וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה תשלח כוחות לאזרבייג'ן לפיקוח על ההסכם עם ארמניה

הפרלמנט אישר את בקשתו של ארדואן למנדט למשך שנה, אך היקף הכוח שאמור לפקח יחד עם רוסיה על הפסקת האש בנגורנו-קרבאך אינו ברור. מוסקבה הבהירה כי המשקיפים הטורקים לא יהיו נוכחים בשטח, לעומת המשקיפים שלה

בווידאו: פוטין מכריז על הפסקת אש בנגורנו-קרבאך/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הפרלמנט של טורקיה אישר היום (שלישי) את בקשתו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן לשלוח כוחות לאזרבייג'ן כדי לפקח על ההסכם עם ארמניה שסיים את הלחימה בנגורנו-קרבאך. המחוקקים הסכימו למנדט למשך שנה, שבמסגרתו המשקיפים הטורקים אמורים לפקח על ההסכם יחד עם רוסיה, החתומה עליו אף היא. זאת אחרי שישה שבועות של מלחמה קשה בין הצדדים, שבה נהרגו אלפי בני אדם.

ממשלתו של ארדואן תקבע את מספר החיילים שיישלחו, שטרם הוחלט. בהצעה נאמר כי ניתן היה לשלוח גם כוחות אזרחיים לטובת משימת שמירת השלום. בשבוע שעבר חתמו שרי ההגנה של רוסיה וטורקיה על מזכר הבנות להקמת מרכז פיקוח משותף באזרבייג'ן, אם כי הצדדים עדיין עובדים על הפרטים הטכניים של המשימה.

במכתב ששלח לפרלמנט בטרם אישור המנדט, אמר ארדואן כי הנוכחות של הכוחות הטורקיים "תתרום לשלום ולשגשוג עמי האזור, והיא הכרחית לאינטרסים הלאומיים שלנו". טורקיה מאשימה את ארמניה בכיבוש של אדמות השייכות לאזרבייג'ן, הקרובה אליה אתנית, דתית ותרבותית. ארמניה הנוצרית האשימה את טורקיה המוסלמית בהמשך ישיר של רצח העם שביצעו העות'מאנים בארמנים בסוף מלחמת העולם הראשונה.

שיירה של כוח משקיפים רוסי בסמוך לעיירה שושה, נגורנו-קרבאך, 17 בנובמבר 2020. AP
שיירה של כוח משקיפים רוסי בנגורנו-קרבאך, היום/AP

אזרבייג'ן התעקשה שבעלת בריתה המרכזית טורקיה, שתמכה בה לאורך הסכסוך, תיקח חלק פעיל בשיחות השלום. באקו הייתה הראשונה שהודיעה על מעורבותה של אנקרה במאמצי הפיקוח אחרי ההסכם שהוכרז על ידי מנהיגי רוסיה, אזרבייג'ן וארמניה בשבוע שעבר.

גורמים רוסיים אמרו כי מעורבותה של אנקרה תוגבל לעבודה במרכז הפיקוח על אדמת אזרבייג'ן, וכי משקיפים טורקים לא ייפרסו בנגורנו-קרבאך. שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר כי המרכז יפעל מרחוק, באמצעות כלי טיס בלתי-מאוישים ואמצעים טכניים אחרים לפיקוח על הפרות אפשריות של ההסכם. רוסיה שלחה כ-2,000 משקיפים חמושים, בליווי משוריינים ומערכות רקטות, כחלק ממנדט למשך חמש שנים.

המובלעת של נגורנו-קרבאך שוכנת בתוך אזרבייג'ן, אך הייתה בשליטה של כוחות ארמניים בדלניים הנתמכים על ידי ארמניה עצמה מאז 1994, אז הסתיימה המלחמה שפרצה עם קריסת ברית המועצות בשנות ה-90. אזרבייג'ן הצליחה לקבע את הישגיה בשטח במסגרת ההסכם עם רוסיה, בעוד שארמניה נאלצה לעשות ויתורים כואבים שהובילו להפגנות סוערות בשטחה נגד ראש הממשלה ניקול פשיניאן, שמואשם על ידי מתנגדיו ב"בגידה".

עוד בנושא

פוטין שרטט קו אדום לארדואן בהסכם לסיום המלחמה בנגורנו-קרבאך

לכתבה המלאה
מפה של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה
מפת הסכסוך לאחר הפסקת האש/מערכת וואלה, מערכת וואלה! NEWS

טורקיה אמרה כי הסכסוך פרץ משום שקבוצת מינסק, שהוקמה לתיווך בין הצדדים ושבראשה עומדות רוסיה, צרפת וארצות הברית, לא הצליחה להגיע להסדר במשך כ-30 שנה שחלפו מאז תום המלחמה המקורית. הסבב האחרון היה הקטלני ביותר מאז, והמשבר ההומניטרי שיצר השתלב עם מגיפת הקורונה המכה באזור.

רוסיה, שלה ברית צבאית עם ארמנה ובסיס בשטחה אך גם יחסים קרובים עם אזרבייג'ן, ניהלה את המגעים הדיפלומטיים במנותק מארצות הברית ומצרפת, שנותרו בשוליים. צרפת, שבשטחה קהילה ארמנית גדולה ויחסיה עם טורקיה נמצאים בשפל, אמרה כי דיפלומטים צרפתים ואמריקנים יקיימו מחר שיחות במוסקבה כדי לענות על סוגיות לא פתורות.

שר החוץ של צרפת אמר כי אי-הבהירות נוגעת לסוגיית הפליטים, משך הפסקת האש, הנוכחות של טורקיה ותחילת המשא ומתן על עתיד החבל ההררי.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר כי וושינגטון מברכת על הפסקת האש, אך הוא קרא לשני הצדדים להתקדם לעבר פתרון של קבע לסכסוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully