייג'ן, אילהאם אלייב, 19 באוקטובר 2020. רויטרס
מעוניין לתווך בין אנקרה וירושלים. נשיא אזרביג'ן אלייב/רויטרס

לארדואן יש היסטוריה של התקפות חריפות נגד ישראל, אך יועציו של נשיא אזרבייג'ן טענו בפני עמיתיהם הישראלים כי הנשיא הטורקי אינו אנטי-ישראלי, ושהוא הוסת נגדה בידי כמה יועצים שכיום כבר אינם עובדים עבורו.

שר החוץ של אזרבייג'ן ג'ייהון באירמוב שוחח לפני כשבוע גם עם שר החוץ גבי אשכנזי בטלפון והעלה גם כן את סוגיית יחסי ישראל-טורקיה. גורמים ישראלים בכירים ציינו כי הוא אמר לאשכנזי שאזרבייג'ן סבורה שזה זמן טוב להתפייסות בין ישראל לטורקיה. משרד החוץ הישראלי ויועצו של אלייב למדיניות חוץ חיכמת חאג'ייב סירבו להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully