הפגנה של חברי הקהילה הארמנית מול משרד החוץ בירושלים נגד חימוש אזרבייג'ן ונגד טורקיה, 22 באוקטובר 2020. רויטרס
הפגנה של חברי הקהילה הארמנית מול משרד החוץ בירושלים נגד חימוש אזרבייג'ן ונגד טורקיה, 22 באוקטובר 2020/רויטרס

לארמנים אין על מי להישען (בטח לא על ישראל), אלא על עצמם

24.10.2020 / 14:43

מאז תחילת המלחמה האחרונה מול אזרבייג'ן, הפזורה הארמנית בעולם התגייסה לטובת המולדת. למרות הדמיון ההיסטורי בין הסבל של הארמנים לסבל היהודים, ישראל מחמשת את אזרבייג'ן ומוצאת עצמה בצד של טורקיה בסכסוך. "אין לנו מה להציע לישראל, אנחנו סומכים רק על עצמנו"

פחות משלושה מיליון איש חיים בשטחה של ארמניה, אך כמו מדינה קטנה אחרת בראשית ימיה היא סומכת את ידיה על בני עמה שבגולה. לפי ההערכות, כשמונה מיליון איש ממוצא ארמני חיים פזורים ברחבי העולם, ומאז פרוץ הלחימה מול אזרבייג'ן לפני כמעט חודש הם מתנדבים לקו החזית, יוצאים להפגנות בבירות מערביות ומנהלים קמפיינים ברשתות החברתיות במה שהם רואים מלחמה על המולדת.

אחרי כמעט רבע מאה של משא ומתן תקוע, וסבבי לחימה ספורדיים, נדמה שהסכסוך בין אזרבייג'ן לבין הכוחות הבדלניים הארמניים בחבל נגורנו-קרבאך עשוי להגיע להכרעה. האזרים, שהתחמשו בכלי נשק חדישים מטורקיה ומישראל, נמצאים במומנטום והארמנים מתקשים לבלום אותם. קריאותיהם לסיוע בינלאומי נופלות ברובן על אוזניים ערלות, כשגם הפטרון המרכזי, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, יושב על הגדר בשלב זה.

הארמנים, כמו עם אחר במרחב, חשים תמידית תחת מצור ואיום קיומי. כמו השואה הצרובה בנרטיב הישראלי והיהודי, רצח העם שביצעו בהם העות'מאנים בתחילת המאה הקודמת לקראת סיום מלחמת העולם הראשונה, חקוק היטב אצל הארמנים. בניגוד לשואה, שהכחשתה (עדיין) שמורה לחוגים קיצוניים, רצח העם הארמני אינו קונצנזוס בינלאומי.

טורקיה מסרבת להכיר בו ועל כן מדינות רבות חוששות מתגובתה של אנקרה. וכך, גם ישראל, שלה לכאורה אמורה להיות הבנה עמוקה לטראומה הארמנית, נמנעת מהכרה רשמית במעשי ההרג שבהם נהרגו בין 800 אלף ל-1.3 מיליון ארמנים.

שילוב של אינטרסים גיאו-פוליטיים וכלכליים הביאו את ישראל להיות באותו צד של טורקיה בסכסוך הזה, למורת רוחם של הארמנים, שמבינים שאין להם על מי להישען אלא על עצמם בלבד.

חיילים ארמנים בקו החזית במחוז נגורנו-קרבאך במהלך הקרבות נגד אזרבייג'ן, 20 באוקטובר 2020. רויטרס
כאלף לוחמים ארמנים נהרגו מתחילת המלחמה. חיילים בחזית בנגורנו-קרבאך/רויטרס

כאלף חיילים משורות הבדלנים הארמנים בנגורנו-קרבאך נהרגו מתחילת הלחימה ב-27 בספטמבר, ועוד עשרות אזרחים נקטלו בהפצצות והפגזות האזרים על המובלעת ההררית שנמצאת בשטח אזרבייג'ן.

ראש הממשלה הארמני ניקול פשיניאן מודה כי המצב קשה, ומאשים את טורקיה בניסיון להמשיך את רצח העם. הוא קרא לאזרחיו להתנדב כדי לעזור לבני עמם בטריטוריה שאינה מוכרת כמדינה עצמאית אפילו לא ידי ירבאן, ובינתיים מתנדבים ארמנים ממקומות שונים בעולם מצטרפים ללחימה שמאיימת להפוך למלחמה אזורית.

"הומניות וסולידריות לא מתיישבות עם פוליטיקה. אנחנו סומכים רק על עצמנו - על החיילים שלנו ועל אלוהים", אמרה לוואלה! NEWS אנה קראפטיאן, תושבת בירת ארמניה.

בווידאו: תיעוד הפעלת מל"ט מתוצרת ישראל בקרבות בנגורנו-קרבאך/צילום: משרד ההגנה האזרבייגני

על אף הניסיונות של ארצה ללחוץ את ישראל להפסיק את מכירות הנשק לאזרבייג'ן, ולמרות הבטחות מעורפלות של ירושלים לעצור אותן זמנית, היא מבינה את מיקומה של ארמניה בשרשרת המזון האזורית.

"אין לנו שום דבר להציע לישראל", אמרה. "אני יודעת שיש ישראלים שעושים כל שביכולתם כדי להיות קול של שלום למען ארצאך", היא ממשיכה, כשהיא מכנה את המובלעת שבמחלוקת בשמה הארמני. "הם עושים את המיטב כדי שממשלת ישראל תפסיק לספק נשק לדיקטטורה האזרית. אני בטוחה שהיא תבין בקרוב מאוד שאספקת נשק לאזרבייג'ן משמעותה עזרה לטרוריסטים. זה לא סוד שטורקיה עומדת מאחורי המלחמה הזאת ושהיא שולחת טרוריסטים סורים להילחם נגד הארמנים. אני מאמינה שהקול של אזרחי ישראל חשוב".

אזרבייג'ן וטורקיה מכחישות את נוכחותם של לוחמים סורים בשדה קרב, טענות שנשמעו לא רק מצד ארמניה, אלא גם מרוסיה, צרפת ומדינות אחרות המודאגות מהפיכת הסכסוך הלאומי לאזורי ואפשרות של זליגת גורמים קיצוניים למדינות אחרות באזור.

"אין לנו כמות, אבל יש לנו איכות", ניסתה קראפטיאן לשמור על אופטימיות. "אני מאמינה שהעולם יתעורר בסוף".

כתובת גרפיטי נגד טורקיה ברובע הארמני בביירות, 6 באוקטובר 2020. AP
"טורקיה אשמה ברצח עם". כתובות גרפיטי ברובע הארמני בביירות/AP

השילוב של מגיפת הקורונה והמלחמה גובים מחיר כבד מהכלכלה הארמנית. זו רגילה להינות מכספים ששולחים ארמנים החיים או עובדים בחו"ל בחזרה הביתה, ובשנה שעברה התשלומים הללו היוו 11% מכל התפוקה הארמנית בשנה שעברה. עם זאת, השנה הם צנחו בכמעט 20%, בזמן שההוצאות על הביטחון עלו.

אזרבייג'ן, מנגד, נהנית מהזרמת נזק טורקי, שגדל פי שישה השנה וכולל מל"טים שכבר הוכיחו את עצמם בשדה הקרב של לוב כשהכוחות הנתמכים על ידי אנקרה הדפו את המתקפה על הבירה טריפולי. מל"טים מתאבדים ישראליים, שנצפו לראשונה כבר בסבב הלחימה הגדול הקודם ב-2016, ופצצות מצרר ישראליות האסורות לפי החוק הבינלאומי מחזקים את כוח האש האזרי.

"אלו ימים מאוד קשים", תיאר את המצב רובן מליאן, פרופסור לאומנות באוניברסיטה האמריקנית בירבאן שדימה זאת לתחושות שמכירים היטב בישראל מוכת השכול. "החברים שלך מתים, אתה נלחם באויב הרבה יותר גדול וחזק ממך, שיורה בך מרחוק והורג בלי אבחנה".

הקרדשיאן בחזית

"החברים שלך מתים, אתה נלחם באויב הרבה יותר גדול וחזק ממך, שיורה בך מרחוק והורג בלי אבחנה"

הפזורה הארמנית הצמיחה כמה קהילות עשירות סלבריטאים, הידועה שבהם היא משפחת קרדשיאן. קים, שביקרה במדינה בשנה שעברה, תרמה מיליון דולר לקרן בלוס אנג'לס המממנת אספקה הומניטרית ותשתיות עבור ארמניה ונגורנו-קרבאך.

בנוסף אליה, שחקנה של רומא הנריך מחיתריאן מנהל קמפיין בטוויטר לטובת איסוף תרומות וקורא למעצמות ארצות הברית, רוסיה וצרפת, לפעול להפסקת אש.

הקרן ההומניטרית הגדולה ביותר בארמניה אספה בחודש החולף יותר מ-140 מיליון דולר בחודש האחרון בזכות תרומות מהגולה, אך שתי הפוגות שעליהן הסכימו באקו וירבאן בלחצה של מוסקבה לא החזיקו מעמד.

רוסיה, שלה ברית צבאית עם ארמניה, לא מתלהבת בלשון המעטה מהבחישה הטורקית הגלויה אולם בשלב זה היא פועלת רק במישור הדיפלומטי. יש לה יחסים קרובים גם עם אזרבייג'ן, והנשיא ולדימיר פוטין אמר כי הוא מדבר עם מנהיגי שתי המדינות כמה פעמים ביום.

קים קרשיאן מודה לספריית הקונגרס האמריקני

בינתיים, הקהילות הארמניות השונות בעולם, כמו זו הגדולה בצרפת, מנסות להשפיע על דעת הקהל בארצותיהן, בין היתר דרך הבלטת התפקיד של טורקיה וארדואן בסכסוך.

בישראל, שבה חיים כמה אלפים מבני הקהילה הארמנית, התקיימו לאחרונה כמה הפגנות בירושלים מחוץ למשרד החוץ. החודש, במהלך שיירה של מכוניות שעשתה את הדרך לירושלים, הגיע הסכסוך בנגורנו-קרבאך לכביש 1, כשישראלים ממוצא אזרי התעמתו עם המפגינים הארמנים, שכמה מהם נפצעו. לטענתם, הציבו להם מארב.

בירושלים שוכן הרובע הארמני, מקום משכנה של הקהילה הנוצרית העתיקה ביותר. הארמנים היו העם הראשונה שקיבלו על עצמם את הנצרות.

"אני לא מתכוון לדבר על הנשק הישראלי שמככב אצל הצבא האזרי תמורת נפט, אינטרסים ביטחוניים ובעיקר המון דולרים", אמר הארוט ברמיאן, ראש הוועד הלאומי הארמני של ירושלים, במהלך הפגנה ביום חמישי, תוך שהוא משווה בין ארדואן למנהיג גרמניה הנאצית אדולף היטלר ומתאר את משטרו של שליט אזרבייג'ן אילהם אלייב כפשיסטי ורודני. "לזעקה זו מתלווה קולם של מיליוני אנשים רודפי צדק, קולם של מיליוני אנשים שנפלו קורבן לאי צדק, יהודים וארמנים. מכאן, אני מזכיר לעולם הנאור, שחבל נגורנו-קרבאך, ארצאך הארמנית, שמעולם לא הייתה חלק מאזרבייג'אן עצמאית, נלחמת על קיומה".

מפגינים, כולל חברי קהילה הארמנית, מחוץ למשרד החוץ בירושלים במחאה על התמיכה של ישראל באזרבייג'ן, 22 באוקטובר 2020. Ammar Awad, רויטרס
"ישראל נמצאת בציר רשע חדש". הפגנה נגד הסיוע לאזרבייג'ן מחוץ למשרד החוץ בירושלים/רויטרס, Ammar Awad

הוא אמר כי ישראל נמצאת ב"ציר רצע חדש" לצד טורקיה, אזרבייג'ן ושכירי חרב סורים ג'יהאדיסטים. "ישראל, תתעוררי, ותעמדי לצד הצדק והמוסר האנושי, תפסיקי מיד את אספקת הנשק והמל"טים לאזרבייג'ן, תגני את התוקפנות האזרית הטורקית ותכירי בארצאך כרפובליקה עצמאית. המלחמה הזו שנכפתה על העם הארמני תיגמר אך ורק בניצחון ארמני, כי אין לארמניה זכות להפסיד במלחמה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully