וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושה ימים לפיזור הכנסת: צמרת כחול לבן תתכנס לדיון מכריע

בליכוד ובכחול לבן יחדשו את השיחות במטרה לנסות ולהגיע לפשרה כשבראש המחלוקות - סוגיית המינויים במערכת שלטון החוק והסכם הרוטציה. גנץ, אשכנזי וניסקורן יקבלו עדכון על מאמצי התיווך. דרעי קרא להגיע לפשרה: אסור ללכת לבחירות בעת הזאת

בווידאו: נתניהו ואדלשטיין התחסנו נגד קורונה/צילום: ניב אהרונסון ולע"מ, עריכה: עמית שמחה

שלושה ימים לפיזור אוטומטי של הכנסת, השיחות בין הליכוד וכחול לבן צפויות להתחדש הערב (שבת). עם זאת, בשתי המפלגות אומרים שעדיין נותרו פערים גדולים בין הצדדים, ומעריכים שהסיכויים לפריצת דרך אינם גבוהים. בראש המחלוקות - סוגיית המינויים במערכת שלטון החוק והרוטציה.

צמרת כחול לבן צפויה להתכנס הערב לדיון מכריע בניסיונות הפשרה. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן יקבלו עדכון על המו"מ ואמורים להיוועץ עם שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, שהצטרף למאמצי התיווך בימים האחרונים. רמון פרש מהחיים הפוליטיים ב-2007 לאחר שהורשע במעשה מגונה כשכיהן כשר המשפטים, ובשבועות האחרונים דווח כי הוא שוקל התמודדות מחדש בפוליטיקה. כפי שפורסם בוואלה! NEWS, רמון ניסה לייעץ לגנץ גם במהלך המו"מ הקואליציוני להקמת הממשלה באפריל.

בתוך כך, יו"ר ש"ס אריה דרעי קרא הערב לנתניהו ולגנץ להגיע לפשרה שתמנע בחירות. "אסור בשום פנים ואופן ללכת לבחירות בעת הזאת. אנחנו מתמודדים עם נגיף הקורונה, התחלואה עולה, הגבלות נוספות בדרך ויש צורך דחוף להמשיך לטפל בכלכלה. אני דורש מכם למצוא פתרון עוד הלילה, כדי למנוע בחירות ולאפשר לממשלה להמשיך לעבוד למען הציבור".

ישראל כץ, בני גנץ וגבי אשכנזי במהלך הצבעה על חוק המענקים בכנסת 29 ביולי 2020. עדינה ולדמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
בליכוד דורשים לקצץ את כוחו של ניסנקורן. גנץ, אשכנזי וישראל כץ, בחודש יולי/אתר רשמי, עדינה ולדמן, דוברות הכנסת

בליכוד דורשים לקצץ את כוחו של שר המשפטים ניסנקורן ולהיות מעורבים במינויים הבכירים עליהם הוא מופקד כמו פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ושופטי בית המשפט העליון. תחילה, נתניהו דרש לפטר את ניסנקורן, אך הדרישה הזו הומרה בדרישה להקמת מנגנון פוליטי של שתי המפלגות שיאשר את המינויים שנמצאים תחת אחריותו וסמכותו. בכחול לבן מסרבים.

בנוסף, עדיין לא הושגו הסכמות על הרוטציה וויתור על נקודת היציאה. בימים האחרונים נידונו מספר מתווים לשינוי מועדי הרוטציה והארכת כהונת הממשלה, לדרישת הליכוד, אך נתניהו לא הסכים עדיין להתחייב למימוש הרוטציה כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני וויתור על נקודת היציאה שמאפשרת לפזר את הכנסת על התקציב מבלי להעביר לגנץ את ראשות הממשלה - הדרישה הבסיסית של כחול לבן. גנץ דורש קודם כל לעגן את העברת הרוטציה ולסגור את הפרצה בהסכם הקואליציוני שמאפשרת להתחמק ממנה, בעוד בליכוד מתעקשים קודם כל על שינוי המועדים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
מנהלים מגעים באמצעות שליחים. ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ, החודש/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

מכשול טכני נוסף הוא שכל שינוי בחוק הרוטציה דורש רוב של 70 ח"כים, וגם בליכוד וגם בכחול לבן צפויים להיות מורדים שיתנגדו לפשרה וימנעו רוב. עוד סוגיה שעדיין לא נפתרה נוגעת לפריטטיות בממשלה - בכחול לבן דורשים לאשר מיידית את תקנון עבודת הממשלה, שבו יש מנגנון שמפצה על כך שלליכוד יש מספר שרים גדול יותר אך בליכוד מסרבים. אם תהיה התקדמות לקראת הסכמות, בשלב ראשון תידרש ככל הנראה חקיקה שתדחה את הדד ליין לפיזור הכנסת כדי לאפשר עוד זמן לעיגון ההסכמים וחקיקה.

מי שמנהל את המגעים הם שליחיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ. מטעמו של נתניהו, איש הנדל"ן יעקב אטרקצי, ומטעמו של גנץ - מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי הוד בצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully