וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין שרטט קו אדום לארדואן בהסכם לסיום המלחמה בנגורנו-קרבאך

14.11.2020 / 16:42

רוסיה, לפחות בטווח הקצר, יוצאת עם ידה על העליונה כשהצליחה להציב את כוחותיה בדרום הקווקז ולמנוע נוכחות טורקית בשטח. טורקיה מצדה חיזקה את המורל הלאומי, אזרבייג'ן נהנית מההישגים הטריטוריאליים, ואילו ארמניה בדרך לחילופי שלטון אחרי המפלה

בווידאו: פוטין מכריז על הפסקת אש בנגורנו-קרבאך/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין גיבש הסכם שלום שסיים את המלחמה בנגורנו-קרבאך תוך שמירה על ההישגים הטריטוריאליים של אזרבייג'ן הנתמכת על ידי טורקיה. בכך, הוא מנע נוכחות גדולה יותר של טורקיה במחוז שבו רואה מוסקבה כחצר האחורית שלה.

שישה שבועות של לחימה עזה בין אזרבייג'ן לכוחות ארמניים במובלעת בחנו את ההשפעה של רוסיה בדרום הקווקז, חלק מברית המועצות לשעבר שבו היא רואה חיוני להגנה על החזית הדרומית שלה.

שלוש הפסקות האש הקודמות, ששתיים מהן תווכו על ידי רוסיה, קרסו במהרה. אזרבייג'ן הפילה בשוגג מסוק צבאי רוסי, והרגה שני אנשי צוות. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן תמך במתקפה האזרית מבחינה צבאית ודיפלומטית וקיווה לגרוף רווחים ממאמצי התיווך.

בסופו של דבר, פוטין הגשים חלום רוסי בן יותר משני עשורים, והציב כוח של משקיפים רוסים בנגורנו-קרבאך, שנוכחותם יכולה להתחדש בכל חמש שנים. לעת עתה, הוא גם שמר על הכוחות הטורקיים מחוץ לטריטוריה השנויה במחלוקת, ובמקום זה הם יעזרו בניהול מרכז פיקוח על הפסקת האש.

כוח משקיפים של רוסיה במחוז נגורנו-קרבאך, 14 בנובמבר 2020. רויטרס
כוח משקיפים רוסי בנגורנו-קרבאך, היום/רויטרס

ההסכם מרחיב את דריסת הרגל הצבאית של רוסיה, במה שמסתמן כהכרעה בתחרות בין מוסקבה לאנקרה על השפעה באזור, מהסוג שנמשך בסוריה ובלוב. פוטין בלם השתלטות אזרית מלאה בגיבוי הטורקי על כל נגורנו-קרבאך, שלפי הכוחות הארמניים הייתה ימים ספורים לפני נפילה מוחלטת. הוא שם חותם על ההשפעה הרוסית דרך ההסכם, שבו טורקיה לא הייתה אחד הצדדים החותמים.

"במובנים רבים, העסקה עונה על האינטרסים הרוסיים המרכזיים בסכסוך, והיא אולי התוצאה הטובה ביותר (לפחות בטווח הקצר) שמוסקבה יכולה להשיג", אמר אלכסנדר גבוב, עמית בכיר במכון המחקר מרכז קרנגי במוסקבה. "רוסיה פרסה 2,000 משקיפים שלה בנגורנו-קרבאך - דבר שהיא רצתה לעשות עוד בשנת 1994, אך לא הצליחה לעשות. לא יהיו משקיפים חמושים טורקים, וזה חשוב מאוד עבור מוסקבה".

טורקיה אמרה כי הסכם הפסקת האש הוא "הצלחה מקודשת" של בעלת בריתה אזרבייג'ן, שנהנתה גם מנשק ישראלי. ארדואן תיאר את תמיכתה של אנקרה באזרבייג'ן כחלק מהמסע של טורקיה להגיעה "למקומה הראוי בסדר העולמי". הוא אמר כי ההסכם ניפץ את אשליות "הכיבוש הארמני" בשלושת העשורים האחרונים.

מפה של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה
מפה של נגורנו-קרבאך/מערכת וואלה, מערכת וואלה! NEWS

אוזגור אונלוניסרצ'יקלי, מנהל קבוצת המחקר של קרן מרשל הגרמנית באנקרה, אמר כי הנוכחות הרוסית באזור היא התפתחות שלילית עבור טורקיה ואזרבייג'ן, אך העמדה האזרית כעת חזקה בהרבה מלפני שישה שבועות, אז פרץ סבב הלחימה הקשה ביותר בין הצדדים מאז הפסקת האש ב-1994. "אזרבייג'ן זכתה להצלחה רבה בשטח והיא קובעה על ידי הפסקת האש הזו", אמר.

קבוצת המחקר אירואסיה אמרה שארדואן כנראה לא מצטער יתר על המידה על השתלשלות האירועים. "טורקיה שומרת על תפקיד מסוים, אך ברור שהוא משני לזה של רוסיה", נכתב במזכר של הקבוצה. "ככל הנראה ארדואן בסדר עם זה. תמיכתו הצבאית באזרבייג'ן עשתה הבדל גדול במחיר נמוך יחסית לטורקיה, והיא העניקה לאנקרה ניצחון לאומני ומינוף מסוים מול רוסיה".

למרות זאת, נוכחות המשקיפים הרוסים, החמושים ונתמכים על ידי כלי רכב משוריינים, מקפיאים את הסכסוך במצבו הנוכחי ומונעים כל התקדמות נוספת של הכוחות האזריים ובעלי בריתם.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מקבל עדכון על המצב במחוז נגורנו-קרבאך, 13 בנובמבר 2020. רויטרס
לא יזיל דמעה אם השלטון בארמניה יפול. פוטין צופה בעדכון על המצב בשטח, אתמול/רויטרס

מוסקבה, שנמצאת בברית צבאית עם ארמניה ומחזיקה בסיס בשטחה, עשויה להרוויח גם אם ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן יפול מהשלטון. הוא הוביל את המחאה העממית נגד הממשלה ב-2018, שנאלצה לפרוש, ויחסיו עם רוסיה היו לפרקים לא פשוטים.

הוא לא היה מספיק פרו-רוסי בעיני רוסיה ביחס לסוגיות חשובות כמו קודמיו בתפקיד, והוא נתפס כמי שהפיל דור שהיה נאמן לקרמלין. בשבוע האחרון יצאו אלפים לרחובות הבירה ירבאן ודרשו מפשיניאן להתפטר, אחרי שכינו אותו "בוגד" על שחתם על ההסכם.

מוסקבה לא צפויה להזיל דמעה אם הוא יפול, אך מרק גלאוטי, עמית בכיר במכון לשירותים מלכותיים, אמר כי חרף ההישג הדיפלומטי של מוסקבה, הסכם הפסקת האש נועד לייפות את המצב. "זה ניהול הפסדים. רוסיה, שמבחינה אזורית היא חזקה ביכולותיה, אבל חלשה בנחישותה, מנסה להוציא את המיטב מהמצב, ותוך כדי התהליך היא מאכזבת את בעלי בריתה ולא עושה כלום כדי להרתיע את אלו הקוראים עליה תיגר", כתב במאמר דעה ב"מוסקבה טיימס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully