וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרבייג'ן כבשה את העיר השנייה בגודלה בנגורנו-קרבאך

עודכן לאחרונה: 9.11.2020 / 18:52

הנשיא אלייב הכריז כי הצבא השתלט על שושה, המכונה בפני הארמנים שושי ובעלת חשיבות אסטרטגית ותרבותית לשני הצדדים. תושבים בבאקו יצאו לחגוג, והארמנים הודו בנפילתה. מסוק רוסי הופל בארמניה, שרוצה לגרור את מוסקבה ללחימה

בווידאו: הפסקת אש נוספת בנגורנו-קרבאך קרסה/צילום: רויטרס

אזרחים אזרים חגגו ברחובות באקו לאחר שהנשיא אילהם אלייב הכריז כי כוחות הצבא כבשו את שושה, העיר השנייה בגודלה במובלעת נגורנו-קרבאך. גורמים ארמניים הכחישו תחילה כי העיר נפלה, אולם הודו בכך במהלך היום (שני) ואמרו כי בירת החבל סטפנקרט נמצאת בסכנה. לשושה, שבפני הארמנים מכונה שושי, יש חשיבות תרבותית ואסטרטגית עבור שני הצדדים, והיא נמצאת 15 ק"מ מדרום לסטפנקרט.

יותר מאלף איש נהרגו בששת שבועות הלחימה בנגורנו-קרבאך, מובלעת הררית המוכרת בעולם כחלק מאזרבייג'ן אך מאוכלסת ונשלטת על ידי ארמנים אתניים. החשש הוא שטורקיה ורוסיה ייגררו לסכסוך, והוא גבר היום אחרי שמשרד ההגנה של רוסיה אמר כי מסוק צבאי הופל בשמי ארמניה, ושני אנשי צוות נהרגו. במשרד ההגנה אמרו כי הם פתחו בחקירה.

חיילים ארמנים הולכים בכביש סמוך לגבול בין נגורנו-קרבאך לארמניה, 8 בנובמבר 2020. AP
חיילים ארמנים בכביש סמוך לגבול בין נגורנו-קרבאך לארמניה, אתמול/AP

אזרבייג'ן, המחוזקת בתמיכת טורקיה, התקדמה משמעותית בשטחי המובלעת במהלך סבב הלחימה הקשה ביותר זה יותר מרבע מאה. בתוך חודש אחד, היא כבשה את רוב האדמות סביב נגורנו-קרבאך ובתוכה שאותן איבדה במלחמה הקודמת בשנות ה-90.

"(היום הזה) יהיה יום נהדר בתולדות אזרבייג'ן", אמר אתמול אלייב בהצהרתו על כיבוש העיר. בבאקו התכנסו תושבים רבים שחגגו, הניפו דגלים וקראו סיסמאות, בזמן שנהגים צפרו ממכוניותיהם.

בכירים בנגורנו-קרבאך ובמשרד ההגנה של ארמניה הכחישו את הצהרתו של אלייב, אך היום הודה דוברו של מנהיג החבל כי העיר מוקפת התהום נפלה. העיר הייתה מאוכלסת בתושבים אזרים לפני המלחמה שנמשכה בין 1991 ל-1994, ושבה נהרגו 30 אלף איש.

טורקיה בירכה את אזרבייג'ן אחרי הכרזתה על כיבוש העיר. "אני מברך את אחיי האזרים על הניצחון בשושה", אמר נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שנאם בצפון-מערב המדינה. "אני מאמין שזה סימן לכך שיתר האדמות הכבושות ישוחררו בקרוב גם כן".

חגיגות ברחובות באקו אחר שנשיא אזרבייג'ן הכריז על כיבוש העיר שושי בקרבות בנגורנו-קרבאך, 8 בנובמבר 2020. רויטרס
תושבים בבאקו חוגגים את ההודעה על כיבוש העיר, אתמול/רויטרס

ביום שבת שוחח ארדואן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ואמר כי ארמניה חייבת לסגת מהשטחים האזריים ויש "לשכנע אותה לשבת לשולחן המשא ומתן". בקרמלין אמרו כי פוטין אמר לארדואן שהוא שוחח עם מנהיגי שתי המדינות, שהיו בעבר חלק מברית המועצות, והתמקד ב"מציאת פתרונות להפסקה מהירה של פעולות האיבה ולהסדר פוליטי ודיפלומטי".

הלחימה נמשכת למרות כמה ניסיונות בינלאומיים להפסקת אש, שניים מהם של רוסיה ואחד היה יוזמה אמריקנית , אולם אלו קרסו מידית. מוסקבה, שנמצאת בברית הגנה עם ארמניה אך מחזיקה ביחסים קרובים גם עם אזרבייג'ן, חוששת מהנוכחות של לוחמים זרים בשורות האזריים, אולם בבאקו ובאנקרה מכחישים זאת.

ארמניה פנתה לרוסיה כדי שזו תעזור לה, אך בקרמלין הדגישו כי יתערבו רק אם הלחימה תגיע לשטחה שלה. שום מדינה בעולם לא מכירה בנגורנו-קרבאך, אפילו לא ארמניה, והשטח נחשב לחלק מאזרבייג'ן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully