וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אזרבייג'ן מנסה לתווך בין ישראל לטורקיה כדי לשקם את היחסים ביניהן

23.12.2020 / 19:30

אלייב החל בצעדים מעשיים מול בעלות בריתו המספקות למדינתו אמצעי לחימה. הוא שוחח טלפונית עם ארדואן, ויועצי הנשיא האזרי מסרו לישראל כי נשיא טורקיה הפגין גישה חיובית. בכירים ישראלים: אזרבייג'ן רוצה ששתי ידידותיה הגדולות ישובו ליחסים נורמליים ומוכנה לסייע בכך

בווידאו: אזרבייג'ן חגגה את הניצחון על ארמניה/צילום: רויטרס

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב מעוניין לתווך בין שתי בעלות בריתו, ישראל וטורקיה, במטרה לשקם את היחסים ביניהן, ואף החל לבצע צעדים מעשיים - כך אמרו היום (רביעי) גורמים ישראלים בכירים שמעורים בנושא.

טורקיה וישראל שיחקו תפקיד משמעותי בניצחון של אזרבייג'ן על ארמניה בקרבות בחבל המחלוקת נגורנו-קרבאך לפני כמה שבועות. מטוסים ללא טייס מתוצרת ישראל ומתוצרת טורקיה ואמצעי לחימה נוספים ששתי המדינות סיפקו לאזרבייג'ן סייעו לה להשיג עליונות צבאית מול ארמניה.

גורמים ישראלים בכירים ציינו כי הנשיא האזרי אלייב שוחח לאחרונה בטלפון עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ודן עמו ביחסים בין מדינתו לישראל. יועציו של אלייב אמרו לעמיתיהם הישראלים כי ארדואן הגיב בצורה חיובית ולא דחה על הסף את שיפור היחסים עם ישראל.

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, באקו, 10 בדצמבר 2020. רויטרס
שיחה חיובית. ארדואן ואלייב/רויטרס

לארדואן יש היסטוריה של התקפות חריפות נגד ישראל, אך יועציו של נשיא אזרבייג'ן טענו בפני עמיתיהם הישראלים כי הנשיא הטורקי אינו אנטי-ישראלי, ושהוא הוסת נגדה בידי כמה יועצים שכיום כבר אינם עובדים עבורו.

שר החוץ של אזרבייג'ן ג'ייהון באירמוב שוחח לפני כשבוע עם שר החוץ גבי אשכנזי בטלפון והעלה גם כן את סוגיית יחסי ישראל-טורקיה. גורמים ישראלים בכירים ציינו כי הוא אמר לאשכנזי שאזרבייג'ן סבורה שזה זמן טוב להתפייסות בין ישראל לטורקיה.

"נשיא אזרבייג'ן אלייב ויועציו הבכירים העבירו את המסר לפיו הם רוצים ששתי הידידות הגדולות שלהם - טורקיה וישראל - יחזרו ליחסים נורמליים, והם מוכנים לסייע כדי לגרום לזה לקרות", אמרו הגורמים הישראלים. משרד החוץ הישראלי ויועצו של אלייב למדיניות חוץ חיכמת חאג'ייב סירבו להגיב.

שר החוץ גבי אשכנזי בברלין, גרמניה, 27 באוגוסט 2020. AP
זמן טוב להתפייסות. אשכנזי/AP

היחסים בין ישראל לטורקיה נמצאים בהידרדרות מאז מבצע עופרת יצוקה בעזה ב-2008. הקשרים בין המדינות הוקפאו כמעט לחלוטין אחרי המשט לעזה ותקרית ה"מאווי מרמרה" ב-2010. במהלך ביקורו בישראל בשנת 2013 קיים נשיא ארצות הברית באותה תקופה ברק אובמה שיחת טלפון עם ארדואן וראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להתניע תהליך פיוס. השיחות בין הצדדים דשדשו עד שהושג הסכם לנרמול היחסים ב-2016. אלא שב-2018 היחסים נקלעו למשבר נוסף סביב האירועים בהר הבית - טורקיה גירשה את השגריר הישראלי והמדינות התרחקו פעם נוספת.

בתקופה האחרונה גורמים טורקים אותתו לישראל בפומבי על נכונותם לחמם את היחסים - במיוחד על רקע כניסתו הקרובה של ג'ו ביידן לבית הלבן. הטורקים סימנו בעיקר את סוגיית חיפושי הגז במזרח הים התיכון - בה יש להם מחלוקת קשה עם יוון וקפריסין - כתחום בו הם רוצים לשתף פעולה עם ישראל.

בכירים ישראלים אומרים כי הם נוהגים בזהירות רבה בנושא הטורקי ובוחנים בחשדנות רבה את כוונותיו של ארדואן. לדבריהם, בכל מקרה ישראל לא מתכוונת לפגוע ביחסיה עם יוון וקפריסין כדי לשקם את היחסים עם טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully