וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי הליך הרכש ובלי לפנות לחשודים: הגבלות היועמ"ש על ועדת הצוללות

22.12.2020 / 21:22

מנדלבליט פרסם את המכתב ששלח לגנץ, שבעקבותיו התפטרו חברי וועדת הבדיקה שמינה. בין היתר, אסר היועמ"ש לפנות לחשודים בתיק 3000, להתייחס להליכי הרכש של הצוללות וספינות המגן, ואף לא להסכמה הישראלית למכור צוללות מתקדמות למצרים

צילום: רויטרס וארכיון וואלה!NEWS, עריכה: ליר שפיגלר

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פרסם היום (שלישי) את המכתב ששלח לשר הביטחון בני גנץ, ובו המגבלות שגיבש כדי למנוע מהוועדה להפריע להליך הפלילי בפרשה. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום הודיעו חברי ועדת הבדיקה על התפטרותם בשל חוסר ההסכמות עם מנדלבליט.

יו"ר הוועדה, השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, כתב לגנץ כי "לנוכח המגבלות שהוטלו על עבודת הוועדה, חוששני כי אין כל אפשרות ממשית לבצע בדיקה אפקטיבית ואמינה בנושא".

ממכתבו של מנדלבליט עולה כי המגבלות אכן מנעו מהוועדה לעסוק בכל הנושאים שנמצאים בלב הדיון הציבורי בפרשה. מלבד האיסור המוחלט לפנות לחשודים בתיק 3000, הורה מנדלבליט כי חברי הוועדה גם לא יוכלו להתייחס להליכי הרכש של הצוללת השישית וספינות המגן.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס בירושלים. 24 בפברואר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
מנע מהוועדה לעסוק בכל הנושאים שנמצאים בדיון ציבורי. מנדלבליט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כמו כן, לא יוכלו להתייחס חברי הוועדה להליכי הרכש לספינות נגד צוללות, הליכי הרכש של הצוללות השביעית, השמינית והתשיעית עד לאוגוסט 2015 (מועד פרישתו של המשנה לראש המל"ל, אבריאל בר יוסף), ואף לא להסכמה הישראלית למכור צוללות מתקדמות למצרים.

לאחר הודעת ההתפטרות של סטרשנוב, גנץ שלח הבוקר מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, בו הוא דרש ממנו לסיים את הליך הבחינה והסדרת הסמכויות של ועדת הבדיקה הממשלתית. "לאור החשיבות הרבה של הנושא, אני מבקש לסיים באופן דחוף את הליך הבחינה ולאפשר את תחילת עבודת הוועדה משום שמדובר בנושא בעל חשיבות ראשונה במעלה ביטחונית, כלכלית וציבורית", כתב גנץ.

הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט ומינוי השופט (בדימוס) אמנון סטרשנוב לעמוד בראשות הוועדה 22 בנובמבר 2020. אריאל חרמוני / משרד הביטחון, אתר רשמי
הקמת ועדת הבדיקה לחקר רכש הצוללות וכלי השיט, בחודש שעבר/אתר רשמי, אריאל חרמוני / משרד הביטחון

בחודש שעבר מנדלבליט פנה לגנץ בעניין ועדת הבדיקה, וביקש שעבודתה לא תחל עד סיום בדיקתו בנושא. זאת על מנת לא לפגוע בהליך הפלילי המתנהל במקביל. "הודעת לי כי החלטת למנות ועדת בדירה ממשלתית לבדיקת הליכי הרכש של ספינות המגן סער 7 ושל הצוללות, וביקשתני לוודא כי תחומי הבדיקה המפורטים בכתב המינוי של הוועדה אינם מפריעים להתנהלותו התקינה של ההליך הפלילי", כתב מנדלבליט.

"בהתאם לכך נערכה בחינה מול הגורמים הרלוונטיים מטעמי, שטרם הושלמה. לפיכך, נוכח סוגיות שונות שכבר ברור שמתעוררות בעת הזו, אבקש כי הוועדה לא תחל בעבודתה עד לסיום הבחינה והעברת ההנחיות הנדרשות", הבהיר היועץ.

הוועדה נועדה לבדוק את הפרוצדורה בהליכי הרכש של מערכת הביטחון בנוגע לספינת המגן סער 6 והצוללות. בנוסף, היה עליה לחקור ממשקי עבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש, ובהם מערכת הביטחון, משרד ראש הממשלה והמועצה לביטחון לאומי. כמו כן, הוועדה נועדה לבחון את תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון, וכן את מעמדם של מתווכים בעסקאות רכש או ייצוא של מערכת הביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully