וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיווך האמריקני לא עזר: הפסקת אש נוספת בנגורנו-קרבאך קרסה

דקות אחרי כניסתה לתוקף, ארמניה ואזרבייג'ן האשימו זו את זה בהפרות של ההפוגה, השלישית במספר מאז תחילת המלחמה במובלעת הבדלנית לפני חודש. נשיא אזרבייג'ן: הפתרון - באמצעים צבאיים ופוליטיים

בווידאו: התפרצות קורונה במחוז שינג'יאנג בסין/צילום: רויטרס

ניסיון נוסף להפסקת אש בסכסוך בנגורנו-קרבאך קרס היום (שני) מיד לאחר תחילתו, כשארמניה ואזרבייג'ן החליפו האשמות על הפרת היוזמה שעליה הסכימו אתמול בתיווך ארצות הברית, שאירחה את שרי החוץ של שתי המדינות. שתי ההפוגות הקודמות, שהושגו בתיווך רוסיה וצרפת, התמוטטו אף הן כבר בתחילתן.

פחות משעה מאז תחילת הפסקת האש בשעה 8:00, אמרו במשרד החוץ באזרבייג'ן כי ארמניה הפגיזה את העיריה טרטר וכפרים נוספים ב"הפרה בוטה" של ההבנות.

במשרד ההגנה של ארמניה אמרו כי הכוחות האזריים "הפרו בבוטות" את הפסקת האש עם הפגזה ארטילרית על עמדות שונות לאורך קו החזית במובלעת ההררית.

יותר מאלף איש נהרגו מאז תחילת המלחמה ב-27 בספטמבר, הקשה ביותר מאז שהבדלנים הארמנים במובלעת שבשטח אזרבייג'ן הכריזו על עצמאות עם קריסת ברית המועצות. במלחמה ההיא, שהסתיימה בהפסקת אש ב-1994, נהרגו כ-30 אלף איש. שום מדינה בעולם, כולל ארמניה, לא מכירה בעצמאות נגורנו-קרבאך, אלא רואים בה חלק משטחה של אזרבייג'ן.

חיילים ארמניים מתאמנים לקראת יציאה ללחימה בנגורנו -קרבאך,  25 באוקטובר 2020. רויטרס
מחפשים מתנדבים לקו החזית. כוחות ארמניים עוברים אימונים/רויטרס

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב אמר היום בנאום לאומה כי ארצו רוצה לפתור את הסכסוך באמצעים פוליטיים וצבאיים. הוא שב על דרישתו לנסיגת הבדלנים הארמנים כדי לעצור את הלחימה, המאיימת על אספקת אנרגיה לשווקים בעולם.

אזרבייג'ן טוענת שהיא רשמה הישגים משמעותיים בשטח מאז תחילת הלחימה, במיוחד באזורי החיץ שמחוץ לקרבאך הנמצאים בשליטת הבדלנים הארמנים. ארמניה הודתה כי היא ספגה אבידות וקראה למתנדבים להצטרף לחזית.

בסוכנות הידיעות הצרפתית דווח כי בירת החבל, סטפנקרט, הייתה שקטה יותר בימים האחרונים אחרי הפגזות כבדות במהלך הלחימה. כתבי הסוכנות אמרו כי עשר דקות לפני תחילת הפסקת האש, נשמע פיצוץ ועשן היתמר מגבעה סמוכה. קולות הלחימה מהחזית דעכו הבוקר בהשוואה לימים קודמים, אף שרעשי הפגזה עדיין נשמעו מרחוק.

עוד בוואלה!

אזרחים בקו החזית בלחימה בנגורנו-קרבאך

לכתבה המלאה

הבדלנים הארמנים דיווחו על כאלף הרוגים משורותיהם מאז תחילת הלחימה, לצד עשרות אזרחים שנהרגו בהפגזות ובהפצצות. אזרבייג'ן, הנתמכת על ידי טורקיה ומצוידת בנשק ישראלי, דיווחה על עשרות אזרחים הרוגים, אך לא שחררה את מספר האבידות הצבאיות שלה, שלפי ההערכות גבוה. באקו ואנקרה מכחישות כי לוחמים סורים משתתפים בלחימה, כפי שטוענת ארמניה, צרפת, רוסיה ומדינות אחרות.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שמקיים קשרים קרובים עם שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר, אמר בסוף השבוע האחרון כי כמעט 5,000 איש נהרגו בקרבות. בשלב זה מוסקבה טרם לקחה צד בסכסוך, חרף העובדה שיש לה ברית צבאית עם ארמניה ובסיס במדינה.

מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

אזרבייג'ן רוצה שטורקיה תהיה חלק מהמשא ומתן, שעד היום הובהל על ידי רוסיה, צרפת וארצות הברית, שעומדות בראש "קבוצת מינסק". השיחות לא הניבו עד היום הסדר לסכסוך, ובאקו דורשת את נסיגת הבדלנים הארמנים ממה שהיא מגדירה בתור שטח כבוש. שרי החוץ של המדינות החברות בקבוצת מינסק אמורים להיפגש בז'נבה ביום חמישי בניסיון להגיע להסדר.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר אתמול לאחר ההודעה על הפסקת אש חדשה כי המשא ומתן היה "אינטנסיבי".

מדינה נוספת המודאגת מהסכסוך היא איראן, הגובלת בשתי המדינות ומקיימת עמן קשרים טובים. בימים האחרונים התפרסו כוחות איראניים בגבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully