וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולים מצטופפים במקלטים, והקורונה מתפשטת בזמן הלחימה בנגורנו-קרבאך

עודכן לאחרונה: 22.10.2020 / 0:22

הצוותים הרפואיים במובלעת הבדלנית עסוקים בנפגעים הרבים, ורבים מהם נדבקו בעצמם - אך אין זמן לנוח. "לאף אחד אין זכות לשבת בצד", אמר שר הבריאות. החולים הקשים מפונים לארמניה, ומתנדבים מחלקים תרופות במקלטים. "אין זמן לחשוב על הנגיף, חשובה יותר המלחמה"

בווידאו: בית החולים בקרבאך שלטענת ארמניה אזרבייג'ן תקפה/צילום: משרד ההגנה של ארמניה

חולי קורונה מצטופפים במרתפים קרים לצד תושבים בריאים כדי להסתתר מההפגזות על נגורנו-קרבאך, בזמן שרופאים בחבל שאובחנו כחיוביים לנגיף מנתחים פצועים בלחימה. זאת המציאות העגומה של המגיפה במובלעת החווה שבועות של לחימה קשה.

הקרבות בין הכוחות האזריים לבדלנים הארמנים השולטים במובלעת ההררית שבשטחה של אזרבייג'ן הם הקשים ביותר מאז הפסקת האש של 1994 שסיימה את המלחמה. מאות בני אדם נהרגו בשלושה שבועות של לחימה, ושתי הפסקות אש שהוכרזו לא החזיקו מעמד. מצב זה הפנה את המשאבים המוגבלים מהמאבק בקורונה לצורכי לחימה.

מאז פרוץ הקרבות ב-27 בספטמבר, איתור המגעים עם הנדבקים נעצר, וירי הארטילריה והרקטות האינטנסיבי אילץ את התושבים להצטופף בבונקרים, שם בלתי אפשרי להפריד בין חולים לבריאים. צוותי הרפואה נפגעו בצורה קשה במיוחד.

"כמעט כולם נדבקו, חלק בצורה קלה ואחרים בצורה קשה", אמרה מלבינה בדליאן, מנהלת המרפאה למחלות מדבקות בבירת המחוז סטפנקרט, על הצוותים הרפואיים.

חולי נגיף הקורונה שוכבים במרפאה למחלות זיהומיות באזור הבדלני בנגורנו קרבאך, 20 באוקטובר 2020. AP
זינוק במספר הנדבקים גם בארמניה. חולי קורונה בסטפנקרט/AP

עם זאת, באמצע המלחמה, כשפצועים מציפים את בתי החולים, אין הרבה מה לעשות פרט להמשך העבודה.

"רופאים ואחים רבים יודעים שהם נדבקו", אמר אררט אוהנג'אניאן, שר הבריאות בממשלה המחוזית של נגורנו-קרבאך. "הם יכולים לשכב בפינה כדי להוריד את החום ואז לקום ולהמשיך בניתוחים. לאף אחד אין זכות עכשיו לשבת בצד".

לדבריו, מאז תחילת ההסלמה, לצוותים הרפואיים אין זמן או משאבים להתמודד עם המגיפה. "אין לנו זמן לאתר את הנדבקים בזמן שסטפנקרט תחת הפגזה כבדה, וזה מאפשר לנגיף להתפשט", אמר. אוהנג'אניאן עצמו אובחן כחיובי לקורונה לפני יותר משבוע, וגם הוא המשיך לעבוד כשהוא סובל מחום ומדלקת ריאות.

הוא אמר כי בשבוע החולף ההפגזות על העיר דעכו, וצוותי הרפואה הצליחו סוף סוף לבקר במקומות מחסה ובמקלטים כדי לאתר את החולים. לדבריו, הבדיקות השגרתיות והבידוד של החולים התחדשו. החולים קשה נשלחו לארמניה, בעוד שאחרים פונו לבתי חולים או קיבלו טיפול בבתיהם. עם זאת, אוהנג'אניאן אמר כי לרשויות עדיין אין ידיעה מבוססת על כמה אנשים נדבקו.

חולי נגיף הקורונה שוכבים במרפאה למחלות זיהומיות באזור הבדלני בנגורנו קרבאך, 20 באוקטובר 2020. AP
אין לנו זמן לאתר את הנדבקים, וזה מאפשר לנגיף להתפשט"/AP
אישה מכסה את בעלה אשר נחשד כי מי שפיתח תסמינים לנגיף הקורונה במרפאה למחלות זיהומיות באזור הבדלני בנגורנו קרבאך, 20 באוקטובר 2020. AP
"לא יכולים להיכנס לבידוד". חולי קורונה בסטפנקרט/AP

ארמניה, התומכת במחוז הבדלני דרך מסדרון יבשתי, חוותה עלייה חדה במספר הנדבקים בשבועות האחרונים. ממוצע הנדבקים היומי בשבוע האחרון בארמניה כמעט שולש מאז תחילת החודש ל-44 מקרים לכל מאה אלף איש.

בינתיים, תושבים ואנשי רפואה מתנדבים לחלק תרופות לאלו המסתתרים במרתפים ולעזור באיתור הנדבקים.

ארם גרגוריאן, רופא המתנדב לבקר את אלו המסתתרים מההפגזות, אמר כי התנאים הצפופים במקלטים מאיצים את התפשטות הווירוס.

"ההפגזה המתמשכת מאלצת אנשים להישאר בקבוצות צמודות במקלטים, והם לא יכולים להיכנס לבידוד", אמר. "אפילו אלו עם חום ועם סימנים קליניים לקוביד-19 לא יכולים לקבל טיפול או ללכת לבית החולים".

אירנה מוסליאן, תושבת סטפנקרט המסתתרת במקלט עם שכניה, אמרה כי המלחמה דחקה הצדה את המגיפה.

"אין לנו זמן לחשוב על הנגיף", אמרה.

אפילו במרפאה למחלות מדבקות בסטפנקרט, חולי הקורונה נאלצים להסתתר במקלט.

ארביק ישראליאן, אישה שביקרה את בעלה המטופל במרפאה, סבורה כי המגיפה היא אתגר - אבל התושבים דואגים בעיקר מהמלחמה. "אנשים נדבקים, אבל נעבור זאת", אמרה. "הדבר הכי חשוב שלא תהיה מלחמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully