וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארמניה ביקשה סיוע ביטחוני מרוסיה; רגיעה נוספת מול אזרבייג'ן קרסה

שרי החוץ של המדינות הנלחמות בנגורנו-קרבאך ערכו שיחות בז'נבה וסיכמו על הפסקת אש רביעית ביניהן, אך שעות אחר כך חיילים אזרים נכנסו עמוק יותר לתוך המובלעת. ראש ממשלת ארמניה פנה מפוטין בבקשה עזרה, והציב את רוסיה בעמדה בעייתית

בווידאו: הפסקת אש נוספת בנגורנו-קרבאך קרסה/צילום: רויטרס

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן ביקש היום (שבת) מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לשקול לספק למדינתו סיוע ביטחוני במטרה לסיים את הלחימה נגד אזרבייג'אן בנגורנו-קרבאך. הקרמלין עדיין לא הגיב לבקשה, שהגיעה ברקע שבירת הפסקת האש שהוסכמה אמש.

מוקדם יותר, חיילים אזרים נכנסו עמוק יותר לתוך המובלעת, המהווה את מוקד ההסלמה בין המדינות זה יותר מחודש. שעות ספורות אחרי שהסכימו להימנע מפגיעה מכוונת באזרחים, הצדדים האשימו אחד את השני בהפרת ההבטחה.

רוסיה מתחזקת בסיס צבאי בארמניה, וחתמה בעבר על מסמך המגביל את השימוש בו להגנה על בעלת בריתה במקרה של עוינות מצד מדינה זרה. כעת, היא ניצבת בפני איזון עדין, בניסיון לשמר את היחסים הטובים עם אזרבייג'ן ולהימנע מעימות עם טורקיה.

בקשתו של פשיניאן מציבה את רוסיה בעמדה בעייתית: הצטרפות ללחימה כרוכה בהשלכות בלתי צפויות ובסכנה לפתיחת חזית מול טורקיה, בעוד סירוב להצעה להגן על ארמניה יפגע באמינותה.

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן בבית חולים צבאי ביירבאן, 31 באוקטובר 2020. רויטרס
פשיניאן בבית חולים צבאי ביירבאן, לפני שבוע/רויטרס

הסיכום המוקדם בין ארמניה ואזרבייג'ן הוחלט במסגרת שיחות שנערכו בז'נבה. המדינות החליטו להימנע מפגיעה מכוונת באזרחים, שמאות מהם נהרגו עד כה, ועל חילופי גופות לוחמים והכנת רשימה של שבויי מלחמה בתוך שבוע, במטרה להחליף ביניהם בסופו של דבר.

ההסכם, שהוא למעשה הפסקת האש הרביעית מאז החלה הלחימה, הושג במהלך שיחות בשוויץ בין שרי חוץ ושליחים מצרפת, רוסיה וארצות הברית, שעומדות בראש "קבוצת מינסק" שהורכבה כדי לתווך בין הצדדים הלוחמים. בהצרה שנתנו לאחר השיחות, אמרו המעצמות כי ארמניה ואזרבייג'ן הבטיחו להציע מנגנוני פיקוח על הפסקות האש.

מוקדם יותר, ארגוני זכויות אדם קראו להפסיק את השימוש בכלי נשק אסורים מצד שני הצדדים באופן מידי. זאת, לאחר שאימתו שימוש בתחמושת לא חוקית מסוג "פצצות מצרר" על ידי אזרבייג'ן בארבע תקריות שונות, וזיהו תחמושת זהה שנורתה או סופקה על ידי כוחות ארמנים בתקיפה שביצעו השבוע על העיר האזרית ברדה.

עוד בוואלה!

לארמנים אין על מי להישען (בטח לא על ישראל), אלא על עצמם

לכתבה המלאה
הרס בעיר סטפנקרט, נגורנו-קרבאך, במהלך הלחימה עם אזרבייג'ן, 23 באוקטובר 2020. AP
הסכימו להימנע מפגיעה מכוונת באזרחים. הרס בעיר סטפנקרט, נגורנו-קרבאך/AP

יותר מאלף איש נהרגו מאז תחילת המלחמה ב-27 בספטמבר, הקשה ביותר מאז שהבדלנים הארמנים במובלעת הכריזו על עצמאות עם קריסת ברית המועצות. במלחמה ההיא, שהסתיימה בהפסקת אש ב-1994, נהרגו כ-30 אלף איש. אף מדינה בעולם, כולל ארמניה, לא מכירה בעצמאות נגורנו-קרבאך, והיא מוכרת כחלק משטחה של אזרבייג'ן.

נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, אמר כי הצבא האזרי השתלט על תשעה יישובים נוספים בחבל הארץ. האזורים אליהם התייחס נמצאים בחלק הדרומי של האזור, בסמוך לגבול עם איראן. ההישגים הצבאיים שאזרבייג'ן השיגה מתחילת הלחימה מקשים על המשא ומתן למציאת הסדר. אלייב דחה כל פתרון שישאיר ארמנים בשליטה על האזור, אותו שתי המדינות רואות כחלק ממולדתן ההיסטורית.

ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, אמר כי יש להפריד את חבל הארץ בעל הצביון האתני הארמני מאזרבייג'ן.

מפת הסכסוך של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
יותר מאלף הרוגים/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

הפסקת האש האחרונה, השלישית במספר, הוכרזה בתיווך שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ביום ראשון האחרון. מאז, הלחימה נמשכה באופן לא סדיר כשממשרד הביטחון של אזרבייג'ן נמסר כי עמדות צבאיות ויישובים במדינה נתונים תחת אש.

כמו כן, ממשרד ההגנה בנגורנו-קרבאך נמסר כי סיכלו התקפות אזריות וכי התחדשה ההפגזה על אזורי מגורים בעיירות שבחבל הארץ. עוד נכתב כי נלכד לוחם מסוריה. זאת, בעוד שבאקו ואנקרה מכחישות כי לוחמים סורים משתתפים בלחימה, כפי שטוענות ארמניה, צרפת, רוסיה ומדינות אחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully