וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיתות ה'-י"ב במוקדי הקורונה לא ישובו לביה"ס אחרי החג, וברשויות מוחים

הרשויות המקומיות קראו לרה"מ שלא לקטוע את שגרת הלימודים לתלמידים בערים אדומות וכתומות שחזרו לבתי הספר רק לפני שבועות אחדים, חרף העלייה בתחלואה: "ראוי וחובה להמשיך בפעילות פיזית". גם ההורים מחו: "לא יכול להיות שמערכת החינוך היא זאת שמשלמת את המחיר"

בווידאו: 400 אלף תלמידי התיכונים חוזרים ללימודים/צילום: יותם רונן

ברשויות המקומיות ובמערכת החינוך הביעו היום (שישי) זעם על החלטת קבינט הקורונה על מעבר ללמידה מרחוק בכיתות ה'-י"ב בערים האדומות והכתומות לנוכח העלייה בתחלואה.

בעקבות ההחלטה, יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, ויו"ר מרכז המועצות האזוריות שי חג'ג' קראו לראש הממשלה בנימין נתניהו לסגת מהצעד, ולהמשיך בלימודים בכלל הרשויות. "ראוי וחובה להמשיך בפעילות פיזית במערכת החינוך ולא לקטוע לילדים את שגרת החינוך פעם נוספת. זו איננה פריבילגיה - זו חובתנו", אמר ביבס.

"הנתונים על גידול בשיעורי התחלואה בקורונה מדאיגים, ומחייבים ריסון", הודה חג'ג', אך הדגיש כי "סגירת מוסדות חינוך תשאיר בבתיהם מאות אלפי ילדים ללא השגחה ואכיפה של ההגבלות. לכן נכון להחזיר את התלמידים למוסדות החינוך תוך שמירה קפדנית על ההגבלות, וכך גם תימנע פגיעה קשה נוספת בלימודים".

תלמידים חוזרים ללימודים, חטיבת ביניים השרון, רעננה, 6 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
החזרה ללימודים בחטיבת ביניים השרון ברעננה, לפני כשבועיים/ראובן קסטרו

גם הורים מחו על ההחלטה. אריק קפלן, יו"ר ארגון ההורים בירושלים, ששכונות רבות בה מוגדרות כאדומות או כתומות, האשים כי ההחלטות בנושא מתקבלות ממניעים פוליטיים, תוך דחיקה של שיקולים חינוכיים. "לא יכול להיות שמערכת החינוך היא זאת שמשלמת את המחיר. המדינה לא מפנימה עדיין שמערכת החינוך חייבת להישאר פתוחה, לא משנה מה. שיסגרו את הכול לפני זה. חינוך אי אפשר להחזיר בכסף, עסקים כן אפשר", אמר קפלן, שהזכיר את הפיגור שהתלמידים בבית יוסיפו לצבור.

קפלן בירך על כך שלפחות את הלימודים עד כיתה ד' ימשיכו, אבל טען ש גם ההחלטה הזו נבעה משיקולים של עבודה ופעילות המשק, ולא משיקולים פדגוגיים נטו. "יש חבר'ה שיש להם בגרויות עוד מעט, מה יהיה איתם? ומה עם חטיבות הביניים שרק חזרו ללמוד, למדו שבוע, וגם מגיעים יומיים לבית ספר? מהבחינה הזאת, זה פשוט מעליב ההתייחסות הזו", אמר קפלן.

הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
בית הספר יישארו סגורים בצאת חג החנוכה. ראשון לציון/ראובן קסטרו

"באירופה ברוב המקומות משתדלים להשאיר את החינוך עובד, ופה זה הדבר הראשון שנסגר במדינת ישראל", קבל יו"ר ארגון ההורים בבירה. "פתחו את דובאי [מסיבה] פוליטית, הפכו אותה לירוקה כדי שאנשים לא ייכנסו לבידוד בגלל מדיניות חוץ, אבל למדינה עצמה, לתושבים, לא דואגים. תכניסו את מי שבא מדובאי לבידוד שבועיים ותראו איך מורידים את התחלואה, אבל לא, הפוליטיקה יותר חשובה מהחינוך של האנשים שלנו, זו בדיוק הבעיה. תתייחסו לחינוך כדבר הכי חשוב וככה גם התושבים והאזרחים יתייחסו לחינוך, וגם ככה כולנו נתייחס אחד לשני".

קפלן טען שהנזקים שנגרמים לילדים מההחלטות אינם נלקחים בחשבון. "התרענו מראש, בכל הוועדות אמרנו: שימו לב, אנחנו שמחים שפותחים הכל, אבל אנחנו מבקשים שכשהתחלואה תעלה, שהחינוך לא ישלם ראשון את המחיר", סיפר.

בית הספר נסגר שוב, והבדידות חוזרת

אודליה שינדורף, יו"ר הנהגת ההורים ברעננה וסגנית יו"ר ההנהגה הארצית, אמרה לוואלה! NEWS כי "לצערי ולצער כל הורי רעננה, מערכת החינוך משלמת את המחיר עבור כל תושבי ישראל. ברור לכולם שההתפרצות ברעננה ובערים הכתומות, מקורה אינו במערכת החינוך, אבל החינוך הוא זה שישלם את המחיר הגבוה ביותר".

לדבריה, במקום לבצע אכיפה ולהתמקד בקטיעת שרשראות ההדבקה, התלמידים נאלצים לשלם את המחיר ונגזר עליהם שוב זמן של בדידות. "רק לפני עשרה ימים חטיבות הביניים והתיכונים חזרו לטיפה של שפיות, אמנם זו הייתה טיפה בים ושוב פעם הם נשלחים לתקופה בלתי ידועה בבתים", מחתה. "עם הפיכת רעננה לכתומה וסגירת הפארקים, סגירת תנועות הנוער, למעשה אין להם שום נקודת אוורור".

"העונש הקולקטיבי של סגירת מערכת החינוך הוא לא פרופורציונלי", המחישה כהן שיינדורף. "הנהגת העיר והנהגת ההורים הארצית, פנתה לעוסקים בנושא וביקשה לבנות מדד מיוחד למערכת החינוך שעל פיו יהיה אפשר לנתר ולקבל החלטה ייעודית האם נכון או לא נכון, לסגור את מערכת החינוך. הסיבה שלא ייתכן שבעיר שיש מעל 17 אלף תלמידים בגילאים 18-3 ובהם רק 30 ילדים מאומתים רובם ככולם במצב קל כל מערכת החינוך תיסגר".

תלמידים חוזרים ללימודים, חטיבת ביניים השרון, רעננה, 6 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
טוענים כי מערכת החינוך אינה מוקד הדבקה. בדיקת קורונה בבית ספר ברעננה/ראובן קסטרו

גם ראש עיריית אשקלון המוגדרת ככתומה, תומר גלאם, פנה לשרים בבקשה לשקול מחדש את סגירת בתי הספר בעיר. במכתב שהעביר ציין גלאם כי במערכת החינוך באשקלון לומדים כיום 33 אלף תלמידים, כאשר רק 33 מוגדרים חולים פעילים והם מקיימים את תנאי הבידוד.

"לאור המספר המזערי של תלמידים החולים ביחס למספר התלמידים הלומדים ולאור מספרם הנמוך יחסית של החולים הפעילים בעיר, אבקש לתת למערכת החינוך בעיר הזדמנות לשבוע לימודים נוסף בבתי הספר", כתב גלאם.

כמיל שלה, מנהל בית הספר למדעים ומנהיגות דרכא בירכא, תיאר את קשיי הלמידה מרחוק. "זאת לא שנה אופטימלית בכל מקרה. הקורונה והסגרים משפיע על הלמידה ונאלצנו לעשות פשרות, ללמד דרך הזום", אמר.

חסין חלבי מדליית אל-כרמל, שבתו לומדת בכיתה י"א, הוסיף כי "אצלנו היישוב אדום כבר כחודש. בכלל, השנה הזו לא תרמה לילדים כלום, לא השכלה ובטח לא חינוך. אי אפשר לחנך בזום. ממה שאני שומע מהילדים אז רובם גם לא למדו שום דבר. יש הרבה הורים שחושבים שמשרד החינוך היה צריך לקחת החלטה אמיצה ולהשאיר את המדינה כיתה, כלומר לחזור על השנה הזו בשנת הלימודים הבאה".

48 יישובים אדומים, 62 כתומים

קבינט הקורונה אישר במשאל טלפוני את הפסקת לימודים מכיתה ה' ומעלה בערים האדומות והכתומות. בישראל, נכון להיום, 48 יישובים המוגדרים אדומים לפי תכנית הרמזור, ו-62 מוגדרים כתומים (מספרים אלו כוללים גם רובעים בתוך הערים). האזורים המוגדרים אדומים הם: אבו גוש, באקה אל-גרביה, בועיינה -נוג'ידאת, בוקעאתא, בענה, דאלית אל-כרמל, טורעאן, טמרה, יאנוח-ג'ת, כאבול, כסרא-סמיע, כפר כנא, מג'דל שמס, מסעדה, משהד, סאג'ור, סכנין, עין קנייא, פסוטה, פקיעין (בוקייעה), קלנסווה והשכונות הבאות בירושלים: בית וגן, גילה, כפר עקב, נווה יעקב, סנהדריה, מעלות דפנה, רמת אשכול, שמואל הנביא, בית ישראל, עיסאוויה, פסגת זאב, רמות ושועפאט.

הרשויות הכתומות הן: אבו סנאן, אום אל-פחם, אור יהודה, אכסאל, אעבלין, אשקלון, בוסתן-אל-מרג', בסמ"ה, ג'דיידה-מכר, ג'לג'וליה, ג'סר א-זרקא, ג'ת, דבוריה, דיר אל-אסד, דיר חנא, דימונה, חורפיש, יפיע, ירכא, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, כפר קאסם, כפר קרע, מבשרת ציון, מג'ד אל-כרום, מעיליא, נחף, נצרת, עין מאהל, עוספיא, עראבה, פוריידיס, קריית ביאליק, קריית גת, קרית ים, קרית מלאכי, ראמה, רעננה, שעב, שפרעם, תל שבע, והשכונות הבאות בירושלים: א-טור, הבוכרים, גאולה, מקור ברוך, מאה שערים, בית חנינא, בית צפאפא, גבעה צרפתית, גבעת המבתר והר הצופים, גבעת שאול, גבעת מרדכי וקריית משה, גינות העיר (כולל קריית שמואל), הר נוף, ואדי ג'וז, שייח ג'ראח ובאב א-זהרה, חומת שמואל, לב העיר, קריית הלאום, מוסררה והרובע היהודי, סילוואן/עיר דוד ואבו תור, צור באחר-ג'בל מוכבר, ראס אל עמוד, רוממה ורמת שלמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully