וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה וסין נזהרות מלברך את ביידן, בעלי בריתה של ארה"ב נלהבים

9.11.2020 / 14:26

בייג'ינג ומוסקבה אמרו כי הן מודעות להכרזת הניצחון, אך ממתינות לתוצאות הרשמיות בשל סירובו של טראמפ להכיר בהפסד. באירופה, מנגד, כבר מצפים לעבוד עם הנשיא הדמוקרטי

בווידאו: ביידן אומר שהעבודה על החיסון לקורונה חייבת להיות שקופה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

רוסיה וסין, שתי יריבותיה המרכזיות של ארצות הברית, ממתינות עם הכרתן בניצחונו של ג'ו ביידן וממתינות לתוצאות הרשמיות. כל זאת בזמן שרוב מנהיגי העולם, בראשם בעלי בריתה של ארצות הברית, כבר בירכו את המועמד הדמוקרטי, למרות סירובו של הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ להכיר בהפסדו.

"אנחנו מודעים לכך שביידן הכריז ניצחון בבחירות", אמר דובר משרד החוץ של סין, וונג וונבין בתדרוך יומי לתקשורת. "אנחנו מבינים שתוצאות הבחירות לנשיאות ייקבעו בהתאם לחוק וההליכים בארצות הברית".

ב-2016, נשיא סין שי ג'ינגפינג שלח את איחוליו לטראמפ ב-9 בנובמבר, יום אחרי הבחירות, אך היחסים בין שתי הכלכלות הגדולות ביותר בעולם בשפל של כמה עשורים. הן נמצאות במחלוקת על נושאי מסחר וטכנולוגיה, וכן על הונג קונג ומגיפת הקורונה. ממשל טראמפ הטיל סנקציות מרובות על בייג'ינג.

בזמן שביידן צפוי לשמור על קו נוקשה נגד סין, הוא כינה את שי "בריון" והבטיח להוביל קמפיין שמטרתו "ללחוץ, לבודד ולהעניש את סין" - הוא ככל הנראה יעשה זאת בגישה מדודה ורב-לאומית יותר.

בכלי התקשורת הרשמיים בסין הביעו אופטימיות במאמרי המערכת, ואמרו כי היחסים בין המדינות עשויים לשוב ליציבות רבה יותר, קודם כל בתחום מדיניות הסחר.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימר פוטין במהלך מסע"ת במסגרת הפסגה בהלסינקי, פינלנד 16 ביולי 2018. רויטרס
ברוסיה יצטרכו לחשב מסלול מחדש. פוטין וטראמפ בהלסינקי, 2018/רויטרס

במוסקבה, הנשיא ולדימיר פוטין טרם הגיב לניצחון של ביידן. לפני הבחירות, נראה שהוא הולך בין הטיפות - הוא תקף את הרטוריקה האנטי-רוסית של ביידן, אבל בירך על דבריו על הסכמי בקרת נשק. הוא אף הגן על בנו של ביידן, האנטר, מפני המתקפות של טראמפ.

"אנחנו חושבים שצריך להמתין לתוצאות הספירה הרשמית", אמר דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, בשיחת ועידה עם כתבים.

כשנשאל מדוע ב-2016 בירך פוטין את טראמפ מיד אחרי ניצחונו על הילרי קלינטון, אמר פסקוב כי יש הבדל ברור, לאור הצהרותיו של הנשיא המכהן כי הוא ייאבק משפטית בניצחון המסתמן של יריבו. הפער בסך הקולות בין ביידן לבין טראמפ הוא יותר מארבעה מיליון, והמועמד הדמוקרטי גם חצה את רף 270 האלקטורים הנדרשים לפי רשתות הטלוויזיה.

היחסים בין וושינגטון למוסקבה צנחו לשפל החמור ביותר מאז המלחמה הקרה ב-2014, אחרי שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים מאוקראינה. ביידן היה אז סגנו של הנשיא ברק אובמה. המתיחות החריפה עוד יותר אחרי שארצות הברית האשימה את רוסיה במעורבות בבחירות לנשיאות ב-2016 בניסיון להטות אותן לטובת טראמפ, אך בקרמלין הכחישו זאת וגם הנשיא עצמו כינה זאת "תרמית".

נאום הניצחון של הנשיא הנבחר בארצות הברית ג'ו ביידן בדלוואר. 8 בנובמבר 2020. רויטרס
באירופה נושמים לרווחה. ג'ו וג'יל ביידן בעת נאום הניצחון, אתמול/רויטרס

לעומת סין ורוסיה, כמה מבעלות בריתה החזקות והקרובות ביותר של ארצות הברית באירופה, במזרח התיכון ובאסיה מיהרו לברך את ביידן, בעוד שאחרות, שהיו קרובות מאוד לממשל טראמפ כמו ישראל וערב הסעודית, הצטרפו מאוחר יותר.

מי שלא הסתירה את ציפייתה לדף חדש עם ארצות הברית היא קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שתחת כהונת טראמפ יחסי המדינות היו מתוחים ביותר. היא קראה היום לאיחוד האירופי ולארצות הברית לעבוד "כתף אל כתף", תיארה את ביידן כמנהיג מנוסה המכיר היטב את גרמניה ואירופה והדגישה את הערכים והאינטרסים המשותפים של שתי המדינות, החברות בנאט"ו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully