וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע ההתחסנות נגד קורונה החל; ריבלין: "דאגו לבריאות הסובבים אתכם"

לאחר חודשים של חיים בצל המגיפה, מבצע החיסונים הארצי "לתת כתף" נפתח בעשרה בתי חולים. נשיא המדינה התחסן בהדסה, אלרעי פרייס בבילינסון, אש, גמזו והרב לאו באיכילוב. בקופות החולים מקווים להתחיל בחיסון כלל האוכלוסייה בתוך עשרה ימים. עדכונים שוטפים

בווידאו: רכב שינוע של חיסונים התנגש בקלנועית באשקלון/עריכה: טל רזניק

מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה התחיל הבוקר (ראשון) בקופות החולים, בתי החולים ובעמדות מיוחדות שהוקמו ברחבי הארץ. מבצע החיסונים, לו ניתן השם "לתת כתף", נפתח באופן מדורג כשבשלב הראשון מתחסנים צוותי רפואיים, בשלב השני יחוסנו קשישים וקבוצות בסיכון החל ממחר, ובשלב השלישי תיפתח האפשרות להתחסן לכלל האוכלוסייה.

נשיא המדינה ראובן ריבלין התחסן הבוקר בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. הוא קיבל את החיסון מהאחות חווה גרדנר. הוא הודה לצוותים הרפואיים על עבודתם במסגרת המלחמה בנגיף לקרא לאזרחים להתחסן. "אני רוצה לפנות מכאן לכל אזרחי ואזרחיות ישראל. כולנו באותה הסירה וכשתצאו להתחסן אתם תדאגו לא רק לבריאות שלכם, אלא גם לבריאותם של הסובבים אתכם", אמר. "אם יש משהו שהתחדד מעל לכל ספק, בתקופת המגיפה הזו, זו התלות שלנו זה בזה"

במשרד הבריאות הודיעו כי בישראל יש מאות אלפי חיסונים, ושמיליוני חיסונים נוספים עומדים להגיע ברכבת אווירית בעת הקרובה. במשרד הדגישו כי החיסונים מאוחסנים בתנאי הקירור הנדרשים, וכי המשרד יספק את החיסונים לקופות החולים ולאתרי החיסון בהתאם לקצב ההתחסנות. בקופות החולים מקווים להתחיל בחיסון כלל האוכלוסייה בתוך עשרה ימים.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מקבל את החיסון לקורונה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, עם תחילת מבצע ההתחסנות הארצי בישראל. 20 בדצמבר 2020. מארק ניימן/ לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"צאו להתחסן". ריבלין מקבל את הזריקה, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן/ לע"מ

בבית החולים איכילוב בתל אביב ובבית החולים וולפסון בחולון התחילו במתן החיסונים בשעה 7:00 בבוקר, בשערי צדק בירושלים ב-08:00, בבית החולים בילינסון בפתח תקווה החלו ב-09:30, ובברזילי שבאשקלון בשעה 10:00. בבית החולים הלל יפה יחלו לחסן בשעה 12:30. בבית החולים מאיר שבכפר סבא יתחילו בסביבות השעה 14:00. באותה השעה צפויים להתחיל לחסן גם בבתי החולים הדסה עין כרם וקפלן ברחובות.

ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, התחסן במתחם החיסונים של קופת חולים מכבי בהרצליה. "מתרגש מאוד ולא חושש. אני מבין את החוששים, אבל החיסון בטוח ויעיל", הדגיש בשיחה עם וואלה! NEWS לקראת קבלת החיסון. "צריכים להיות סבלניים לרגעים הראשונים שיש קצת בלאגן. קופות החולים יכולות לעמוד במבצע הזה".

תחילת חיסוני הקורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
הצוותים הרפואיים בתור לקבלת החיסון, היום/ראובן קסטרו

לצד הצוותים הרפואיים, מתחסנים היום גם בכירים במדינה. שר האוצר ישראל כץ התחסן בבית החולים איכילוב. "מרגיש מצוין. גם גופנית וגם בידיעה שהחיסון שקיבלתי זה רגע של אופטימיות, רגע של שותפות ודוגמה אישית. ישראל נערכה לחיסונים יותר טוב מכל מדינה אחרת", אמר לוואלה! NEWS.

"אם כל גדולי המומחים עבדו על החיסון, וה-FDA אישר, ומיליונים כבר מתחסנים, אז בואו ניכנס כולנו לדבר הזה. החיסון שנראה אפשרות תאורטית לפני כמה חודשים, עכשיו הופך למציאות. כך נוכל להחזיר את מדינת ישראל גם ברמת המסחר", הוסיף.

בבית החולים איכילוב התחסנו גם ממונה הקורונה הקודם פרופ' רוני גמזו, הרב ישראל לאו ופרופ' עידית מטות. "מרגיש נהדר, לא כאב בכלל", סיפר גמזו לוואלה! NEWS. "החיסון זה אמצעי להחזיר את החיים לכולנו. תזכרו שיש מובטלים בבית, שיש קשישים שלא יוצאים מהבתים ושהקורונה כאן לשנה, שנתיים ושלוש. עכשיו יש לנו שכפ"ץ. קחו אותו".

מבצע "לתת כתף" החל, מאות אנשי צוותים רפואיים מתחסנים היום נגד נגיף הקורונה. פרופ' רוני גמזו מתחסן בבית החולים איכילוב. 20 בדצמבר 2020.. ראובן קסטרו
"ישראל צריכה להיות מספר 1 בעולם". פרופ' גמזו מתחסן באיכילוב, היום/ראובן קסטרו

הרמטכ"ל אביב כוכבי התחסן גם הוא, והיה לחייל הראשון בצה"ל לקבל את הזריקה. "מבצע החיסונים שיחל בימים הקרובים הוא בשורה אמיתית שמקדמת את החזרה לשגרה במדינת ישראל ובצה"ל, אמר לאחר קבלת החיסון, "אני קורא לכלל מפקדי וחיילי צה"ל להתחסן ולהוות דוגמא אישית גם בנושא חשוב זה". צה"ל יחל לחסן את חייליו בשבוע הבא במבצע של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, שבמסגרתו יופעלו 17 מתחמי חיסונים.

מאוחר יותר, שר הבריאות יולי אדלשטיין ומנכ"ל משרדו פרופ' חזי לוי ביקרו במשל"ט החיסונים של משרד הבריאות ליד נתב"ג, שם קרא השר לציבור ללכת להתחסן ואמר כי ישנן מספיק מנות חיסון לשם כך. "בניגוד לחרושת השמועות, קופות החולים מקבלות את החיסונים, לישראל יש מאות אלפי חיסונים", אמר.

ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, התחסן במנת החיסון הראשונה מבין שתי המנות הנדרשות נגד נגיף הקורונה, 20 בדצמבר 2020. דובר צה"ל
הרמטכ"ל כוכבי מתחסן לקורונה, היום/דובר צה"ל
שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ התחסן נגד נגיף הקורונה, 20 בדצמבר 2020. דוברות משרד הכלכלה והתעשייה, אתר רשמי
שר הכלכלה פרץ מתחסן נגד קורונה, היום/אתר רשמי, דוברות משרד הכלכלה והתעשייה

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, בירך גם הוא על תחילת החיסונים, והתייחס למוטציה החדשה של הנגיף שהתגלתה בבריטניה. "אנו רואים מוטציה שמתפשטת באנגליה, בדרום אפריקה ובארצות נוספות. המוטציה גורמת כנראה להדבקה נרחבת יותר", אמר, אך העריך כי "החיסון ככל הנראה פועל גם נגד המוטציה, זה עדיין בבדיקה".

גם ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התחסן הבוקר נגד הקורונה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו כתב כי "יש לי אמון מלא במדענים וברפואה. לכו להתחסן".

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, התחסנה בבית החולים בילינסון. "זה יום שנותן תקווה חדשה לאזרחים במדינת ישראל, תקווה אמיתית לחזרה בטוחה לחיי שגרה. החיסון יעיל, בטוח והתחושה אחרי מצוינת. גם אני נתתי כתף ואני קוראת לכולם להצטרף לבכירי המערכת שכבר מתחסנים", אמרה.

מבצע "לתת כתף" החל, מאות אנשי צוותים רפואיים מתחסנים היום נגד נגיף הקורונה. שר האוצר ישראל כץ מתחסן בבית החולים איכילוב. 20 בדצמבר 2020.. ראובן קסטרו
"החיסון שנראה תאורטי הופך למציאות". כץ מתחסן באיכילוב/ראובן קסטרו
מבצע "לתת כתף" החל, מאות אנשי צוותים רפואיים מתחסנים היום נגד נגיף הקורונה. הצוותים הרפואיים רוקדים בבית החולים איכילוב בתל אביב. 20 בדצמבר 2020.. ראובן קסטרו
הצוותים הרפואיים באיכילוב, היום/ראובן קסטרו

גם בבית החולים רמב"ם בחיפה החלו במבצע החיסונים, ואלפים מעובדי בית החולים צפויים לקבל את הזריקה בימים הקרובים, כאלף מנות חיסון התקבלו הבוקר בבית החולים, שם מעריכים כי משלוח נוסף יתקבל בהמשך השבוע.

הראשונים להתחסן היו בכירי המרכז הרפואי ובראשם המנכ"ל ד"ר מיקי הלברטל. "כל אחד שמתחסן היום יקבל צמיד טורקיז, בחיסון השני בעוד שלושה שבועות יקבל כרטיס מגנטי עם תמונתו. זו תחילתו של 'דרכון ירוק'", אמר.

ד"ר מיקי הלברטל מנהל ביה"ח מתחסן לנגיף הקורונה בבי"ח רמב"ם, 20 בדצמבר 2020. דוברות בית החולים, אתר רשמי
מנהל בית החולים ד"ר מיקי הלברטל מתחסן ברמב"ם, היום/אתר רשמי, דוברות בית החולים
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, מקבלת את החיסון של פייזר לקורונה בבית החולים בילינסון, עם תחילת מבצע ההתחסנות בישראל. 20 בדצמבר 2020. דוברות בי"ח בילינסון, אתר רשמי
ד"ר אלרעי פרייס מתחסנת בבילינסון, היום/אתר רשמי, דוברות בי"ח בילינסון

בבית החולים ברזילי היו קרובים למבוכה גדולה. רכב השינוע של חברת סל"א, שהוביל אלף חיסונים, נסע לאחור בחניון המרכז הרפואי והתנגש בקלנועית שחנתה במקום. כתוצאה מכך, המגן הקדמי של רכב השינוע נפגע וכמעט נתלש, אך לא נגרם נזק למנות החיסון.

מנהל בית החולים, פרופ' יניב שרר, התחסן במקום. "המרכז הרפואי ברזילי הציל אלפי חולים בעשרת החודשים האחרונים, והיום אנחנו מתחילים את מבצע ההתחסנות של משפחת עובדי ברזילי", אמר לאחר קבלת הזריקה. "אני גאה להיות הראשון מבין צוות גיבורי הרפואה של המרכז הרפואי ברזילי".

גם במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע הכריזו על הגעת מנות החיסון הראשונות, שהועברו כבר לאיחסון במקררים. מנהל בית החולים, ד"ר שלומי קודש, יהיה הראשון להתחסן מקרב הסגל, ולאחריו יחלו לחסן את הצוותים הרפואיים.

תחילת חיסוני הקורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
הצוותים הרפואיים מתחסנים באיכילוב, היום/ראובן קסטרו

לצד אלו שבירכו על הדוגמא האישית, היה גם מי שמתח ביקורת על הבכירים שממהרים להתחסן לפני הצוותים הרפואיים ואכולוסיות הסיכון, ולפרסם זאת.

"מרגיש הבוקר לא בנוח עם תמונות יח"צ והודעות לתקשורת של חלק מעמיתיי ונבחרים אחרים המתחסנים היום", כתב השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, בחשבון הטוויטר שלו. "היה נכון שראש הממשלה, נשיא ושר הבריאות יתחסנו ראשונים כדי לייצר אימון הציבור בחיסון, והם גם כולם בגיל מעל 60. אבל עקיפת תור לחיסונים תחת המטריה של קמפיין יח"צ לחיסונים רק פוגעת באימון הציבור".

יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופ' ציון חגי, התחסן גם הוא הבוקר וקרא לציבור הרחב לעשות כן. "התחסנות היא ההתמודדות הטובה והיעילה ביותר מול המגפה שפקדה את העולם", כתב. "אני שמח להיות בין הראשונים להתחסן יחד עם חבריי הרופאים והרופאות, האחים והאחיות, שעומדים מזה כשנה בחזית המאבק בקורונה. אני קורא לציבור להתחסן ולסמוך על המדע, ועד אז חשוב שנקפיד כולנו על הכללים".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, גם כן התחסן היום נגד הנגיף בבית החולים איכילוב. הוא קרא לעובדים ולציבור כולו להתחסן כדי לסייע למשק לשוב לפעילות מלאה בהקדם. "על כולנו, בכוחות משותפים, להביא גם את החיסון הכלכלי ולהצעיד את המשק הישראלי קדימה", אמר.

ראש עיריית בני ברק ומזכיר מועצת גדולי התורה, אברהם רובינשטיין, התחסן במרכז הרפואי הראשי של לאומית שירותי בריאות בתל אביב והפך למנהיג הציבור החרדי הראשון שמתחסן לקורונה. "אני כאן כדי לשמש דוגמה לציבור החרדי ואני בטוח שבני עירי יתחסנו באחוזים הגבוהים במדינה".

גם יו"ר ש"ס ושר הפנים אריה דרעי התחסן בשידור חי במרכז הרפואי מאוחדת בירושלים. לאחר שהתחסן דרעי קרא לציבור לקבל את החיסון. "אתם ראיתם את זה, אני לא הרגשתי את זה אבל אני אומר לכולם - לכו להתחסן. בכל העולם וגם בארץ, כל גדולי הרפואה תומכים ונלהבים מהחיסון", אמר.
"זה בכלל נס שבתוך תקופה קצרה יש כמה חיסונים, לא סתם גדולי ישראל נתנו את ברכתם ללכת להתחסן. זו הדרך היחידה להתגבר על הנגיף, לחזור חזרה לחיים הרגילים שאנחנו רוצים", הוסיף.

הרב הראשי לישראל, הראשון לציון יצחק יוסף, קרא להתחסן לנגיף. "על כל אחד ואחד להתחסן כפי הוראות הרופאים בלא להתמהמה ובכך למנוע סכנה מעצמו ומאחרים", נכתב בהודעה מטעמו. בהמשך היום צפוי הרב הראשי דוד לאו להתחסן בבית החולים שערי צדק. בכך, הם יצטרפו לעמדת ההנהגה החרדית הבכירה, ובראשה, הרב חיים קנייבסקי, הרב גרשון אדלשטיין והרב שלום כהן, שעודדו גם הם את ההתחסנות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין התחסנו אמש נגד נגיף הקורונה בבית החולים שיבא בתל השומר. נתניהו ואדלשטיין היו הראשונים בישראל שחוסנו, והם עשו זאת מול המצלמות כדי לעודד את הציבור לעשות כן.

נתניהו אמר לאחר החיסון כי הוא "מרגיש נהדר. אני מבקש דווקא עכשיו לשוב על ההנחיות. אם כולם יתחסנו וכמה שיותר מהר אז נוכל להחזיר מהר את הכלכלה. ניתן עוד מענקים כדי להחזיר את הכלכלה".

מבצע "לתת כתף" החל, מאות אנשי צוותים רפואיים מתחסנים היום נגד נגיף הקורונה. הרב ישראל לאו מתחסן בבית החולים איכילוב בתל אביב. 20 בדצמבר 2020.. ראובן קסטרו
הרב לאו מתחסן, היום/ראובן קסטרו

איך יתבצע מבצע החיסונים?

על פי הוראת משרד הבריאות, בשלב הראשון יחוסנו סגלים רפואיים, כך שהראשונים יהיו הצוותים בבתי החולים ואחריהם הצוותים בקופות חולים, מרפאות פרטיות ומרפאות רופאי שיניים. מיד לאחר מכן יחוסנו צוותי בתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים, והבאים בתור יהיו סטודנטים לסיעוד ורפואה בסבבים קליניים, אנשי מד"א וארגוני הצלה, מוסדות דיון מוגן במסגרת תכנית "מגן אבות ואימהות", ומוסדות רווחה לחוסים ומטפליהם.

מסקר שבוצע עבור ארגון רופאי המדינה עולה כי יותר מ-82% מהרופאים הצהירו שבכוונתם להתחסן נגד קורונה. בסקר השתתפו 1,132 רופאות ורופאים, מתוך 7,681 רופאות ורופאים החברים בארגון. הסקר בוצע לאחר אישור החיסון על ידי ה-FDA, בין התאריכים 16-14 בדצמבר 2020.

הגעת החיסונים לשיבא תל השומר לקראת יום ראשון, 18 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
הגעת חיסונים לביה"ח שיבא, לקראת המבצע/ראובן קסטרו

תעדוף המתחסנים לקורונה באוכלוסייה הכללית

  • שלב ראשון
  • אנשי הצוות בבתי החולים
  • אנשי הצוותים בקופות חולים, מרפאות פרטיות ומרפאות רופאי שיניים
  • צוותי בתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים
  • סטודנטים לסיעוד ורפואה בסבבים קליניים, מד"א וארגוני הצלה
  • שלב שני
  • מבוגרים בגילאי 60 ומעלה ואוכלוסיות בסיכון
  • קבוצות בחשיפה גבוהה כמו מורים, גננות, עובדים סוציאליים, אסירים וסוהרים
  • פתיחת החיסון לכלל האוכלוסייה תתבצע על פי תזמון קופות חולים

בשלב השני, שיחל ביום רביעי, צפויים להתחסן מבוגרים בגילאי 60 ומעלה ומטפליהם, ואוכלוסיות בסיכון. המחלות בסיכון הגבוה ביותר שיקבלו תיעדוף יהיו, בין היתר, סוכרת, השמנת יתר חולנית, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), יתר לחץ דם, מטופלים עם דיכוי חיסוני, מושתלי איברים וחולים המטולוגיים. לאחר מכן יתחסנו קבוצות בחשיפה גבוהה כמו מורים, גננות, עובדים סוציאליים, ובתי סוהר - אסירים וסוהרים.

לצורך ביצוע יעיל ומהיר של המבצע המורכב, 12 מרכזי חיסון אחודים של כל קופות החולים הוקמו ביישובים נהריה, קרית גת, כרמיאל, אילת, בית שמש, דימונה, ערד, צפת, קרית שמונה, שפרעם, שדרות ואום אל פחם.

בשלב הזה לא יחוסנו ילדים ונוער עד גיל 16, מחלימים, נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים הסובלים מאלרגיות קשות ונשים המתכננות להרות - עד חודש לאחר קבלת חיסון שני.

מתחם החיסונים בהיכל קבוצת שלמה, ת"א 13 בצדמבר 2020. ראובן קסטרו
מתחם חיסונים שהוקם בהיכל קבוצת שלמה, בת"א/ראובן קסטרו

ישראל היא בין חמש המדינות הראשונות שמתחילות לחסן את האזרחים שלהן, כשעל פי התכנון יחוסנו 60 אלף איש ביום, שיתבקשו לחכות במרפאה רבע שעה לאחר החיסון לצורך השגחה.

בבריטניה החלו לעשות זאת לפני כשבועיים, ו-140 אלף איש כבר חוסנו; בארצות הברית האחות הראשונה קיבלה את החיסון בשבוע שעבר, ומאז עוד עשרות אלפים קיבלו אותו; הקנדים יתחילו גם הם לחסן את האזרחים שלהם עד סוף החודש. בגרמניה התמרמרו על הקצב האיטי של מרשם התרופות של האיחוד האירופי, שהתמהמה במתן האישור אל מול מקביליו בארצות הברית, קנדה ואנגליה. הם יחלו את המבצע שלהם ב-27 לחודש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully