וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארמניה, אזרבייג'ן ורוסיה חתמו על הסכם לסיום המלחמה בנגורנו-קרבאך

עודכן לאחרונה: 10.11.2020 / 14:18

מנהיגי המדינות הודיעו על הפסקת הלחימה אחרי כחודש וחצי, וכ-2,000 משקיפים רוסים ייפרסו בשטח. "החלטה כואבת בצורה יוצאת דופן", אמר ראש ממשלת ארמניה, אך אלפים הסתערו על הפרלמנט. "ציון דרך לסיום הסכסוך", אמר נשיא אזרבייג'ן, שרשם הישגים בשטח

בווידאו: המון זועם פרץ למבני ממשל בארמניה לאחר ההכרזה על הפסקת אש בנגורנו/צילום: רויטרס

מנהיגי ארמניה ואזרבייג'ן הודיעו הלילה (שלישי) על חתימת הסכם לסיום המלחמה באזור נגורנו-קרבאך, בתיווך רוסיה. הלחימה במוקד המחלוקת נמשכה מאז סוף ספטמבר, ובמהלכה הוסכם על כמה הפסקות אש שנכשלו. במסגרת ההסכם יוצבו קרוב ל-2,000 משקיפי שלום מטעם רוסיה.

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן היה הראשון להודיע על הבשורה. לדבריו, ההחלטה הייתה "כואבת בצורה יוצאת דופן, לי באופן אישי וגם לאזרחים שלנו". פשיניאן הוסיף כי יישא נאום לאומה "בימים הקרובים". עם זאת, הוא טען שאמנם לא הושג ניצחון, אך לא מדובר ב"תבוסה". לדבריו, הצבא התעקש על כך.

מנהיג חבל נגורנו-קרבאך, אריק הרוטיוניאן, אמר הבוקר כי ההסכם היה בלתי-נמנע. 1,302 חיילים מכוחות החבל נהרגו במהלך המלחמה, 81 מהם ביממה האחרונה. במחאה על ההסכם, מזכ"ל המועצה לביטחון לאומי של נגורנו-קרבאך התפטר היום מתפקידו.

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב אישר כי הושג הסכם, וברחובות הבירה באקו פרצו חגיגות. "ההצהרה המשולשת שנחתמה תהפוך לציון דרך בסיום הסכסוך", אמר בפגישה מקוונת עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהועברה בשידור חי. אלייב אמר כי טורקיה, בעלת בריתו המרכזית, תשתתף במאמצים לשמירה על השלום באזור.

מפגינים פורצים לפרלמנט בירוואן, בארמניה לאחר החלטת ראש הממשלה לחתום הסכם שלום עם רוסיה ואזרבייג'ן. 10 בנובמבר 2020. רויטרס
מפגינים בבניין הפרלמנט ביירבאן, הלילה/רויטרס

פוטין הוסיף כי משקיפי שלום יוצבו במוקד העימות בנגורנו-קרבאך, ומשרד ההגנה הרוסי הודיע כי החל בהצבת 1,960 חיילים במובלעת ובמסדרון בין ארמניה למחוז. בהצהרה מטעם הקרמלין נמסר כי מנהיגי המדינות חתמו על ההסכם במשותף. רוסיה שומרת על יחסים קרובים עם שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר, ומחזיקה בבסיס צבאי בארמניה.

מפגינים פורצים לפרלמנט בירוואן, בארמניה לאחר החלטת ראש הממשלה לחתום הסכם שלום עם רוסיה ואזרבייג'ן. 10 בנובמבר 2020. רויטרס
מפגינים בבניין הפרלמנט ביירבאן, הלילה/רויטרס

זמן קצר לאחר ההודעה, אלפים הגיעו לכיכר המרכזית בבירת ארמניה ירבאן והפגינו נגד ההסכם, כשהם קוראים "לא נוותר על הארץ שלנו". חלק מהם פרצו לבניין הממשלה ואמרו כי הם מחפשים אחר פשיניאן, שככל הנראה כבר עזב את המקום.

כמה הפסקות אש הוכרזו במהלך סבב הלחימה האחרון, אך הן הופרו כמעט באופן מידי בכל אחת מהפעמים. ההסכם החדש נראה מבטיח יותר, בעקבות התקדמות משמעותית של אזרבייג'ן בתוך המובלעת, שכללה את כיבוש עיר המפתח שושה. אזרבייג'ן נהנתה מכלי נשק מתקדמים יותר, שסיפקה להן טורקיה וישראל, והיא לא מיהרה להגיע להסדר לאור התקדמותה המהירה בשטח.

באנקרה בירכו את באקו אחרי החתימה על ההסדר. "אחינו באזרבייג'ן השיגו הישגים חשובים בשדה הקרב ובשולחן המשא ומתן. אני מברך מכל הלב על ההצלחה המקודשת הזאת", אמר שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושואלו. "אנחנו נמשיך להות אומה אחת, נפש אחת, עם אחינו האזרים".

טורקיה מאשימה את ארמניה בכיבוש אדמות אזריות, בעוד שארמניה האשימה אותה בהבאת לוחמים סורים ובניסיון להמשיך את רצח העם מתחילת המאה שעברה. באנקרה ובבאקו הכחישו את נוכחותם של לוחמים זרים.

ההסכם כולל את נסיגתה של ארמניה מכמה אזורים שהיו בשליטתה מחוץ לגבולות נגורנו-קרבאך, כולל המחוז המזרחי אגדם. לאזור יש חשיבות סמלית עבור אזרבייג'ן, מאחר שהעיר המרכזית במחוז, שנקראת גם כן אגדם, הוחרבה לחלוטין במסגרת הסכסוך, והבניין היחיד שנותר בה הוא המסגד העירוני.

הארמנים הסכימו להעביר את השליטה גם באזור לצ'ין, בו נמצא הכביש הראשי שמוביל מנגורנו-קרבאך לארמניה. הכביש, הנקרא "מסדרון לצ'ין", יישאר פתוח ויישמר על ידי משקיפי שלום רוסים. המשקיפים הרוסים יוצבו במחוז למשך חמש שנים.

כמו כן, יכלול ההסכם הקמה של דרכי תחבורה בארמניה שיקשרו בין אזרבייג'ן והמובלעת נחיצ'יבאן, שמוקפת בארמניה, איראן וטורקיה.

איראן, הגובלת בשתי המדינות ומודאגת מזליגת הלחימה לשטחה, בירכה על ההסכם. הנשיא חסן רוחאני אמר כי הוא מקווה שהצדדים יפתרו את המחלוקת ביניהם דרך דיאלוג.

חגיגות ברחובות באקו, אזרבייג'ן, אחרי ההסכם על נגורנו-קרבאך, 10 בנובמבר 2020. רויטרס
חגיגות ברחובות. תושבים בבאקו, בירת אזרבייג'ן, הבוקר/רויטרס

החתימה על ההסכם מגיעה לאחר שכוחות אזרים הפילו אתמול מסוק רוסי, שטס מעל ארמניה סמוך לגבול עם נחיצ'יבאן. בתקרית נהרגו שני חיילים. משרד החוץ של אזרבייג'ן טען כי המסוק טס נמוך, וכי "ביחס לגורמים אלה ולאור המצב המתוח באזור והגברת הכוננות בשל פרובוקציות אפשריות מהצד הארמני, צוות הלחימה החליט לפתוח בירי על מנת להרוג". בבאקו הביעו התנצלות והציעו פיצויים למוסקבה.

מפה של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
מפת הסכסוך/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

הכיבוש של שושה, עיר גבוהה המשקיפה על הבירה האזורית סטפנאקרט, העניק לאזרבייג'ן יתרון אסטרטגי משמעותי בסכסוך. נשיא אזרבייג'ן הכריז על ההשתלטות שלשום, ודוברו של נשיא נגורנו-קרבאך אישר זאת אתמול.

"למרבה הצער, אנחנו נאלצים להודות ששורה של כשלונות עדיין רודפת אותנו, והעיר שושה לחלוטין מחוץ לשליטתנו", אמר הדובר. "האויב נמצא בפאתי סטפנקרט".

בווידאו: פוטין מכריז על הפסקת אש בנגורנו-קרבאך/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נגורנו-קרבאך הייתה תחת שליטה של כוחות ארמניים מאז 1994, אז נחתמה הפסקת אש שסיימה לחימה בה נהרגו כ-30 אלף איש. מאז, עימותים פרצו באזור שוב ושוב, ולחימה בהיקף נרחב יותר החלה ב-27 בספטמבר.

מאז סיום המלחמה הקודמת, ארגון מינסק של ארגון הביטחון ושיתוף הפעולה באירופה פעל בניסיון להגיע להסכמות על מעמדה הסופי של המובלעת, שהופרדה מאזרבייג'ן על ידי אזור מפורז.

ארמניה הודיעה כי יותר מ-1,200 חיילים נהרגו במלחמה. אזרבייג'ן לא הצהירה על כמות ההרוגים בקרב כוחותיה. לפי ההערכות, כמה אלפים נהרגו מאז תחילת הלחימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully