וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרבייג'ן: 2,783 חיילים נהרגו במלחמה עם ארמניה בנגורנו-קרבאך

עד היום לא פירטה באקו את היקף האבידות הצבאיות שלה בסכסוך, שהסתיים עם הישגים טריטוריאליים עבורה לאחר התערבות רוסיה. יותר ממאה מחייליה עדיין נעדרים. מספר האבידות הצבאיות של ארמניה הוא לפחות 2,317. עוד עשרות אזרחים נהרגו בשני הצדדים

בווידאו: פוטין מכריז על הפסקת אש בנגורנו-קרבאך/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

אזרבייג'ן חשפה היום (חמישי) כי 2,783 מחייליה נהרגו במהלך המלחמה עם הכוחות הארמניים במובלעת נגורנו-קרבאך. לפי משרד ההגנה, יותר ממאה חיילים עדיין נעדרים לאחר תום "המלחמה הפטריוטית". עד היום לא פירטה אזרבייג'ן את היקף האבידות הצבאיות שלה בסכסוך שפרץ ב-27 בספטמבר ונעצר ב-10 בנובמבר לאחר שחתמה על הסכם עם ארמניה בתיווך רוסיה. 103 גופות של חיילים עוברות בדיקות DNA לצורך הזיהוי שלהן, ו-1,245 חיילים עדיין מאושפזים בבתי החולים.

חלקים מהמובלעת ההררית שנשלטו על ידי הבדלנים הארמניים מאז שנות ה-90 הועברו לידי אזרבייג'ן, שכוחותיה כבשו אזורים שאיבדה במלחמה הקודמת שפרצה לאחר קריסת ברית המועצות. שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר הובאו לשולחן המשא ומתן בלחץ רוסיה, שמקיימת קשרים קרובים עם שתיהן, אף שעם ארמניה יש לה ברית צבאית והיא מחזיקה בבסיס בשטחה.

חייל בצבא אזרבייג'ן במובלעת נגורנו-קרבאך, 25 בנובמבר 2020. רויטרס
חיילים אזרים בשטחי נגורנו-קרבאך, לצד דגלי טורקיה/רויטרס

ארמניה עדיין לא חשפה את מספר ההרוגים הסופי במלחמה, אך גורם במשרד הבריאות אישר ב-14 בנובמבר כי 2,317 חיילים נהרגו. היה זה סבב הלחימה הקטלני ביותר מאז המלחמה בשנות ה-90, שאחריה הבדלנים הארמנים שלטו דה-פקטו בנגורנו-קרבאך, אף ששום מדינה בעולם לא הכירה בעצמאותם - אפילו לא ארמניה.

בשני הצדדים גם נהרגו עשרות אזרחים - אזרבייג'ן מנתה 93, וארמניה 50. במסגרת ההסכם, כוח של כ-2,000 משקיפים רוסים חמושים נפרס בנגורנו-קרבאך. רוסיה אמורה לפקח על יישום הפסקת האש יחד עם טורקיה, בעלת בריתה הקרובה של אזרבייג'ן שתמכה בה לאורך המלחמה וסיפקה לה נשק רב. באקו נהנתה מכוח צבאי עדיף על ארמניה, גם בזכות כלי נשק ישראליים, בהם מל"טים מתאבדים.

היום הודיעה טורקיה כי הנשיא רג'פ טייפ ארדואן יגיע לביקור באזרבייג'ן בסוף השבוע הבא. באקו צפויה לערוך מצעד ניצחון ב-10 בדצמבר, וארדואן עשוי להשתתף בו. הוא המנהיג הראשון המגיע לאזרבייג'ן מאז המלחמה. נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב החליט להזיז את יום הניצחון השנתי מ-10 בנובמבר, יום הזיכרון למייסד טורקיה מוסטפא כמאל אטאטורק, ל-8 בנובמבר, היום שבו השתלטה מחדש על העיר שושה בנגורנו-קרבאך.

מפה של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה
מפת נגורנו-קרבאך לאחר תום הלחימה/מערכת וואלה, מערכת וואלה! NEWS

במהלך המלחמה, כ-90 אלך איש - כ-60% מאוכלוסיית האזור - נמלטו מבתיהם. במלחמה הראשונה נהרגו כ-30 אלף איש ואזרים רבים שחיו באזור נמלטו ממנו, ועד השנה לא הצליחו הצדדים להגיע לשום פריצת דרך בשיחות שבהן היו מעורבות ארצות הברית, צרפת ורוסיה. שתי הראשונות נדחקו הצדה במהלך המשא ומתן האחרון שהובילה מוסקבה כמעט לבדה. שורת הפסקות אש במהלך המלחמה קרסו מיד עם כניסתן לתוקף, אך ההסכם האחרון מצליח להחזיק מעמד.

כניסת כוח המשקיפים הרוסי מנעה מהכוחות האזרחיים להתקדם לעבר סטפנקרט, בירת נגורנו-קרבאך, והחיילים נפרסו גם לאורך מסדרון לצ'ין, נתיב של 60 ק"מ העובר בין בירת המובלעת לארמניה.

באקו צפויה לערוך מצעד ניצחון ב-10 בדצמבר, וארדואן עשוי להשתתף בו. הוא המנהיג הראשון המגיע לאזרבייג'ן מאז המלחמה. נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב החליט להזיז את יום הניצחון השנתי מ-10 בנובמבר, יום הזיכרון למייסד טורקיה מוסטפא כמאל אטאטורק, ל-8 בנובמבר, היום שבו השתלטה מחדש על העיר שושה בנגורנו-קרבאך.

מאז תום הלחימה, שרבים בארמניה רואים כתבוסה, מתקיימות הפגנות נגד ראש הממשלה ניקול פשיניאן, שמכונה על ידי חלק מהמפגינים "בוגד". הוא מסרב להתפטר, וטוען שלולא חתם על ההסכם, האזרים היו כובשים את המובלעת כולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully