וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מל"טים ישראליים וארדואן: אזרבייג'ן חגגה את הניצחון על ארמניה

10.12.2020 / 15:14

נשיא טורקיה היה אורח הכבוד במצעד הצבאי בבירה באקו, שבו הוצגו כלי הנשק שהכריעו את הלחימה בנגורנו-קרבאך. נשיא אזרבייג'ן הודה לארדואן והמשיך באיומים על ארמניה, שבה מתקיימות הפגנות נגד הממשלה מאז החתימה על ההסכם שבו ויתרו על שטחים נרחבים. "צדק היסטורי"

בווידאו: אזרבייג'ן חגגה את הניצחון על ארמניה/צילום: רויטרס

מצעד צבאי נערך היום (חמישי) בבירת אזרבייג'ן לציון ההסכם שנחתם לפני חודש עם ארמניה על נגורנו-קרבאך, שהשיב לידי באקו חלקים נרחבים מהשטח השנוי במחלוקת. ב-44 ימי הלחימה שהחלו בסוף ספטמבר והסתיימו ב-10 בנובמבר אחרי הסכם בתיווך רוסי, נהרגו יותר מ-5,600 איש משני הצדדים - 2,783 מהם חיילים אזרים.

יותר מ-3,000 חיילים השתתפו במצעד הניצחון, בהם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. חטיבת קומנדו טורקית צעדה יחד עם כוחות אזריים לצד מל"טים מתוצרת טורקית וישראלית וכלי נשק אחרים. היתרון הצבאי של אזרבייג'ן הכריע את העימות, שבעיני רבים בארמניה הסתיים בהשפלה ומאז ההסכם מתקיימות הפגנות רצופות נגד הממשלה.

בנאומו, הודה נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב לארדואן על התמיכה של אנקרה לאורך המלחמה. "מהשעות הראשונות במלחמה, חשנו בתמיכה של טורקיה", אמר אלייב, שלפני המצעד הניח יחד עם ארדואן זר בקברו של אביו, חיידר, מנהיגה הקודם והראשון של אזרבייג'ן. "זאת דוגמה לאחדות שלנו, לאחווה שלנו".

הנשיא האזרי אמר כי ארצו הצליחה "לעשות צדק היסטורי" והאשים את ארמניה בהצתת הלחימה. הוא אף טען שגם ירבאן, בירת ארמניה, ושטחים אחרים שאינם שנויים במחלוקת הם "אדמות אזריות".

מל"טים מתוצרת ישראל במהלך המצעד (צילום: רויטרס)/רויטרס

ארדואן, הרוצה להגדיל את השפעתה האזורית של טורקיה, תקף אף הוא את ארמניה במהלך נאומו במצעד. הוא הביע תקווה שארמניה "תלמד לקח" מהתבוסה שלה ותנקוט צעדים שיסללו את הדרך לעידן חדש באזור. "אנחנו מקווים שמנהיגי ארמניה יבחנו זאת היטב ויפעלו באומץ כדי לבנות עתיד המבוסס על שלום ויציבות", אמר והבטיח להמשיך לתמוך באזרבייג'ן.

ארמניה האשימה את טורקיה בשליחת מטוסי קרב לצדה של אזרבייג'ן וכן הבאת לוחמים סורים, אך אנקרה ובאקו הכחישו זאת. בירבאן אמרו לאורך המלחמה כי טורקיה רוצה להמשיך את רצח העם שביצעו העות'מאנים בארמנים בשלהי מלחמת העולם הראשונה, אירוע שעדיין מהווה נקודת מחלוקת בין המדינות שאינן מקיימות יחסים רשמיים.

טורקיה אינה מכירה ברצח העם ומכחישה שהיו אלו מעשי הרג מתוכננים, אך בעדות לסממנים ההיסטוריים והדתיים שלבש העימות הזכיר ארדואן בנאומו את "רוחו הקדושה" של אנוור פאשה, מראשי הצבא העות'מאני שנחשב לאחד ממתכנני רצח העם הארמני.

מפה של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
מפת נגורנו-קרבאך לאחר תום הלחימה/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

חלקים מהמובלעת ההררית שנשלטו על ידי הבדלנים הארמניים מאז שנות ה-90 הועברו לידי אזרבייג'ן, שכוחותיה כבשו אזורים שאיבדה במלחמה הקודמת שפרצה לאחר קריסת ברית המועצות. היה זה סבב הלחימה הקטלני ביותר מאז המלחמה בשנות ה-90, שאחריה הבדלנים הארמנים שלטו דה-פקטו בנגורנו-קרבאך, אף ששום מדינה בעולם לא הכירה בעצמאותם - אפילו לא ארמניה.

בשני הצדדים גם נהרגו עשרות אזרחים - אזרבייג'ן מנתה 93, וארמניה 50, במהלך המלחמה, כ-90 אלך איש - כ-60% מאוכלוסיית האזור - נמלטו מבתיהם אך מאז חלקם חזרו. שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר הובאו לשולחן המשא ומתן בלחץ רוסיה, שמקיימת קשרים קרובים עם שתיהן, אף שעם ארמניה יש לה ברית צבאית והיא מחזיקה בבסיס בשטחה.

במסגרת ההסכם, כוח של כ-2,000 משקיפים רוסים חמושים נפרס בנגורנו-קרבאך. רוסיה אמורה לפקח על יישום הפסקת האש יחד עם טורקיה, שהפרלמנט שלה אישר בחודש שעבר שליחת כוחות לאזרבייג'ן לטובת המהלך.

במלחמה הראשונה נהרגו כ-30 אלף איש ואזרים רבים שחיו באזור נמלטו ממנו, ועד השנה לא הצליחו הצדדים להגיע לשום פריצת דרך בשיחות שבהן היו מעורבות ארצות הברית, צרפת ורוסיה. שתי הראשונות נדחקו הצדה במהלך המשא ומתן האחרון שהובילה מוסקבה כמעט לבדה. שורת הפסקות אש במהלך המלחמה קרסו מיד עם כניסתן לתוקף, אך ההסכם האחרון מצליח להחזיק מעמד.

הפגנת תמוכי האופוזיציה בדרישה מראש הממשלה ניקול פשיניאן להתפטר 10 בדצמבר 2020. רויטרס
זעם על תוצאות המלחמה. מפגינים בירבאן, היום/רויטרס

כניסת כוח המשקיפים הרוסי מנעה מהכוחות האזרחיים להתקדם לעבר סטפנקרט, בירת נגורנו-קרבאך, והחיילים נפרסו גם לאורך מסדרון לצ'ין, נתיב של 60 ק"מ העובר בין בירת המובלעת לארמניה.

מאז תום הלחימה, שרבים בארמניה רואים כתבוסה, מתקיימות הפגנות נגד ראש הממשלה ניקול פשיניאן, שמכונה על ידי חלק מהמפגינים "בוגד". הוא מסרב להתפטר, וטוען שלולא חתם על ההסכם, האזרים היו כובשים את המובלעת כולה. גם היום הפגינו אלפים בירבאן נגד פשיניאן ועשרות מהם נעצרו על ידי המשטרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully