וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת האש על סף קריסה: אזרבייג'ן השמידה טילים בשטח ארמניה

14.10.2020 / 21:52

באקו האשימה את ירבאן בתכנון להשתלט על צינורות הגז והנפט שלה. פוטין וארדואן שוחחו וקראו לשמור על ההפוגה שתיווכה רוסיה, אך נשיא טורקיה רוצה פתרון קבע. זינוק במכירות הנשק של טורקיה לאזרים לפני פרוץ הלחימה. יותר מ-600 נהרגו, חשש ממשבר הומניטרי

בווידאו: מנהיג הארמנים בקרבאך מאשים את אזרבייג'ן ברצח עם/צילום: רויטרס

אזרבייג'ן האשימה היום (רביעי) את ארמניה בניסיון לתקוף את צינורות הגז והנפט שלה, והשמידה טילים על אדמתה שלטענתה היו מוכנים לתקיפתה. היא הזהירה מתגובה "חמורה", עם המשך ההפרות של הפסקת האש השברירית במובלעת נגורנו-קרבאך.

ארמניה הכחישה את הטענות של אזרבייג'ן ואמרה כי באקו מנסה להשתלט על הטריטוריה הקטנה, שבשליטת בדלנים ארמנים, חרף הפוגה הומניטרית שהוכרזה בשבת בתיווך רוסיה.

רוסיה מנסה להרגיע את הרוחות וקוראת לשתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר לשמור על הפסקת האש, אך היא חלוקה עם טורקיה על הלחימה שפרצה במובלעת שמוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית כחלק מאזרבייג'ן.

היום שוחחו הנשיאים ולדימיר פוטין ורג'פ טייפ ארדואן, שאמר כי אנקרה רוצה פתרון קבע לסכסוך.
הקרמלין מסר כי פוטין הביע דאגה מנוכחותם של לוחמים מהמזרח התיכון בשדה הקרב, טענה שאותה מכחישים בטורקיה ובאזרבייג'ן. על פי הקרמלין, שני המנהיגים הסכימו על חשיבות הפסקת האש.

החשש הוא ששתי המעצמות ייגררו למלחמה, הקשה ביותר מאז זו שהחלה אחרי הכרזת עצמאות של נגורנו-קרבאך עם קריסת ברית המועצות. במלחמה ההיא, שפרצה ב-1991 והסתיימה בהפסקת אש ב-1994, נהרגו כ-30 אלף איש. יותר מ-600 איש נהרגו מאז פרוץ הלחימה הנוכחית ב-27 בספטמבר, רובם אנשי צבא נגורנו-קרבאך.

תיעוד של צבא אזרבייג'ן מתקיפת משגרי טילים בשטח ארמניה, 14 באוקטובר 2020. משרד ההגנה של אזרבייג'ן, אתר רשמי
משגרי טילים בשטח ארמניה שהותקפו על ידי צבא אזרבייג'ן/אתר רשמי, משרד ההגנה של אזרבייג'ן

נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, טען בריאיון לרשת הטורקית "האברטורק" שארמניה מנסה להשתלט על "הצינורות שלנו" ואמר כי "ההשלכות יהיו חמורות" עבורם. הצינורות מובילים גז ונפט לשווקים באירופה.

ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, אמר מצדו כי המצב הוא די קשה, והאשים את אזרבייג'ן וטורקיה בכך שהן לא רוצות "לעצור את התוקפנות" שלהן. לדבריו, אזרבייג'ן מנסה לכבוש את נגורנו-קרבאך. הנהגת אזרבייג'ן משתמשת בשפה דומה נגד הארמנים שבטריטוריה ההררית.

"עלינו להתאחד כדי לעצור את האויב ולהשיג עצמאות לקרבאך", אמר פשיניאן בנאום לאומה. שום מדינה לא מכירה בעצמאות החבל, אפילו לא ארמניה שתומכת בו צבאית וכלכלית. בארמניה מאשימים את טורקיה בחבלה בהפסקת האש כחלק מניסיון לבצע רצח-עם נוסף בעמה.

לאזרבייג'ן, שרוב אזרחיה שיעים, עוצמה צבאית רבה יותר מאשר לארמניה, שרוב אזרחיה נוצרים. על פי נתוני הייצוא הטורקי, באקו רכשה ציוד צבאי בסך 77.1 מיליון דולר מטורקיה בחודש שלפני תחילת הלחימה. היצוא הצבאי של טורקיה לבעלת בריתה גדל השנה פי שישה.

הממשל של נגורנו-קרבאך הודה בכמה מפלות בלחימה, שהובילה לחשש ממשבר הומניטרי, אך לדבריו המצב נמצא בשליטה. "עוד לא מאוחר לפתור את הסכסוך בדרכי שלום דרך משא ומתן", אמר מנהיג החבל, אריק הרוטיוניאן. "אבל אם האויב לא רוצה בכך, אנחנו מוכנים להילחם עד הסוף".

אתרי טילים בארמניה הותקפו

כל אחד מהצדדים מאשים את השני בתקיפת שטחים אזרחיים בהפגזות, רקטות וטילים. ארמניה האשימה את אזרבייג'ן בתקיפת בית חולים בקרבאך, שמחצית מתושבי עיר הבירה סטפנקרט נעקרו מבתיהם מאז תחילת הקרבות.

לפי משרד ההגנה של אזרבייג'ן, הושמדו בלילה שבין שלישי לרביעי משגרי טילי טוצ'קה OTR-21 לטווח קצר, שהיו מכוונים נגד ערים בשטחה. דוברת משרד ההגנה של ארמניה אישרה כי הותקפו עמדות באזור זה, אך היא הכחישה שהכוחות הארמניים ירו ולו טיל או פגז אחד לשטח אזרבייג'ן.

היא אמרה כי צבא ארמניה "שומרת את הזכות לתקוף כל מתקן צבאי או תנועת כוחות בטריטוריה של אזרבייג'ן".

מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

אלייב טען כי אזרבייג'ן השתלטה על שמונה כפרים במחוזות פיזולי וחוג'וונד. באזרבייג'ן הכחישו את הטענות של ארמניה כי היא הפליה מטוס קרב שלה מדגם סוחוי-25 וכן תקיפת מל"ט בשטח ארמניה שבה נטען שנפצע נער בן 14.

רוסיה, שנמצאת בברית הגנה עם ארמניה ומחזיקה בבסיס צבאי במדינה, תקפה את הרמיזות של טורקיה ואזרבייג'ן לפתרון הסכסוך באמצעים צבאיים. היא רוצה שהפסקת האש תכובד וששני הצדדים יחליפו שבויים ומתים.

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר כי יהיה זה נכון לפרוס כוח משקיפים צבאי של רוסיה בקו החזית בנגורנו-קרבאך, אך אמר כי זה תלוי באזרבייג'ן ובארמניה. הוא גם אמר כי יש להעלות לדיונים תכנית שתכלול שליטה של אזרבייג'ן על כמה אזורים סביב המובלעת, אבל לא פירט מעבר לכך. רוסיה מקיימת קשרים קרובים גם עם אזרבייג'ן, ומוכרת לה נשק רב.

למרות הביקורת מצד חברותיה של טורקיה בנאט"ו, היא מתעקשת על תמיכתה באזרבייג'ן. הנשיא ארדואן אמר כי מאמצי התיווך שמובילות צרפת, ארצות הברית ורוסיה תקועים וכי על נגורנו-קרבאך לשוב לשליטת אזרבייג'ן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully