וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-82% מהרופאים מתכוונים להתחסן נגד קורונה: "משמעות קריטית להצלחה"

19.12.2020 / 22:45

מסקר שבוצע בקרב 1,132 רופאים, עולה כי רוב גדול מצוותי הרפואה יתחסנו בימים הקרובים. "עושים זאת מתוך שיקול דעת רפואי המבוסס על נתונים קליניים מתוך המחקרים", הבהיר יו"ר ארגון הרופאים. מנכ"ל משרד הבריאות: "בתוך כמה חודשים, נוכל לראות שינוי"

בווידאו: נתניהו ואדלשטיין התחסנו נגד קורונה/צילום: ניב אהרונסון ולע"מ, עריכה: עמית שמחה

יותר מ-82% מהרופאים הצהירו שבכוונתם להתחסן נגד קורונה - כך עולה מסקר שבוצע עבור ארגון רופאי המדינה. בסקר השתתפו 1,132 רופאות ורופאים, מתוך 7,681 רופאות ורופאים החברים בארגון. הסקר בוצע לאחר אישור החיסון על ידי ה-FDA, בין התאריכים 14-16 בדצמבר 2020. מבצע החיסונים הארצי "לתת כתף" יתחיל מחר (ראשון) ובו יחוסנו תחילה אנשי הצוותים הרפואיים.

יו"ר ארגון רופאי המדינה ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה ילדים בשיבא, ד"ר זאב פלדמן, אמר בעקבות ממצאי הסקר כי "להתחסנות הרופאים, הרופאות והצוותים הרפואיים נגד הקורונה משמעות קריטית להצלחת ההתחסנות של אזרחי ישראל והניצחון על המגיפה. אנחנו מתייצבים בראש המחנה למבצע ההתחסנות הזה שיחל ביום ראשון, עם רוב מוחלט של רופאים שיגיעו להתחסן". הוא הבהיר כי "אני בטוח שבשעת האמת, גם אלו המתלבטים יעשו זאת".

"הציבור, כמו בכל שלבי המחלה, נשא עיניו בצדק אל הצוותים הרפואיים ומצפה מהם לעמוד בראש המחנה ולהתחסן", הוסיף ד"ר פלדמן. "אנחנו עושים זאת מתוך שיקול דעת רפואי המבוסס על נתונים קליניים מתוך המחקרים הגדולים והחשובים שנעשו בחודשים האחרונים, כדי לתת תוקף של בטיחות ויעילות לחיסוני הקורונה ולאחר דיון פומבי בשידור חי של שמונה שעות, שקיימה הוועדה המייעצת של ה-FDA, שבסופו אושר החיסון".

חיסון נגד נגיף הקורונה מרכז הרפואי ״שיבא״ תל השומר לקראת מבצע החיסונים ״תן כתף״, 19 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"גם המתלבטים יתחסנו". חיסון נגד נגיף הקורונה לקראת המבצע שיחל מחר/ראובן קסטרו

ד"ר פלדמן סיכם: "אנחנו גם מגיעים לחיסון הזה מתוך תקווה לסיים את המגיפה הארורה הזו, שאנו עמדנו בחזית שלה ימים ולילות וראינו את החולים הקשים, את המשפחות ואת המחיר שהיא גבתה בחיי אדם. אנחנו נחושים לסיים אותה - והדרך היחידה לעשות זאת היא להתחסן".

מי שהווה דוגמא אישית לאנשי מערכת הבריאות והתחסן הערב, במקביל לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין, הוא מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי. הוא ציין כי הוא חש בטוב לאחר החיסון, וכי לא כדאי לצפות להשפעה מהירה של מבצע החיסונים על התחלואה בציבור.

מנכ״ל משרד הבריאות, חזי לוי מתחסן נגד נגיף הקורונה, המרכז הרפואי שיבא תל השומר,  19 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"יכול לקרוא בביטחון לעם ישראל להתחסן". מנכ״ל משרד הבריאות חזי לוי מתחסן, הערב/ראובן קסטרו

אתה יכול להבין את החשש של אנשים שמסרבים לקבל את החיסון?

"כן, אני יכול להבין, אבל אני לא להסכים. אפשר להבין, משום שאנחנו מכירים אנשים שמדברים ומטיפים נגד חיסונים, בוודאי שמדובר בחיסון חדש. מאידך גיסא, אני יכול לומר לכל הציבור, שמדובר בחיסון שעבר את כל הניסויים, לא קיצרו דרכים, קיצרו אולי שלבים בירוקרטיים, אבל הוא עבר את כל הניסויים, עם עשרות אלפי נבדקים", הסביר. "הוא נמצא יעיל, בטוח, עם מעט מאוד תופעות לוואי שמרביתן ככולן קלות וחולפות. לכן אני מרגיש בטוח לחלוטין, ואני יכול לקרוא בביטחון לעם ישראל להתחסן, זו הדרך היחידה שאנחנו נוכל להדביר את המחלה במדינה ולחזור לחיים בריאים".

תוך כמה זמן אתה צופה שנתחיל להחזיר את הכלכלה ולחזור לאצטדיונים?

"קודם כל, אני חייב לומר שהחיסון הזה ניתן בשתי מנות - מנה שנייה היא לאחר 21 יום מהמנה הראשונה. החיסון צובר את כוחו המירבי כשבוע לאחר המנה השנייה, ולכן אני חושב שאם נחסן מהר כמה שיותר אנשים, בתוך כמה חודשים, נוכל לראות שינוי - אבל זה רק בתנאי שאנשים יבואו להתחסן".

חיסון נגד נגיף הקורונה מרכז הרפואי ״שיבא״ תל השומר לקראת מבצע החיסונים ״תן כתף״, 19 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"קופות החולים נערכו כמו שצריך". בהרישום בפנקס החיסונים הבינלאומי/ראובן קסטרו

קופות החולים עדכנו שהמוקדים שלהם קרסו ויש הרבה היענות, האם הן נערכו כמו שצריך?

"קופות החולים נערכו כמו שצריך, עם הרבה מוקדים, ואנחנו מוסיפים מוקדים לרבות בערי הפריפריה. זו התחלה, התחלה מדורגת, וקופות החולים יחד עם משרד הבריאות בנו את כל היכולות האלו". לוי הוסיף כי "אני גם חייב להתייחס לאמירה שלכאורה חסרים חיסונים. יש בארץ כרגע מאות אלפי חיסונים, בדרך מיליונים רבים ואנחנו מוציאים אותם על פי הזמנה אל הקופות, כדי שהן יישארו בתנאי האחסון האופטימליים. משום שבמקום שבו אנחנו מפשירים את החיסון הוא יכול להחזיק ארבעה עד חמישה ימים. אנחנו לא רוצים להשליך חיסונים".

בנוגע לצו עליו חתם אתמול, להפיכת כל המדינות לאדומות אמר מנכ"ל משרד הבריאות כי "אנחנו נמצאים בכזאת עלייה בתחלואה, ואנחנו רואים מדינות עם עלייה בתחלואה בקרב השבים, לרבות אנשים מדובאי - לכן מסיבות אלו, ויש עוד סיבות שאני לא רוצה לדבר עליהן אבל אנחנו נשמע עליהן בהמשך, אנחנו חושבים שנכון לבדוק את כל השבים ולבודד אותם. זה לא כפי שנהגנו עד כה, וזה נעשה כדי באמת להוריד תחלואה. אנחנו רואים תחלואה גם בקרב השבים ממדינות ירוקות".

הגעת החיסונים לשיבא תל השומר לקראת יום ראשון, 18 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"נוכל לראות שינוי, בתנאי שאנשים יבואו להתחסן" הגעת החיסונים לביה"ח שיבא/ראובן קסטרו

מתי יהיו החמרות בהגבלות?

"אנחנו נמליץ על ריסון מהודק, כמו שקראנו, שיפגע במסחר, בחלק מהלימודים וגם בנתב"ג, ואני מקווה מאוד שלא נצטרך להגיע לזה, אבל אנחנו יכולים תוך שבוע-שבועיים להזדקק להחמרת הצעדים, אם נמשיך לא לרדת בתחלואה. אני מאוד מקווה שלא נגיע לזה".

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא בתל השומר, שהתחסנה אף היא הערב. אמרה כי היא חשה בטוב לאחר החיסון, והתגאתה בכך שהיא "חלק מההיסטוריה עכשיו".

שומעים על נשים, בעיקר בשנות הפוריות שלהן, שחוששות. האם יש סכנה?

"ממש לא, זה פשוט נורא להגיד את זה. חשבו על זה, אבל מישהו הוציא איזה פייק ניוז, ואפילו עשו ריצוף של החלבון שחושבים כאילו שהוא דומה לחלבון של הנגיף. לא היה ולא נברא", הבהירה. "תראי, מדבר חדש כולם חוששים, אבל אני אגיד לך מה זה פסיכולוגיה של חיסונים - אם יגידו אין חיסון, או שהגיעו רק 500, כולם ירוצו להתחסן", הסבירה פרופ' רהב. "אבל ברגע שאומרים שיש לכולם, אז לא. כולם כל כך קשה להם עם המגיפה הזו, בריאותית וכלכלית, והנה, יש פתרון. אז מה הסיפור, באמת?".

פרופסור גליה רהב מתחסנת נגד נגיף הקורונה, המרכז הרפואי שיבא תל השומר,  19 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"מדבר חדש כולם חוששים, אבל יש פתרון". פרופ' גליה רהב מתחסנת, הערב/ראובן קסטרו

אילו בעיות יכולות בכל זאת לקרות?

"אני חושבת שיכולים להיות המון דברים. אנחנו לא יודעים לכמה זמן החיסון הזה יעיל, יכול להיות שיהיו תופעות לוואי נוספות שיתעוררו. אנחנו לא יודעים אם החיסון הזה מונע הדבקה או רק את המחלה. אם נכנס נגיף, הוא ימנע שהנגיף הזה שיושב כאן לא יעשה מחלה. אבל, אני לא יודעת אם החיסון הזה מונע שהנגיף הזה בכלל יתיישב. את זה אנחנו עוד לא יודעים. אבל כרגע, כל יום מתים יותר מעשרת אלפים אנשים בעולם מהנגיף, ואם אפשר למנוע את זה - זה פשע לא לנסות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully